Collectioneurs van horloges in de originele doos

Het is alweer enige tijd geleden dat in dit topic een mooi horloge met de originele doos uit een collectie van de verzamelaar is getoond.
Tijd om dit mooie topic weer eens naar voren te halen

Welnu hier laat ik een iconisch horloge zien uit de stal van JLC resp. LC wat nog steeds een zeer gezocht horloge is door de vele verzamelaars onder ons, maar ook de doos waarin het horloge werd aangeboden die de manufactuur erbij vond horen.
Niet alleen het horloge is een uniek verzamelwaardig object, maar ook de showdoos waarin het ooit is uitgebracht. De makers van JLC lieten zich soms ook wel eens beïnvloeden door kunstenaars en zie wat er dan uitkomt.

In dit geval Renoir, een schilder van wereldfaam die door JLC op hun horloge doos werd geprint.
Ik ga ervan uit dat de schilder geen recettes heeft gekregen, hij was immers al gaan hemelen.
Hier dan de foto’s van de unieke LC Memovox met de Renoir doos die in mijn collectie nog steeds expressief aanwezig is.

47 likes

Fantastische set. Dank dat je dit pareltje uit je collectie met ons wilde delen.

1 like

Wow, impressionnant :wink:

2 likes

Niets zo mooi als een horloge in originele doos met instructiemateriaal.

Gruen dames baguette (zo slank als een sigaret) model Ostende met caliber 161 (marc favre). Fluweel niet perfect meer (maar ach, uit 1931/1934 dus het is haar vergeven).

Eronder verborgen het garantiebewijs met onderhoudstips. “Remove the watch from the arm when the toilet is being made” nee, is inderdaad niet waterdicht. “A wrist watch may be safely allowed to run without attention until it runs irregularly”. Ja, toen wel. In die tijd zat er nog walvisolie in, dus dat droogt op.

30 likes

Heel mooi, bedankt om dit te delen. :ok_hand:

1 like

Zalig om te zien. Top :+1:

Zooo cool @Jenneke, dank voor het delen! :blush:

18 likes

Bij deze :smiley:

17 likes

20 likes

Ik kreeg niet zo lang geleden het bericht dat de Amerikaanse football-club de Washington Redskins opgericht in 1932 en sinds 1933 de bijnaam redskins gebruikt die door de racistische oprichter was bedacht nu de naam gaat aanpassen.
Nu heet de club tijdelijk Washington Footbal Team, de sponsoren hebben dit verzocht nadat er teveel racistische gewelddadige onlusten zijn geweest met name na de dood van George Floyd.
Nike maakte pas bekend alle Redskins-producten uit de online-winkel te verwijderen en riepen ook sponsoren Pepsi en Bank of America op tot actie.

Welnu, ik heb indertijd een horloge show-doos van Le Coultre op de kop kunnen tikken op een van mijn trips in Amerika en wel een hele speciale uitgifte met het Washington Redskins embleem op de doos, navraag leert dat dit in een hele kleine oplage gemaakt is voor een groepje sponsoren van Washington Redskins.

Nu ik word geconfronteerd met deze naamswijziging wordt deze showdoos inmiddels wel uniek en is nu dus een hele aparte geworden in mijn collectie.
Ik verzamel overigens wel meer aparte objecten en horloge show dozen.
De volgende uitspraak is heel erg bekend bij veel HF leden;
deze gaat nooit meer weg.

Ik laat hier nogmaals zien hoe zoiets er dan uitziet.

35 likes

Dat snap ik dan weer niet goed, waarom vernoem je je team naar een bevolkingsgroep waar je blijkbaar op neer kijkt??

Wel een fraai geheel en zonder twijfel een verzamelobject

1 like

32 likes

Mooi hoor! Is dit tijdens de transitie van het logo? Zou die plaat wel eens wat beter willen zien :innocent:

Ik zal morgen nog wat foto’s maken.

1 like

Hier ook maar dan:

Horloge is volledig gerestaureerd bij IWC. Van sommigen mag dat niet, maar ik houd wel van vintage in nieuwstaat.

Dit is een 1810 met cal. 8541b. Loopt +3 sec. Per 24u. Niet gek voor een horloge van zo’n 50 jaar oud.

20 likes

Gewoon prachtig!

1 like

Ik wel, Jeroen. Redskin = Roodhuid was een door de blanke koloniserende Amerikanen bedacht scheldwoord waarmee ze de Native Americans, ook wel Indianen genoemd, afschilderden als agressieve gevaarlijke wezens. De Washington Redskins werden blijkbaar geassocieerd met die als (cynisch genoeg) ‘onoverwinnelijke’ karaktereigenschappen. Het woord racistisch is hier dus wel degelijk van toepassing.

On topic: @Vinwat, wat laat je ons hier weer een prachtig stukje antiek zien. Dit keer met een achtergrond van interessante historie uit het rijke, maar misschien niet altijd al te frisse verleden van de Verenigde Staten van Amerika…

2 likes

Voor degenen die echt interesse hebben en nog wel eens in duitsland zijn.
Centrum leipzig zit een geweldige goud en sieraden inkoper genaamd kortum die een behoorlijk aantal vintage horloges met orginele boxen verkoopt.

1 like

Ik niet. Je gaat een scheldnaam als geuzennaam voor je team gebruiken. Blijf dat raar en niet logisch vinden.

Maar goed, de naam is niet meer.

Ben overigens overigens geen voorstander van het wegmoffelen van (slechte) geschiedenis. Ons kikkerlandje heeft zoals bekend ook de nodige zwarte bladzijden. Maar dat is een andere discussie.

2 likes