Gevonden… Maar nu??!
Wie het weet mag het zeggen
Of toch een quartz model?
Allebei? Orient is niet het duurste merk
Ik vond maar een doosje Proenie
Ben je nog goedkoper uit!
mijn vintage aankopen zijn meestal “projekten” of opknappertjes, of er een doos bij zit is niet echt belangrijk; maar het is me wel overkomen dat het horloge bezorgd wordt en dan blijkt, als leuk extraatje, het originele doosje erbij te zitten!
Voorbeeld 1: Helbros triple date, AS1291 uurwerkje
Voorbeeld 2: Berney Blondeau 7750 chrono
Voorbeeld 3: Repco Watch, Valjoux 22 chrono
Wow, vooral die Helbros…
Gaaf hoor
Hoi Paul, wat een leuke
klokjes zijn het
Ja, die Helbros doos is heel erg leuk, ik heb zelf het idee dat deze “deco” horlogedozen voornamelijk voor de Amerikaanse markt ontworpen zijn.
Merken als Bulova, Benrus, Gruen, Hamilton enz. maakten er echte (bakelieten?) kunstwerkjes van; diverse prachtige voorbeelden staan hierboven in dit topic; misschien had dit te maken met de manier waarop de horloges verkocht werden en dat ze moesten opvallen in de vitrines van de grote warenhuizen of juweliers??
Misschien weet iemand hier het fijne van??
De Amerikaanse designs waren in die tijd wat uitgesprokener dan in Europa. Dat geldt voor de horloges an sich en dus ook voor de bijbehorende doosjes. Kwestie van smaak/mode.
Leuke Orients!
Ik weet ook niet alles @Domega, maar ik zie hier toch bij allebei ‘25 juwels automatic staan?’
Geen Quartz dus. Wel mooie plexi doosjes.
Bakeliet was als ‘nieuwe’ kunststof’ dat het veel duurdere (en giftige) celluloid en het instabiele hardrubber (eboniet) verving, buitengewoon populair in de USA vanaf eind jaren '20 tot ver in de jaren '50. Het werd voor werkelijk van alles en nog wat gebruikt, omdat het in vele heldere kleuren vervaardigd kon worden en met behulp van spuitgiet techniek zich in alle mogelijke vormen liet verwerken.
Het materiaal bleek zeer geschikt voor de in die zelfde tijd en vooral in de USA zeer gewilde art deco ontwerpen. Omdat het hoogglanzend gepolijst kon worden had het vaak gemarmerde materiaal de uitstraling van halfedelsteen, ivoor en kostbaar hout en werd daarom ook veel gebruikt voor sieraden en luxe verpakkingsmaterialen zoals mooie doosjes voor mooie horloges.
In onze tijd zeer gewilde en gezochte verzamel items zijn de fel gekleurde bakelieten (buizen) radiootjes uit de USA. (google: bakelite art deco radios)
In Europa werd ‘bakelite’ oftewel bakaliet ook wel veel toegepast, vanaf de jaren '20 tot ver in de jaren '70 maar in een wat soberder presentatie. Het felgekleurde bakeliet in rood, geel, oranje, groen (zelden blauw) werd in de Europese ontwerpen van gebruiksartikelen veel minder toegepast, fel gekleurde bakelieten sieraden uit Europa zijn ook behoorlijk zeldzaam. Voornamelijk de basiskleuren donkerrood en zwart (soms beiden gemarmerd) en soms ivoorwit werden wel veel gebruikt en dan meestal voor ‘nuttige’ gebruiksvoorwerpen zoals de bekende kleine Philips buizen-radiootjes (de beruchte U-tjes), en zwarte en witte telefoontoestellen.
De firma Philips was tot in de jaen '50 bekend om zijn bakelieten voorwerpen. De al genoemde radiootjes, maar ook scheerapparaten, strijkijzers en bureaulampjes met een bakelieten behuizing werden door Philips succesvol op de markt gebracht.
