Confused perfecte Titus vs imperfecte Titus

Ik heb mezelf in verwarring gebracht, ik ben gepakt door de vintage rosé gouden chronographen uit de jaren 50 - 59 van Titus

Ik wist door gebrek aan ervaring en niet heel veel tijd willen nemen alvorens mijn eerste aankoop te doen, dat ik ik moest accepteren dat ik ‘beginnersfouten’ zou maken

Mijn eerste Titus rosé gouden chronograph op chrono24 gescoord, eenmaal thuis ontvangen de koper (Duitser) laten weten dat die er precies zo uitzag zoals op de foto, behalve… die foto’s van de zijde die hij me niet had gestuurd…

Heb hem erop gewezen en ik kreeg duizend excuses dat hij het niet met opzet gedaan en niet wist…

Jaja dacht ik, precies de zijde die het meest beschadigd was, maar ala ik heb hem gezegd dat ik heb geloofde op zijn woord :lying_face: (Maar niet heus) en de betaling aan hem vrij gegeven

Dit was per slot van rekening ‘leergeld’ en dit is voor mij een learningcurve, dus desondanks de staat van de klok was ik ervan gecharmeerd te meer omdat gedragen onder lange mouwen het toonbaar gedeelte ik zeer fraai vind en de mindere kant net onder de mouw blijft

De Titus functioneert wel geheel naar behoren en de chrono laat zich netje resetten met dien verstande dat de seconde wijzer net niet precies op de 12 terugkomt

Mijn nieuwe aanwinst getoond op het het forum en meteen werden mijn oren gewassen want de wijzerplaat was een redial…

Maar desondanks was ik er erg van gecharmeerd :slightly_smiling_face:

Door deze ervaring en door na te denken wat ik verder zou willen met mijn vintage wensen besloten meteen door te stoten naar het voor mij hoogst haalbare en dus niet het traject te gaan lopen, van telkens verkopen, wat centjes erbij leggen en een andere/mooiere kopen

Nee meteen de mooiste kopen die het er voor mij toe doet

Nu komt het, dat is mij gelukt, gevonden en overgenomen van een medeforumlid en ik prijs de mij zeer gelukkig! :sunglasses:

Maar nu is het volgende aan de hand, ik heb de eerste nogal beschadigde en geblutste Titus onder handen genomen en behandeld met Cape Cod doekje en heel zorgvuldig met een Dremel door te polijsten (zeker niet teveel) waardoor de ergernissen van de onvermelde draagsporen door de Duitse verkoper, c.q. beschadigen fraai gecorrigeerd zijn

Daarna de beide Titussen naast elkaar gelegd, om de pols gedragen en zo de nodige dagen aanschouwd

De in perfecte Titus heeft dus kleine blutsjes/deukjes op 2 lugs en wat (voor mij minimale) krasjes en beschadigingen en een ‘redail’ maar vind die Titus toch zeer zeer charme hebben

En mijn 2de Titus de ‘holy grail’ zogezegd, alleen vetvrij gemaakt en met een juwelendoekje gepoetst en gewoon perfect als nieuw!

Mijn doel was om er slechts 1 te houden en dus de eerst (mis) koop in de verkoop te doen, dus zo gezegd zo gedaan, dus op MP gezet

MP is een ‘interessante’ site met kopers van divers allooi…

Maar nu komt het dus en ben benieuwd of anderen dit ook herkennen, door alle vragen van potentieel geinteresseerden veel info moeten verschaffen en nw foto’s sturen ben ik steeds meer gaan zien inde Titus

Ik ben tot de conclusie gekomen dat deze Titus door mij eigenlijk steeds mooier word gevonden hij is doorleefd heeft mooie ervaring opgedaan in die 60 - 70 jaar en is daardoor ondanks dat die ook een redial heeft eigenlijk perfect geworden!

En mijn 2de aankoop de ‘holy grail’ is eigenlijk ‘te perfect’ lijkt eigenlijk wel een compleet nw klok, zowel optisch als intern qua uurwerk, dus is door de perfectie eigenlijk als vintage klok ‘imperfect’ daardoor, alsof die uit 2018 komt… :smirk:

Ik mag niet mopperen hoor ik heb nu eigenlijk het beste uit beide werelden en ga de Titus na dit geplaatst te hebben op MP uit de verkoop halen! Hij word een blijver die ik met heel veel plezier tot in lengte van jaren zal blijven dragen! :blush:

Net zoals de ‘perfecte’ (hoop ik) :smile:

De ‘imperfecte’.

De ‘perfecte’.

20 likes

Allebei heel mooi! En leuk verhaal ook.:+1::slightly_smiling_face:

1 like

Herkenbaar, ook aan “inperfecte” horloges kun je gehecht raken. En als het financieel geen probleem is kun je ze gewoon allebei houden. :sunglasses:
Veel plezier ermee!

1 like

Tja, in principe zou ik altijd voor de perfecte gaan.
Aan de andere kant komt bij de horlogeliefhebberij, en die van vintage in het bijzonder, ook een groot deel emotie en gevoel kijken. Dat zou ik vooral volgen, hoewel ik het idee heb dat je al weet naar welke je voorkeur uitgaat. :wink: :+1:

1 like

Bij ontvangst storen de beschadigingen en krassen (waarvan je het bestaan niet wist) enigszins, maar al snel heb je ze geaccepteerd (is mijn ervaring). Grappig hoe het kan gaan. Het zijn iig twee prachtige horloges :ok_hand:

1 like

Mijn ervaring in het leven is dat veel zaken aan verandering onderhevig zijn met het verstrekken van de tijd door voortschrijdend inzicht.

Dat maakt ervaringen ook zo leuk, ik laat het op me af komen, ik heb ze per slot van rekening beide nog :sunglasses:

2 likes

Mooi hoor, leuk verhaal ook. Zo’n Titus staat bij mij ook wel op het lijstje!

1 like

Prachtige horloges natuurlijk :ok_hand:t2:

Die van mij heeft een iets anders getinte dial.

3 likes

Ook schitterend :sunglasses:

2 likes

Mijn ‘perfecte’ Titus wijkt op meerdere punten af tov van de ‘imperfecte’

De kast bestaat zo op het eerste gezicht uit 2 delen (kast & deksel) bij de imperfecte bestaat die uit 3 delen

Verdere verschillen zijn dat de 1 losse pushpennen heeft en bij de andere zijn die onderdeel van de kast als 1 geheel tussen de lugs

Tevens heeft de ‘perfecte’ geen binnendeksel en geen 18k goudteken aan de buitenkant van het deksel, maar die zit op de binnenkant van het deksel

En zo zullen er misschien nog wel meer verschillen zijn, maar die moet ik nog gaan ontdekken :wink:

1 like

Mooi opgetekend en heel herkenbaar. Een van mijn vintage chrono’s heeft een zwaar leven gehad en was rijp voor de schroothoop toen ik hem kocht. Uiteindelijk kunnen restaureren met behoud van de levenservaring, dat geeft karakter. Het verhaal en je eigen ervaring ermee maakt juist die horloges bijzonder. Perfectie is mooi maar mist uiteindeljk karakter. Veel plezier met de imperfecte, die heeft een verhaal :wink:

2 likes

Dank je :slightly_smiling_face:

1 like