Comex horloge prototype, mening gevraagd

Afgelopen dagen was ik mijn met vrouw in Maastricht, even er tussenuit. Natuurlijk moeten er dan ook vintage horloges bekeken worden.

Bij Steiner lag tussen al het Rolex-geweld ook een horloge dat er voor mij een beetje tussenuit sprong. Ik had het niet eerder gezien, en al helemaal niet in de combinatie met de naam Comex. Ik kende Comex wel, maar dan de Rolexen met Comex op de wijzerplaat, maar dit was duidelijk geen Rolex.

Bij navraag bleek het te gaan om een prototype, 1 van de 12, dat Comex zelf had gemaakt. Het zou een NOS-vondst zijn. Op de vraag uit welk jaar het horloge kwam en welk uurwerk het had, kon de dame geen antwoord geven. ‘Hij’ was net even weg, en kon de vragen wel beantwoorden. De prijs voor dit horloge: EUR 12.500.

Dit was niet echt een bedrag voor een impulsaankoop, dus ik heb vriendelijk bedankt en het horloge teruggeven. Thuisgekomen heb ik op internet eens wat onderzoek verricht. En wat blijkt? Dit horloge is al in 2009 bij Steiner gesignaleerd.

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=71091&view=next

De prijs was toen EUR 6.950. Kort samengevat wordt in bovenstaande discussie op TZ-UK de echtheid van de Comex betwist, is er contact met Steiner opgenomen en heeft Steiner de Comex van de website verwijderd. Eind goed, al goed. Maar nu lag de Comex in de winkel voor de prijs van EUR 12.500.

Ook in 2006 is dit horloge op internet te vinden:

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=23456&st=0&sk=t&sd=a&start=15

Hieronder ook nog twee links over soortgelijke horloges:

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=78360

Ik wil nog geen conclusie trekken, maar graag eens met jullie kijken wat de meningen op dit gewaardeerde horlogeforum zijn. Dus, wat vinden jullie?

Misschien kun je bij Comex.fr te rade gaan?

ticothijs82 Schreef:

Misschien kun je bij Comex.fr te rade gaan?

Reken niet op een reactie van Comex.

Ik denk dat de postings op TZ-UK die je hebt aangehaald de spijker wel op de kop slaan. Ik geloof dat Henrik een Dreadnaught heeft - hij zou je in dat geval ook wel kunnen influisteren wat hij er voor betaald heeft. Een gokje? 1/10e deel van de Steiner vraagprijs…

In 2009 beloofde Steiner het horloge van de site te verwijderen. Het lijkt er op dat Steiner met het opnieuw te koop aanbieden geen rekening heeft gehouden met het onfeilbare geheugen van het internet…

Menno

hcptdg Schreef:

Reken niet op een reactie van Comex.

Hoezo dan?

Ik weet nog wel dat ie op de site van Steiner stond,
er werd zelfs verwezen naar de Dreadnought…

hcptdg Schreef:

ticothijs82 Schreef:


Misschien kun je bij Comex.fr te rade gaan?

Reken niet op een reactie van Comex.

Ach nee, klopt ook (tu)

grootmokum Schreef:

hcptdg Schreef:


Reken niet op een reactie van Comex.

Hoezo dan?

Omdat Comex eigenlijk niets met die horloges te maken had. Ze waren als professionele duikfirma afnemer en lieten hun naam verbinden aan / en drukken op horloges die door anderen gemaakt werden zoals Rolex. Ik verwacht daarom niet dat ze zelfs maar zullen reageren.

Ontwikkelt zich lekker op TZ-UK… http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=231321&p=2390587#p2390587

Wat ik daar ook al schreef: over de jaren had ik wel een hoge pet op van Steiner. Misschien moet ik dat maar eens heroverwegen. (Ze waren toch te duur geworden voor mij, dat scheelt).

