Conserveren van digitale seiko en casio gshock

Goedeavond ,
Ik heb een vraag , ik heb een redelijke beginnende collectie met een aantal seiki quarts en casio gewoon en casio gshock, maar ik draag naast mijn gshock glide als sporthorloge, eigelijk enkel een paar automaten.
Dus hoe kan ik het beste mijn batterij horloges bewaren. Gewoon met batterij of juist zonder batterijtje?

1 like

Zonder. Lithium batterijen lekken niet zo snel. Gewone 1,6 volt zilveroxide of nog erger, alkaline batterijen gaan lekken en vernielen je horloge.

1 like

Met batterij heb je een (klein) risico dat ze gaan lekken maar dat is afhankelijk van het merk batterijen.
Sommigen merken zullen vrijwel zeker niet lekker, daar zijn ondertussen wel een paar topics over.

En als je deze horloges erg lang wilt bewaren lopen de batterijen vanzelf leeg.

En dan is de vraag hoe handig ben je er zelf mee om ze te verwijderen om het risico van schade door onhandigheid te voorkomen ?

Horloges met de batterijen verwijderd zullen in principe onbeperkt bewaard kunnen worden zolang ze droog opgeborgen zijn.

1 like

Dank voor de tips,
ik ga voor droog en batterijloos thnks again.

Zitten er ook Casio’s tussen die solar powered zijn?
Die zou ik namelijk gewoon 1x per kwartaal/half jaar in het licht zetten op bij te laden.

Die solar powered behandel ik inderdaad door soms in de zon op te laden.

Het is beter de horloges te laten lopen dus met batterij.
Dat lekken valt wel mee.
Als je een N.O.S. Seiko koopt die in 1978 een batterij gekregen heeft die tot op de dag van vandaag niet is vervangen heb je wel kans op lekkage…
Ik heb zelf een paar keer zo’n gloednieuw horloge gekocht met een totaal aangetast binnenwerk.
Zonde!

Ik koop vrij dure batterijtjes van varta, dus als ik het goed begrijp gewoon batterij errin laten zitten en regelmatig checken? Even ter verduideljjking, ik heb NAH ( niet aangeboren hersenletsel) en mijn grootste probleem daardoor is keuzes maken …dus kiezen voor met of zonder batterij opslaanis een verdomd moeilijke keuze grrrrrrrr

Als je de batterijen laat zitten regelmatig checken op lekkage. Geen Renata kopen. Ik had originele in gebruik en die hebben twee mooie 7t59 Seiko’s gesloopt terwijl ze het gewoon bleven doen. (Tot de schade te groot was)

Momenteel haal ik lege batterijen uit horloges en vervang ik ze pas als ik zeker weet dat ik ze vaker ga dragen

Gewoon eruit halen, waarom zou je het (kleine of grotere) risico lopen?
De kans op lekken is zeker bij lege batterijen niet verwaarloosbaar.

Varta is niet het beste merk overigens, de prijs zegt niet alles……maar dat is een heel andere discussie dan waarmee TS begon.