Comex horloge prototype, mening gevraagd

Dank allemaal voor jullie informatie en meningen. Ik heb nog wat nader onderzoek gedaan.

Op een Duits forum vond ik ook nog een discussie over deze ‘Comex’-duiker.

In het kort komt het erop neer dat Fricker een aantal kasten heeft gemaakt en dat een ander er wijzerplaten in heeft gezet met daarop gedrukt ‘Comex’. Er is mij geen enkele relatie gebleken met het Frans duikbedrijf Comex.

De informatie die mij door Steiner werd verstrekt, is (wat mij betreft behoudens tegenbewijs) derhalve onjuist. Gezien de informatie die ik op internet vond (zie de eerdere links in mijn start van de discussie) was Steiner hiermee bekend. De informatie werd mij derhalve opzettelijk onjuist verstrekt. Er is hier derhalve sprake van bedrog.

Ik ben er niet op uit reputaties te beschadigen, maar ik kan uiteindelijk niet anders concluderen. Natuurlijk zou het mooi zijn als Steiner (die geïnformeerd is over deze discussie door SuperC, waarvoor dank) of een ander, sluitend tegenbewijs zou verstrekken. Mooi voor de horlogewereld, er is dan immers een legende geboren, mooi voor het vertrouwen in een handelaar met (blijkbaar) een goede reputatie. In dat geval zal ik op dit forum uiteraard uitgebreid anders concluderen.

Tot die tijd houd ik het op bedrog…

MasterM, dat zijn best forse aantijgingen in de richting van een bekende horlogehandelaar. Ik zou mij kunnen voorstellen dat hij daar niet echt blij over is en hoop dat er in ieder geval duidelijkheid komt in deze kwestie. Maar zoals vaak bij dit soort horlogedisputen: de 100% waarheid haal je nergens. Het is vaak maar net welke deskundige je het meest gelooft.

By the way, ik heb zelf geen onderbouwd oordeel in deze kwestie en ben benieuwd naar de uitkomst, zo die er al ooit zal komen.

hcptdg Schreef:

MasterM, dat zijn best forse aantijgingen in de
richting van een bekende horlogehandelaar. Ik zou
mij kunnen voorstellen dat hij daar niet echt blij
over is.

Ik denk dat MasterM zijn “aantijgingen” duidelijk toelicht en ook ruimte overlaat om door Steiner van het tegendeel te worden overtuigd. Lijkt me dat voor nu het een redelijke hypothese is om aan te nemen dat het horloge feitelijk niets met Comex te maken heeft. Het is nu aan Steiner om het tegendeel te bewijzen. Tot die tijd concludeer ik ook (overigens jammergenoeg) dat het niet pluis is. Gelukkig staat het iedereen vrij dit horloge te mijden. Dat lijkt me het verstandigst.

En weer is de stilte oorverdovend…

Maar uiteindelijk hebben we het hier dus over een Fricker kast met een ETA 2824-2 uurwerk erin (standard, elabore of top grade?). Ik gok dat het gewoon een -niks mis mee- standaard 2824-2 kalibertje is. Verder geen bijzondere metalen verwerkt, geen keramische bezel, geen bijzondere complicaties. Slechts de wijzerplaat is van onduidelijke herkomst.

Daar moet je imho niet meer dan €1000,- tot €1500,- oid voor betalen. De naam Comex -of hij nou echt is of niet- voegt daar voor mij niets meer aan toe dan een mooi gemaakte mod zou doen.

Of gewoon een Kenzo Nautilus (die er inderdaad echt wel heel veel op lijkt).

Max Kool Schreef:

De naam Comex -of hij > nou echt is of niet- voegt daar voor mij niets
meer aan toe

behalve dan de geloofwaardigheid van Steiner.

Die neemt alleen maar af als hij blijft volhouden wat hij beweert. Fricker weet van niks, Comex weet al helemaal van niks (logisch, dat is een duikfirma)…

Zelfs als hij zijn eigen verhaal zelf gelooft, dan moet hij zich toch langzamerhand wel achter zijn oor krabben en afvragen of het verhaal van zijn handelaar/leverancier destijds wel echt waar was.

Zou me niet niet verbazen als deze “Comex” destijds onderdeel van een partij horloges en dat meneer Steiner dacht: “Wow, da’s bijzonder!”

Zomaar een idee hoor.

Max Kool Schreef:

Die neemt alleen maar af als hij blijft volhouden
wat hij beweert. Fricker weet van niks, Comex weet
al helemaal van niks (logisch, dat is een
duikfirma)…

Zelfs als hij zijn eigen verhaal zelf gelooft, dan
moet hij zich toch langzamerhand wel achter zijn
oor krabben en afvragen of het verhaal van zijn
handelaar/leverancier destijds wel echt waar was.

Zou me niet niet verbazen als deze "Comex"
destijds onderdeel van een partij horloges en dat
meneer Steiner dacht: “Wow, da’s bijzonder!”

Zomaar een idee hoor.

Nog een optie: Meneer Steiner dacht: "Wow, da’s bijzonder!"
Heeft er vervolgens in zijn onwetendheid op dat moment een fors bedrag voor neergelegd, gezien zijn Comex / Rolex kennis.
Steiner heeft het bedrag nu liever terug als dat hij het wegschrijft…blijft toch een zakenman.

In een dergelijk geval is maar een optie…op de tanden bijten en weg ermee…de maas in !
Alhoewel…het ding blijft uniek.

Lucien Schreef:

Nog een optie: Meneer Steiner dacht: "Wow, da’s
bijzonder!"
Heeft er vervolgens in zijn onwetendheid op dat
moment een fors bedrag voor neergelegd, gezien
zijn Comex / Rolex kennis.
Steiner heeft het bedrag nu liever terug als dat
hij het wegschrijft…blijft toch een zakenman.

Soms kan je daar toch maar beter afschrijven, om je reputatie te bewaren.