Collectioneurs van horloges in de originele doos

Dus eigenlijk best complimenteus?

Verder gewoon een leuke horlogedoos met een stuk geschiedenis. Kan me voorstellen dat doorgewinterde fans hier heel jaloers op zijn.

3 likes

Off-topic:Mijns inziens gaat het allemaal veel te ver met dat wegpoetsen van de geschiedenis. Ik vind het met die zwarte bladzijden behoorlijk meevallen. Zeitgeist is van belang. Je moet de zaken beschouwen naar destijds geldende maatstaven.

Nu weten we beter en zou het pas kwalijk zijn als we een vergelijkbare levensopvatting zouden handhaven. Dat is echter niet bepaald het geval (al zullen sommigen anders stellen). Kan me niet voorstellen dat dat hele Redskins-gebeuren nog altijd racistisch bedoeld is.

Dan zou die mooie doos ook vernietigd moeten worden, want racistische uiting.

3 likes

Nou daar ben ik het niet mee eens. Wel dat je het in de tijdgeest moet zien maar daarmee kun je gedane onrecht niet mee goedpraten…

1 like

Goedpraten is niet de bedoeling. Maar begrijpen wel. Het weghalen van beelden etc. van vroeger tijden, vind ik daarom kwalijk. De afgebeelde personen, worden doorgaans niet vereerd om hun gruweldaden, maar om het brengen van rijkdom of beschermend van landgenoten. (Maar we raken toch wel erg off-topic nu)

4 likes

Nog even dan off topic om 't af te ronden.

Dat ben ik ook met je eens Jeroen (en @tinuske). Nog één ding over die Redskins : Ik ben het van harte met je eens dat het raar is. Maar dat is wat ze doen (deden) Natuurlijk is dat raar. Ik zei al: cynisch! Trouwens, er is ook een scheldwoord voor dat soort witte Amerikanen: Rednecks!
Gelukkig hebben we Vinwat om ook bij de horlogeliefhebbers ook de slechte geschiedenis niet weg te moffelen.
Eensgezind blijven wij bij de tijd hier op HF :slight_smile:

4 likes

Wel, wel, mijn doos heeft heel wat teweeg gebracht in Horloge forum land.
Laat ik als eerste zeggen, ik ben een collectioneur van horloges liefst met de originele doos erbij.
Wat de geschiedenis is van sommige dingen uit mijn collectie moet geschiedenis blijven. Want als dat weg wordt gehaald, dan is het betreffende object als zodanig niet meer wat het is. Dat gezegd hebbende als volgt.

Mijn verre achtergrond, om even terug in de geschiedenis te gaan, is niet direct over rozen gegaan, ik heb in de oorlog in Indonesië gevangen gezeten in verschillende jappenkampen en ben in augustus 1945 door de Amerikanen bevrijd.
Mijn gevoel voor de Japanners is dus niet direct positief.

Ondanks dat heb ik een uniek zakhorloge in mijn collectie en wel van een Japanse officier die na de nederlaag harakiri heeft gepleegd. Dit horloge is geen waardevol horloge maar door de geschiedenis wel uniek.

Ik heb geen goed gevoel bij de japanners i.v.m. de oorlog die door hun werd gevoerd, maar heb wel dit horloge in mijn collectie. Een aantal familieleden van mij zijn door de japanners onthoofd, u begrijpt mijn gevoel voor dit stuk geschiedenis.

Wat is nu de essentie van dit verhaal, dan kom ik terug op mijn uitspraak hiervoor,
ik ben een collectioneur van horloges liefst met de originele doos erbij.

Ik laat het object hier even zien. Het blijft voor mij een uniek object ondanks de achtergrond van het stuk. Racist of niet, verzamelen heeft daar niets mee te maken. Geschiedenis is er nu eenmaal, daar kunnen we niets aan veranderen.

locutus sum


16 likes

Niet met terugwerkende kracht maar we kunnen er wel van leren.

Dat gezegd hebbende; geschiedenis is een fenomeen dat zich helaas vaak lijkt te herhalen. Met alle sympathie voor degenen die daar slachtoffer van worden.

4 likes

Tsjonge, over historie en horloges gesproken.
Een stevig verhaal wat er in hakt. Dank voor deze openhartige geschiedenis. Daar wordt niet veel over gesproken. Respect!

3 likes

Daar sluit ik mij van harte bij aan.

2 likes

Net iets anders dan een horloge, maar wel nog in de originele doos…
Een Seiko reiswekker…




Ziet er nauwelijks gebruikt uit. En doet het na al die jaren nog gewoon goed…

18 likes

Werkelijk prachtig!
Echt een heel mooi exemplaar :grin:

1 like

Hierbij een bijzonder exemplaar van Nepro uit begin jaren 70.

21 likes

Mooie vondst :+1:

1 like

Uit ca 1920 een doos speciaal voor een Gruen convertible dames horloge. Met ruimte voor verschillende bandjes. En de bandenwissel is gewoon zonder tooltjes te doen. :slightly_smiling_face: Overigens was “wristlet” in die tijd hun goofy benaming voor een polshorloge.


24 likes

11 likes

Leuke Gruen curvex in doos, zit nog wel wat knutselwerk aan, maar het (gebogen!) uurwerk ziet er nog goed uit.

30 likes

Gaaf!

1 like

Vandaag een full set uit 1975 binnengekregen.

22 likes

:rofl:geweldige timecapsule :top:

1 like

Met recht een capsule :stuck_out_tongue_winking_eye:

14 likes