Condensatie in horloge

Ik zou even naar de Action gaan en wat van die vochtvanger korrels halen.
Ietwat meer effectief dan rijstkorrels.

1 like

Full service is gewoon nodig…

Hoe langer je wacht hoe meer onderdelen er vervangen moeten worden. Hopelijk is de wijzerplaat nog niet aangetast.

Zoek een horlogemaker in je buurt die toegang heeft tot de nodige onderdelen.

Er circuleert een topic hier op HF met horlogemakers, zal wel iemand tussen zitten.

Ik kan je ook altijd helpen indien nodig.

2 likes

Ik denk dit ook te zien…

Het zijn ā€œskeletonā€ wijzers gevuld met lume. De tritium hangt er letterlijk in. Daar komen vaak ook zonder dat er vocht in komt, kleine barstjes in na een jaar of 15.

2 likes

Dat klinkt gaaf. Hoe moet ik me dat precies voorstellen? Tritium is toch vloeibaar als het wordt aangebracht? Wordt dit dan als een soort ā€œmelkvelletjeā€ (bij gebrek aan betere vergelijking) er tussen gespannen?

Nee zit vermengd met een soort pasta wat later indroogt

1 like

Kan je gewoon in potjes kopen en opnieuw aanbrengen. Is eens leuk om te doen.

Dun laagje zodat de wijzers elkaar zeker niet raken door dikke lume klodders.

Wordt meestal gedaan als wijzers niet meer leverbaar zijn. Anders zijn nieuwe wijzers kopen tijdsbesparend.

1 like

Ah, thanks. Lijkt me rete lastig om dat consistent in productie te kunnen doen.

Worden deze standaard vervangen bij een service? Ik kan me voorstellen dat dat wellicht iets is voor topic starter om rekening mee te houden (of wellicht zelfs niet te doen) ivb met verschillen in verkleuring tov de lume op de plaat.

Wel eens begrepen dat het een vaardigheid in zichzelf is. Zeker op een soort skeleton wijzer lijkt het me aardig tricky.

1 like

Bij vele merken is dit inderdaad standaard inbegrepen bij service.

Ik verkies huidige te houden tenzij technisch niet mogelijk.

2 likes

Zie foto,na service nieuwe wijzers. De wijzerplaat niet vervangen.
Kan je met dit type wijzer zeker niet zelf. Omdat het geen massieve wijzer is waar je wat op kunt smeren. Dus als hij hem laat servicen komt er een nieuwe wijzerset op.

3 likes

Dat lukt, maar je moet even zoeken naar de dikte van de lume door deze te mengen zodat de vloeibaarheid ideaal is om de skeleton wijzer te vullen zodat het blijft zitten. Vergelijk het met water en zeep mengen zodat je mooie bellen kan blazen als kind. :sunglasses:

4 likes