Beste mensen,
Mijn NA heeft mij geïnspireerd om mijn eerste (SMP 300) en meest recente aankoop (SD) eens te vergelijken. Beide uiteraard duikers en min of meer tijdgenoten.
De Omega heb ik in 2002 nieuw gekocht en was mijn eerste “echt” horloge en ik mag zeggen, we hebben samen veel avonturen aan het bureau beleefd sindsdien. Jarenlang als dagelijks horloge gedragen dus ik weet waar ik het over heb. Ik draag het nog steeds met veel plezier. De SD bezit ik sinds kort, maar ik heb inmiddels wel veel meer ervaring met horloges in het algemeen.
NB wilt u ruzie maken over welk merk beter is, svp NIET in dit topic;-)
Laat ik enkele punten bespreken:
Dial: Het wave patroon bij de SMP blijft mooi en verveelt niet. De big triangle is natuurlijk de uitvoering die naar het verleden teruggrijpt. Al met al mooi, goed leesbaar en luminova, dat werkt nog steeds perfect. De SD, tja wat moet je zeggen: perfectie? balans? ik vergeef de SD de datum, gezien het feit dat we meerdere dagen, soms weken, in de duikklok zitten. Tritium is bijna dood, maar ik houd ervan. Wit goud: bling bling…
Bezel: plus voor de Rolex. De SMP draait zeer stroef en ik geloof niet dat je daar onder water ook maar iets aan hebt, zeker niet met handschoenen aan. Verder te grote cijfers. Blijft wel mooi zwart daar waar de SD al wat grijstinten vertoont, maar dat noemen we patina.
Glas: lekker dik bij de SD maar wel een enorme vlekkenmagneet. De SMP heeft dat helemaal niet, spiegelt ook veel minder dan de SD.
Band: de Oyster is natuurlijk beter, ik heb eigenlijk dat high polish bij de SMP altijd een beetje raar gevonden bij de toolwatch. Beide banden erg comfortabel.
Sluiting: De SMP wint, gewoon veel degelijker gebouwd, punt.
Caseback: de oersaaie Rolex is nu wat opgeleukt met tekst maar de SMP met wave en de Seahorse is mooier
Heliumventiel: SD wint, rare puist op de SMP, moet ook handmatig worden opengedraaid…lijkt mij onhandig.
Waterdichtheid: 300m vs 1200m…beiden zinloos.
Tja… dat zijn zo wat van die overwegingen. In het kader van de Olympische gedachte zijn het natuurlijk allebei winnaars, denk ook niet dat ze nog ooit weggaan!
Mocht u nou ook toevallig een mening hebben, schroom niet om die te uiten!
groet en fijn weekend!