Contact cleaner

Welke contact cleaner voor quartz binnenwerkjes geniet de voorkeur op het forum?
Maar belangrijker nog ;welke zijn hier ook verkrijgbaar?
Sommige spuitbussen met cleaner zijn in de USA wel verkrijgbaar maar alleen “ground moving only”
dus geen kans om ze naar Europa te laten komen.

DeoxIT

Verkrijgbaar bij oa Amazon

Kontact 60 van Kontact Chemie (spuitbus) bevat dit ook als werkzame stof maar daarnaast zit er olie in (voor kontacten die heen en weer bewegen als in schakelaars enz) en dat wil ik liever niet in een uurwerk hebben.

Beter is het om ipv contact cleaner isopropanol of pure alcohol te gebruiken.

2 likes

Kun je je bijdrage misschien toelichten waarom alcohol beter is dan de andere suggesties die gedaan zijn in dit topic?

Omdat dat de meest pure stof is.
Vraag eens rond in de audio wereld. Krakende switches kun je helemaal verzieken met kontaktreiniger.

Een beetje contact reiniger op een wattenstaafje om het circuit schoon te maken kan goed werken.
Als je bij je stereo de boel goed verzadigd met het spul zal het inderdaad even werken, waarna de boel door de vettigheid vuil zal aantrekken en je veel slechter af bent.

Als het circuit “toch al stuk is” en onder de groene korsten zit dan is schoonmaak azijn een optie. Alle troep lost lekker op. (Daarna azijn goed verwijderen)
Werkte bij het circuit van mijn knutsel Electroquartz.

20230131_155329~2

4 likes

Misschien heb ik het mis maar je reactie klinkt een beetje als van “dat weet toch iedereen, wat een domme vraag”. Dat was en is absoluut niet mijn bedoeling. Ik probeer hier informatie te vinden om iets te leren. Als mijn opmerking iets bevat wat beledigend of anderszins is dan bij voorbaat excuses.

Je zegt dat alcohol het meest pure is wat er is. Dat begrijp ik niet goed, misschien kun je dat toelichten. In mijn beleving zegt puurheid toch niet zoveel over reinigende werking? Puur alcohol, dat is bij mijn weten 98% en isopropanol alcohol is 99.9% bevat nog steeds een kleine hoeveelheid water. Vuile contacten zijn vaak veroorzaakt door oxidatie en schoonmaken met een waterhoudend middel zorgt voor opnieuw oxideren.

Misschien heb je wat documentatie of links naar web artikelen waar meer informatie te vinden is over gebruik van alcohol? Zou ik zeer op prijs stellen.

Ik heb meer dan 40 jaar ervaring met ontwerpen en reparatie van elektronica, zowel hifi, TV en ook quarz horloges. Ik geef cursus in dit vak en ben nog nooit tegengekomen dat alcohol gebruikt wordt voor contacten – wel natuurlijk voor andere doeleinden. Maar ik beweer zeker niet alwetend te zijn dus als je mij kunt helpen aan feiten en/of ervaringen dan wil ik het graag horen.

Ik vermoed dat u geen schakelaars (switch) maar volume knoppen (potmeters) bedoeld.
Hoewel ik ook niet fan ben van contact spray omdat het een residu achterlaat is het vaak wel de enige remedie en heb ik ik er JUIST veel problemen mee opgelost i.p.v. verder verziekt.
Dus hetgeen u hier stelt durf ik wel te weerleggen.

Correct zou ook mijn gevolgtrekking zijn tel daarbij op dat Alcohol ook nog eens hygroscopisch werkt en dus water(damp uit de lucht) aantrekt.
Elektronische contacten heb ik ook nooit gereinigd met alcohol, enige waar ik het gebruik is om fluxresten van printen te verwijderen.

1 like

Enige verduidelijking is misschien wel op zijn plaats. Ik stelde hogerstaande vragen omdat ik de indruk kreeg in een post over Facom en ook een USA merk contact cleaner specifiek voor quarts horloges (firmanaam ontsnapt me) dat je straffeloos (zonder demontage)de cleaner kon spuiten over het binnenwerk zonder residu achter te laten. Was trouwens niet op alcoholbasis .Gaat er bij iemand een belletje rinkelen?

