Na jarenlang Zwitserse uurwerken te hebben verzameld nu ook op ontdekking gestart voor Japanse uurwerkjes.
Ik heb inmiddels een aantal leuke Seiko’s weten te bemachtigen echter mijn pas aangeschafte King Seiko 5626 geeft wat zorgen.
Als ik hem om de pols draag ontstaat er condens op de binnenzijde van het glas. Bij Wesselink & Vreeker geven ze aan mij niet te kunnen helpen omdat de packingen voor dit model niet meer te krijgen zijn.
Ik had exact hetzelfde met een vintage omega Seamaster pre bond uit 1989. Enige oplossing volgens de horlogemaker destijds is openen, nachtje laten drogen en de pakkingen vervangen. Daarna was het helemaal opgelost en geen condens meer.
De originele pakkingen zijn idd niet meer leverbaar. Maar je kunt voor de deksel en kroon er generieke pakkingen (met siliconenvet!) in zetten. Niet 100% maar toch wel 99%. De glaspakking is probleematischer, toleranties steken nogal nauw. Maar ook hier kun je een universele voor vinden.
Ik zou voordat je ‘moeilijk’ gaat doen met de glaspakking eerst even het uurwerk er uithalen (en goed laten drogen), deksel en kroon er weer op en testen waar dat vocht nu precies vandaan komt: glas/deksel/kroon.
Als je de maten van de pakkingen weet kan ik je misschien helpen met wat bij mij in de diverse dozen ligt.
De glaspakkingen zijn vaak nog in prima staat. Afhankelijk van welk model het is het een one piece case.
Aannemelijker is het dat het door het glas komt. Dit is een “bonded” crystal waar het glas gelijmd is aan het metalen deel er onder. Ik denk dat je het daar moet zoeken dat deze bond niet meer zo goed is of wellicht aangezien het glas krasvrij is, dit bijvoorbeeld vervangen is en een nieuw glas in gelijmd is.
De bezel klinkt de metalen ring op z’n plek. Het glas zelf zit alleen vast aan die metalen ring. In principe als de lijm zou falen valt het glas er zo uit.