Verder kent iedereen die wat ouder is nog wel de bekende donkerrode en zwarte stopcontacten en schakelaars voor de electrische installatie. Voor de wat luxere witte/ivoorkleurige schakelmaterialen wordt bakeliet nog steeds wel gebruikt. Zwart bakeliet zie je bij nieuwe materialen zelden meer, hoewel het voor de liefhebber (zie Google: vintage bakelieten stopcontacten) nog wel nieuw te verkrijgen is. Ook als isolatiemateriaal (isolatoren, aansluitblokjes) werd het bruinzwarte basis materiaal veel toegepast.
Ook vulpennen zijn, met name in en rond de 2e wereldoorlog, wel van bakeliet gemaakt. Voornamelijk uit gebrek (door de oorlog) aan betere materialen zoals diverse metalen en (celluloid) plastics. Om dat bakeliet heel hard en ook wat bros is, breekt het makkelijk als het valt en het is ook moeilijk te verwerken op een draaibank. O.a. om die reden en de wat saaie uitstraling van het materiaal in bruin en donkerrood waren in Europa de bakelieten vulpennen geen groot succes. Omdat in de USA celluloid veel beter verkrijgbaar was, zijn er vrijwel geen Amerikaansen bakelieten vulpennen bekend.
Hieronder enkele bakelieten vulpennen uit mijn eigen collectie ( na alle voorgaande van het WWW gejatte foto’s, hier een paar foto’s van mjizelf).
Om aan het eind van dit verhaal nog even on topic te komen: Op het gebied van de bakelieten horloge doosjes ben ik zelf nog niet zo gelukkig geweest om er eentje te kunnen scoren. Dus wat dat betreft zullen jullie het moeten doen met de door andere gewaardeerde HF leden gepresenteerde prachtige exemplaren. Ik laat hier graag nog een keer het spectaculaire ‘ivoren’ doosje van @Paul_K zien en het wijnrode bakelieten Pontiac doosje van @Maurits. Verder mogen natuurlijk de bijdragen van de bijkans museale collectie van ons aller @vinwat best nog wel eens genoemd en getoond worden. Hoewel ik van hem in dit draadje nog niet veel bakelieten horloge doosjes heb gezien (die ivoren Pontiac doos met purper fluweel van binnen is zooo mooi!), denk ik dat ie er vast nog wel meer heeft. Bij deze dus: Huub: Show your Bakelites!
Kortom: als je als verzamelaar de horloges misschien nog eens moe wordt, gaat er in de wereld van het bakeliet een wereld voor je open!
Verduidelijken…Het idee was om een matchende Oriënt bij een pas gevonden doosje te vinden - en ik heb eerlijk gezegd geen idee uit welke periode dat plastic stamt.
Mijn opvatting is dat in ‘die periode’ er bij de quartz horloges over het algemeen ook ‘quartz’ op de doosjes vermeld werd Lex. Dus ik vermoed dat dit exemplaar oorspronkelijk bij een automaatje hoort, wellicht zelfs één van deze twee…
Ik probeer dus een koekoek of wbcoupe maar dan in het Oriënt assortiment te triggeren
Ik snap 'm. Maar in deze doosjes vind ik die automaatjes ook wel mooi.
Heb gezocht en vind allerlei Oriënt doosjes, maar niet deze plexi dingen. Wel bijzonder!
Misschien niet voor de verkoop, maar etalagemateriaal?
Waar vind je zoiets?
Toeval Lex, op een rommelmarkt, en kwam met een heel ander horloge er in. Maar eigenlijk moet ik op gaan passen dat ik niet weer een nieuwe verzamelvariant in 't leven roep…‘vind het horloge bij het doosje’. Merkte pas dat ik aardig wat leuke maar lege doosjes heb intussen …
Hmmm, misschien kunnen we wat combineren? Tot wederzijds genoegen?
Haha Lex, ik moet nog altijd terugdenken aan een (bruin?) doosje wat ik eens in je brievenbus stopte met de gedachte dat ik daar toch never ever een horloge voor zou spotten
En dus een paar maanden later een oude chronograaf vond van dezelfde - blijkbaar ook nog Nederlandse - leverancier…jij had er eentje van, maar ik had verder echt nog nooit van het merk gehoord, is dat kras?!