Doelt op op deze ?

Dit is idd een binnenwerk cleaner die pretendeert geen residu achter te laten (lijkt mij onmogelijk want het vuil wat loskomt moet toch ergens heen ? )
Tis ook geen contact cleaner zoals zojuist besproken dus heeft geen schoonmakende werking op de elektronische contacten.

Dat gezegd hebbende is reinigen 1 deel van het onderhoud en zult u na reiniging bewegende delen van het uurwerk weer opnieuw moeten smeren en dient het uurwerk toch gedemonteerd te worden.

1 like

Inderdaad.Was het kwijt in de internetnevelen.Dank.

1 like

Ik weet niet waar je specifiek op doelt maar het klinkt als middelen die op basis van nafta werken, soms met nog wat aceton toegevoegd (en vroeger tri chloor etheen). Komen overeen met remreiniger - niet precies hetzelfde maar ‘lijkt op’. Fabrikanten doen vaak geheimzinnig over de ingrediënten maar je kunt, als je de productnaam weet, meer informatie vinden in de toelatingen database (EU en/of USA).

Ontvetten erg goed, laten geen residuen achter maar alles wat geen vet is (c.q. oplosbaar in een chloor koolwaterstof) wordt niet verwijdert.

Ik zou er voorzichtig mee zijn, je loopt het risico dat (sommige) kunstoffen worden aangetast. Zoek (Google) ander het service manual van je uurwerk op, daar staat altijd in wat veilig is voor reiniging.

1 like

Je moet lezen wat er staat. Niets meer, niets minder.

Sorry dat ik er meer in las dan bedoeld. Komt misschien door mijn idee dat ik dit forum zie als een koffietafel (op afstand). Daar worden dingen bijna altijd met meer dan een regel besproken toch?

Vind het wel jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn punten. Ik hoop dat HF vooral een middel is om kennis uit te wisselen als in leren en delen (en natuurlijk mooie horlogefoto’s). Op deze manier werkt dat helaas niet en loop je het risico dat het oude adagio “wat ik zonder bewijs moet aannemen kan ik ook zonder bewijs weer afwijzen” opgeld doet bij mij.

1 like

Ik heb geen links, maar luister goed naar reparateurs. De afkeer van contactvloeistof is wijd verspreid.
Ik heb de laatste periode, vanwege hernieuwde belangstelling, nogal wat jaren ‘80 audio (Golden Age zegt men wel) laten reworken. Krakende volumeknoppen, kanalen die zoek waren, defecte elco’s in MFB luidsprekers. Vaak een gevolg van veroudering of jarenlang slapen. Alles werkt weer naar behoren.

2 likes

Zowel switch als volumeknop. De kanaalkiezer van mijn Arcam 9 versterkers is er gevoelig voor.

1 like

Bedankt voor je toelichting. Ik zie dat we beide dezelfde fascinatie hebben voor ‘echte’ audio. Ben er ook een liefhebber van en heb er [te] veel van opgeknapt en staan. Vooral Revox, WEGA en Rank Arena.

1 like

Revox is mooi. Ik zou ooit nog graag zo’n grote taperecorder kopen. Maar dan zegt mijn vrouw “ wat moet je zo’n bullebak”?
Ik doe het iets bescheidener. Linn, Arcam, Philips MFB.

1 like

Laat ik dit soort spullen bij regelmatig door mijn handen krijgen en zelf schoonmaak / repareer.

Daarbij maak ik ook gebruik van contact spray omdat soms er geen andere mogelijkheid is om de oxidatie van de contacten te verwijderen.

Niets mis mee maar u dient het wel goed te gebruiken, iets schoonmaken door enkel alleen een busje leeg te spuiten is sowieso niet im frage.

Maar botom line u heeft het van horen zeggen, ik beweer uit eigen ervaring een andere ervaring te hebben.

1 like

Van horen zeggen van ter zake deskundigen. Soit.

1 like