Connecting the dots …

Gisteren ontving ik een nieuwe vintage aanwinst. Een Timex Electric - in de tijd dat deze horloges nog een hybride uurwerk hadden, dus mechanisch uurwerk maar aangedreven via een batterij.

Het model kende ik al van advertenties (1972) en heb zelfs al een exemplaar in de collectie.

De nieuwe aanwinst is echter een full set met box & papers (lees garantiekaart) dus dit is een speciale :stuck_out_tongue_winking_eye:.

En wat dit horloge nog leuker en interessanter maakt, is het logo op de wijzerplaat. Een voor mij onbekend logo en een eerste zoektocht op het web leverde niets op.

En wat doe je dan? Vraag uitgezet bij de verkoper. Geen resultaat. Het horloge komt uit begin jaren 70 en is in Frankrijk gekocht. Dus op het Franse Forumamontres info gevraagd. Nog steeds geen verlossend antwoord. Ook maar eens een poging gewaagd op HF. De vintage liefhebbers hebben vaak veel kennis over vintage die breder gaat dan horloges.

En toen kwam @maanstof met één woord. HANOMAG. Dat merk kende ik wel vaag. Vrachtwagens uit de jaren 50 en 60. Toch eens opzoeken. Echter, het logo van de Hanomag vrachtwagens zag er toch echt anders uit :sweat_smile:.

Toch eens verder kijken. Ze hadden ook een tractoren afdeling. En elke paar jaar werd het logo aangepast. En toen kwam ik dit tegen.

afbeelding

Hanomag Tractors gebruikten dit logo van 1960 tot 1971. Het jaar dat zij hun 125 jarige bestaan vierden.

Connecting the dots. Alles klopt, dus wederom een leuk vintage horloge met provenance :v:in de collectie.

En, zo heb ik mijn eerste FARMER’s WATCH!

afbeelding

Dit wilde ik even met jullie delen. De meerwaarde van ons mooie forum en haar leden heeft zich weer eens bewezen. Dank HF.

55 likes

Leuke vondst, en een leuke puzzel opgelost :+1:

Grappig ook het “Taiwan” onderaan de plaat, blijkbaar werden ze toen al in Azie gemaakt. Strak wijzerplaten drukken hadden ze daar alleen nog niet helemaal onder controle zo te zien :sweat_smile:

3 likes

Zou die plaat niet wat verweerd zijn dat het er zo uitziet?

Sluit ik niet uit, maar het feit dat bij elke marker de lijn langs de indexen zo slingert lijkt mij niet veroorzaakt door verwering :thinking:

image

1 like

Horloge is in NOS conditie dus het is inderdaad wat @wbcoupe zegt. Ze hadden het drukproces nog niet helemaal in de vingers :sweat_smile:.

2 likes

Leuk verhaal en een hele mooie aanwinst.

1 like

Heb je graag geholpen. :+1:

1 like

Zo is de ene zoektocht succesvol voltooid en heeft de volgende zicht al weer aangediend. Zojuist deze TIMEX Electric binnengekregen. Dateert uit midden jaren 70. En wederom voorzien van een corporate logo.

Dusssss …… wie oh wie kan mij dit keer het zetje in de juiste richting geven om het verhaal achter deze samenwerking te achterhalen?
@maanstof toevallig :thinking:?

3 likes

Helaas kan ik je deze keer niet helpen.

1 like

En de volgende zoektocht dient zich aan. Vandaag deze fraaie Timex uit 1970 ontvangen. Met een zwarte flag met daarop de letter S.

Is het een piratenvlag? Of heeft het iets met anarchy in de jaren 70 te maken? Of is het gewoon een bedrijfslogo op een vlag?

Ben heel benieuwd of iemand hier mij een zetje in de juiste richting kan geven.

3 likes

Via een Facebook horloge groep op het spoor gezet van Seabulk. Een scheepvaartbedrijf dat ogenschijnlijk een zelfde logo voerde.

2 likes