een collega kwam laatst naar me toe, we kennen het wel die gesprekken als ze weten dat je horloges aanbid.
ik heb een oud zakhorloge georven en zou er graag wat meer over willen weten. kan jij eens kijken voor me ??
nou zo geschiede en dit prachtige stuk kreeg ik onder de loupe.
ok eens kijken wat hebben we hier ?
een chronometer zakhorloge met het signatuur van Stroboer. dat moet wel een juwelier zijn van toen die dit verkocht. er zijn namelijk legio chronometers met exact hetzelfde uurwerk en uiterlijk te vinden online maar steeds met andere signatuur.
het zakhorloge is natuurlijk van na 1900 omdat in de meeste gevallen het opwinden en verzetten van het uurwerk door de kroon verloopt. voor 1900 ging dit meestal met een sleutel via het achterdeksel.
maar hoe kunnen we het nu echt dateren. dat wordt zoeken naar stempels of andere kenmerken specifiek voor die tijd.
het merk op de 1e foto laat zien,
auerhahn stempel welke vanaf 1882 gebruikt werd. maar zo oud is hij natuurlijk niet.
onder deze stempel zien we 0.800 in een vierkant kader, hieraan kunnen we zien dat het hier om een zilver horloge gaat en het zilver gehalte is 800 duizendste. het 3e gehalte en dus uit de zilverreeks het goedkoopste en minst zuivere gehalte. maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken.
en als laatste zien we hier een 3e stempel onderaan dit is een kleinere variant van de 1e op de foto de auerhahn met de letter B. als we de tabel erbij pakken zien we dus dat dit horloge gestempeld is in 1936.
de collega gaf aan dat dit wel overeenkomt met de leeftijd van de 1e eigenaar, die van 1903 was. dus op het moment van maken wel de leeftijd had voor het dragen van dergelijk zakhorloge.
het merk op de 2e foto laat zien,
een halve maan en een kroon.
dit verteld ons aan de hand van online zoeken dat dit een duits zilvermerk is. of dit ook zegt dat dit horloge ook in duitsland gemaakt is weet ik niet zeker, gezien het uurwerk wel zwitsers is.
het serie nummer op de 3e foto laat zien
een vrij groot getal, als je het mij vraagt geeft dit aan dat dit een in grote serie geproduceerde zakhorloge is en gezien het feit dat er heel veel soortgelijke te vinden zijn online lijkt mij dit dus ook zeer waarschijnlijk.
het logo op de 4e foto laat zien,
Prima, ditzelfde logo komt ook terug op het uurwerk zelf.
via mikrolisk is er veel prima te vinden maar zowel duits als zwitsers dus wie zou het weten.
hierbij nog een aantal fotos van het horloge.
en van het uurwerk in detail via een loupe.
mocht iemand nog aanvullende info hebben omtrent het uurwerk zelf dan lees ik dat graag hieronder.
hopende dat ik jullie vermaakt heb met dit verhaal en de foto’s
Groet Stef & Erwin (collega)