Concorde Horloge

Luitjes…

Ik vond bij het opruimen voor de verhuizing niet alleen de Verdal van mijn vader, maar ook mijn eigen eerste horloge…

op de wijzerplaat staat het merk “Concorde”, 't is een klein horloge… ik kreeg em toen ik een jaar of 10 was…
Hij heeft een donker bruin/grijze wijzerplaat met een soort parelmoerglans, witte wijzers en een decentrale secondenwijzer op 6 uur…

er zit een France Ebauche kalibertje in, met een, vergeleken met de 21600 van de ETA in de Verdal, aanzienlijk lager tikgetal… ik denk dat ie niet verder komt dan 18000/h.

is er iemand die meer over dit kalibertje weet?..

al op ranfft gekeken?

Ja… maar ik heb op France Ebauches niets kunnen vinden helaas…

Je moet ook zoeken op FE Arie, ze hebben veel verschillende uurwerken gemaakt.

Misschien is het wel een FE233-66? Zoals in mijn Cordella?

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,1435862,1435862#msg-1435862

Daar lijkt ie wel heel sterk op… maar… de FE 233-66 is wat gecompliceerder… die heeft een Datum, en dat heeft mijn Concorde niet… de maat is 11½’’’ wat wel zo’n beetje overeenkomt met mijn Concorde…

hij is inmiddels ingepakt voor de verhuizing… maar de Guilloché op deze is identiek aan de mijne… en de vorm van de bruggen en kloven eveneens… net als het aantal stenen…

*** google… tik, tik FE 233, i’m feeling lucky… ***

http://www.awci.com/wp-content/uploads/watch-tech-guides/FE-France-Ebauches-Cupillard-Femga-Dama-Damas//233_60-233_66-233_67A.pdf

Hopsa!.. Dang!. dassem… de France Ebauches 233-60!.. de eenvoudingste uitvoering met decentrale secondenwijzer…

en Jottum! bovendien… de hartafstande en diameters van de raderen staan er ook op… dus… en ok want daarom immers… zou ik een nieuwe platine kunnen maken… dan verzin ik er nog wel een datum ring bij… :stuck_out_tongue: ofzo… ooit…
Eerst maar eens mijn Freesbank verhuizen… :frowning:

Edit… de 233-66 en 233-67 zijn 11½’’’, maar de 233-60 is 10½’’’ dat lijkt er meer op… 't is namelijk een heel klein uurwerkje…

Dit is em dus… maar dan met die lelijke grove Guilloché van bovengetoonde 233-66/67…

de belangrijkste maten staan in het PDF bestand… mogelijk ga ik als "eerste vingeroefening eens kijken of ik aan de hand van tabel en meetgerei een nieuw Ebauche kan maken… lijkt me wel gaaf… waarom?.. omdat het kan… omdat ik denk dat ik het kan… en om mezelf te bewijzen dat ik het kan… mislukken kan niet… dat is opgeven voor je het beoogde resultaat hebt bereikt… :slight_smile:

Goededag,
ik heb ook deze concorde liggen: hij is compleet maar doet het niet. Buitenkant minder fraai.
Ik wil hem wel naar iemand opsturen voor de portokosten (ca. € 3 gezien het gewicht). En anders wordt hij ten grave gedragen.

Daar wil ik em wel voor hebben… Fris ik em eerst even op… kijken of ik em weer aan het tikken kan krijgen…

Vooralsnog heb ik elk uurwerk wat ik in mijn handen gehad heb, weer aan het lopen gekregen…

Laat het me maar even weten…