Complicatie mogelijk? Iedere 12 uur verspringen?

Ik heb een ideetje en ben benieuwd of dit überhaupt zou kunnen?
Een ring die iedere 12 uur verspringt en weer terug springt.
Is dit technisch mogelijk? Of moet je dan een constructie krijgen die zoals de datum verspringt en 12 uur later een nagenoeg hele ronde draait? (Zoals een chrono zich reset bij een quartz?)

Zoiets als dit? Chronoswiss

Lastig te zien, maar volgens mij draait die minutenwijzer niet terug, maar door. Ik heb dit filmpje gevonden over de retrograde datum. Hieruit begrijp ik het principe om optie 2 werkbaar te krijgen. Maar is het ook mogelijk om terug te springen? Dus niet helemaal rond gaan? https://www.youtube.com/watch?v=rZSD_Yr19Do

Misschien ben ik de enige, maar ik snap ‘m niet.

3 likes

Ik neem aan zelfde als eerste filmpje maar dan ‘bovenlangs’ terug (dus niet volledig rond, wijzer moet dus twee kanten op kunnen).

1 like

Technisch zal het zeker mogelijk zijn, een chronograaf schiet ook terug naar nul. Wel vraag ik me af wat het praktisch nut is :stuck_out_tongue:.

1 like

Ik heb weer eens een brainfart voor een leuke complicatie wat volgens mij nog nooit gedaan is. Maar wat wel redelijk eenvoudig te realiseren zou moeten zijn als de vraag beantwoord wordt of het kan. Met optie 2 lijkt het dus iig te kunnen. De vraag is nu of het ook kan met terugspringen. Daarnaast niet met een wijzer, maar met een ring (net als een datumring)

Natuurlijk is dat mogelijk, dat is toch precies wat een retrograde complicatie aan het einde van de cyclus doet?
Meestal zijn er meer dan 2 posities, maar dat maakt niet uit zou ik zo denken.

Gruen airflight. Precies wat jij beschrijft, zodat 's middags er niet 1, maar 13 uur staat.

2 likes

Damn! Dacht ik eens origineel te zijn… Maar dit was inderdaad precies de optie die ik wilde…

Ik moest echt de gruen even opzoeken om te begrijpen wat je bedoelde maar ik snap hem nu.

Wel een grappige complicatie

Misschien een idee om deze complicatie eens te bekijken en als community te repliceren. Het is volgens mij gewoon een module bovenop een Gruen 510 mechanisch uurwerk. Dat is denk ik relatief makkelijk om te zetten naar een eta 6498 of 2824 als je hem goed doorhebt.

Leuk voor een HFLE inderdaad. Ik zou het dan wel als variatie op de datumring doen. Scheelt je ruimte in het uurwerk lijkt me. Daarnaast is het verspringen relatief eenvoudig naar 12 uur te krijgen door slechts 1 pinnetje toe te voegen.

Vraag is alleen wie dit uit kan dokteren en kan produceren.