Menno

EDIT: zag net een (echte!!) Dreadnaught te koop op TZ-UK; #31, met gebruikssporen is de vraagprijs 1280 GBP… http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=231335 als je op het verkoopdeel van TZ-UK kan, tenminste.

M.

Als dit verhaal klopt (wat ik hier en op TZ lees) dan is Steiner dus niets meer of minder dan een oplichter?

Prototype is een erg rekbaar begrip natuurlijk.

Snooker Schreef:

Als dit verhaal klopt (wat ik hier en op TZ lees)
dan is Steiner dus niets meer of minder dan een
oplichter?

Oplichter doe ik (nog) geen uitspraak over, maar het hele gedoe rondom dit horloge ziet er zeker niet goed uit…

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

SuperC Schreef:

De heer P. Stahl heeft toch een hele goede naam in
de horlogebusiness, een gerespecteerd handelaar en
wordt zeker geroemd voor zijn vintage Rolex
kennis. Ik zou het raar vinden als hij voor een
horloge zijn naam te grabbel gooit.

Kan het zo zijn dat onderzoek heeft uitgewezen dat
het horloge toch the real deal is en dat ook
daarmee de waarde flink is toegenomen?

Citaat (vandaag, rond half 10) van Eddie, de eigenaar van TZ-UK die het Dreadnaught project ooit startte:

[b]Fricker supplied the cases but didn’t make the watch. Steiner knows it’s a fake, the Internet knows it’s a fake.

Eddie[/b]

Is er hier iemand op het forum die de mensen van Steiner goed genoeg kent om ze te wijzen op de consternatie hier en om een reactie kan vragen? Hoor en wederhoor dus.

Menno

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

SuperC Schreef:

De heer P. Stahl heeft toch een hele goede naam in
de horlogebusiness, een gerespecteerd handelaar en
wordt zeker geroemd voor zijn vintage Rolex
kennis. Ik zou het raar vinden als hij voor een
horloge zijn naam te grabbel gooit.

Kan het zo zijn dat onderzoek heeft uitgewezen dat
het horloge toch the real deal is en dat ook
daarmee de waarde flink is toegenomen?

Als dat inderdaad het geval is, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik ben er nog niet uit, maar waarom zou Comex niet degene zijn die kasten bij Fricker heeft besteld? Of een horlogemaker in opdracht van Comex? Wellicht is daarover nadere informatie beschikbaar.

“Ik ben trouwens niet overtuigd van het feit dat als Eddie het zegt, dat het zo is. Is een beetje als “als het in de krant staat is het waar”. Daarentegen houdt Eddie zich bezig met dictatortje spelen en replica’s maken, dus misschien heeft hij wel gelijk grinning smiley”

In bijna alle andere gevallen zou ik meteen helemaal met je eens zijn. In dit geval heb ik toch een andere mening: dit verhaal zeurt nu al sinds 2006/2007 (zie oude postings op TZ-UK zoals hierboven aangehaald). Toen Steiner 'm de vorige keer te koop had, heeft hij 'm na een mailtje van een TZ-UK’er teruggetrokken zonder -zover ik weet- commentaar van zijn kant. En eigenlijk is er niets anders dan de vorige keer, behalve (bijna) verdubbeling van de vraagprijs…

Menno

Ik vindt het heel goed dat Steiner om wederwoord is gevraagd. Nu hoop ik wel dat er van deze gelegenheid gebruik wordt gemaakt.

SuperC Schreef:

Ik heb de heer Stahl een mail gestuurd om hem van
deze discussie deelgenoot te maken.

Ik ben trouwens niet overtuigd van het feit dat
als Eddie het zegt, dat het zo is. Is een beetje
als “als het in de krant staat is het waar”.
Daarentegen houdt Eddie zich bezig met dictatortje
spelen en replica’s maken, dus misschien heeft hij
wel gelijk :smiley:

Mijn vriend Eddie??? :slight_smile:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn zorgvuldig opgebouwde zakelijke reputatie voor een “relatief” laag bedrag op het spel zet.

Mvrgr, Andre