Jaren geleden heb ik van mijn opa een horloge gekregen.
Het is een Commodoor horloge met een mechanisch uurwerk.
Dit horloge heb ik ook geruime tijd dagelijks gedragen, en er zuinig op geweest.
Op een gegeven moment was ik met een vriend aan het zwemmen en toen vroeg hij de onheilspellende vraag “Is dat horloge waterdicht?”.
Tot mijn schrik was ik het horloge vergeten af te doen.
Resultaat was een volledig met water volgelopen horloge.
Opa heeft tevergeefs nog geprobeerd dit horloge werkend te krijgen door met een compressor het vocht uit het uurwerk te blazen.
Het horloge heeft hierna jarenlang in een lade gelegen.
Een aantal weken geleden bedacht ik mij ineens dat het horloge misschien nog te repareren zou zijn.
Opgestuurd naar een horlogemaker en voor €183,95 is het horloge zowel functioneel en cosmetisch goed aangepakt:
Balans was kapot, deze is vervangen.
Uurwerk servicebeurt.
Nieuwe kroon.
Nieuw glas.
Kast ultrasonisch gereinigd.
Pakkingen vervangen.
Uurwerkhouder erin gezet (deze ontbrak volledig).
Nieuwe leren band eraan gezet.
Spring bars zijn vervangen.
Wijzerplaat is gereinigd.
Hoewel €183,95 natuurlijk een behoorlijk bedrag is, aangezien de economische waarde denk ik lager ligt, is dit bedrag relatief gezien, zeker gezien de emotionele waarde zeer redelijk te noemen.
Het horloge zal ik denk ik dinsdag terug ontvangen en kan ik het gedane werk aanschouwen.
Onderstaand zal ik twee foto’s toevoegen van het horloge vóór reparatie met de vraag aan jullie of jullie iets meer over de achtergrond weten.
Op internet is over zowel het merk alsook deze specifieke uitgave bijna niets te vinden.
Waarom staat er bijvoorbeeld FIAT op de wijzerplaat?
Heeft dit betrekking op het bekende automerk of op iets anders?
Mijn opa heeft nooit bij FIAT gewerkt.
De horlogemaker wist mij wel meer te vertellen over het uurwerk.
Dit betreft een Frans fabrikaat uurwerk model Lorsa 238 uit de jaren ‘70.
Hoe staat dit uurwerk te boek? Als betrouwbaar en degelijk?
Ja dat ik het heb kunnen laten herstellen vindt ik ook bijzonder.
En noem het toeval, maar vorig jaar heb ik mijn eerste auto gekocht en raad eens van welk merk……
Toen ik het woord compressor las moet ik direct hier aan denken
Maargoed, leuk verhaal en gaaf dat je de centen erin gestoken hebt om hem op te knappen
Zie het eindresultaat graag tegemoet!
Oh en Lorsa uurwerken waren niet het duurste, maar wel goede kwaliteit, hoef je je geen zorgen over te maken.
Mooi verhaal en zeker en vast het geld waard gezien de grote emotionele waarde! Zal een mooi moment worden wanneer u deze volledig hersteld terug om de pols heeft. Geniet er alvast van!
Mijn allereerste horloge was een commodoor. Ook met die 3 sterretjes op de wijzerplaat. Ik was beretrots destijds.
Gekregen van mijn peettante voor de communie. Een skindiver model. Jaren gedragen. Geen idee waar het gebleven is…
Leuk dat je de jouwe hebt kunnen redden. Veel plezier ervan!
Ik vind ook dat het horloge er als nieuw uit ziet.
Nog geluk gehad dat het horloge uberhoubt gemaakt kon worden aangezien Commodoor horloges blijkbaar lastig zijn aangezien reserveonderdelen krijgen moeilijk is volgens de horlogemaker.
Er is een volledig nieuwe balans ingegeaan.