Contact corrosie.?

Goedemiddag,

Eigenlijk wou ik deze vraag direct aan een forumlid stellen, maar ik denk dat er misschien meerdere mensen zijn die hier niets van wisten (zoals ik) of niet bij stil stonden.

Het zit namelijk zo, ik ben van plan een Tudor Blackbay aan te schaffen.
Nu werd ik er op gewezen dat aluminium als het in contact komt met Roest vast staal, te maken krijgt met contactcorrosie. Door het rvs wordt de potentiaal van het aluminium verhoogd in de de zone rond het rvs,(De potentiaal op een plaats is een natuurkundige grootheid die op een bepaalde manier samenhangt met de kracht die een deeltje op die plaats ondervindt.)

Samen met het vocht(zeker met zout houdend water) en het vuil rondom de grens tussen beide metalen komt er een electrochemische cel met het aluminium als anode (Met een anode wordt de pool of elektrode bedoeld, waar de elektronen uitkomen)

Nu is bij mijn weten de gekleurde ring tussen de kroon en kast en de bezel gemaakt van aluminium, ik heb al geruchten gehoord van mensen die daadwerkelijk last van corrosie hadden en het horloge hebben geretourneerd( kan er helaas niet meer van terug vinden)

Wie kan hier meer over vertellen, en hoelang zou het duren voordat dit in werking treedt ?

Ik weet dat hier mensen op het forum zitten die wel het een en ander van metaal afweten,maar weet niet zo hun gebruikers naam.

Ik hoop dat we er allemaal wat wijzer van worden.

Is dat niet alleen bij bloot aluminium? Aluminium is kwetsbaar, maar het vormt bijna onmiddellijk een sterke beschermende aluminium-oxide laag op het oppervlak. Misschien als je het horloge aan een zeer aggressieve stof blootstelt die de oxidatielaag verwijderd. (die dan waarschijnlijk ook de kleur van de ring zou verwijderen, een goede waarschuwing)

Ik ken het verhaal vaag van de twee metalen.
Ik denk dat Jan @Arie_Kabaalstra je het helder kan uitleggen. :wink:

Ik weet niet hoe vaak je er mee het water in wil, maar als je (regelmatig) gaat zwemmen in zout water bestaat de kans inderdaad dat dat gebeurt. Tudor is inmiddels op de hoogte maar heeft nog geen oplossing of alternatief.

Of je moet een zinkanode om je pols binden als je wil gaan zwemmen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maakt niet echt uit toch? je koopt een duikhorloge daar moet je gewoon vaak mee kunnen duiken (zo vaak je wilt)ongeacht of je dat ook daadwerkelijk gaat doen.

in zweet zit ook zout.

maar waarschijnlijk raakt dat het aluminium niet.

Mijn kennis is niet volledig op dit gebied, maar ik doe een poging…

gezien het gegeven dat gerenomeerde merken als Rolex en Tudor Aluminium Bezel inserts gebruiken in RVS Bezels, doet het vermoeden rijzen dat deze firma’s een en ander natuurlijk alvorens een dergelijk horloge te lanceren uit en ter na getest hebben…

Aluminium… tja… als ik de vraag stel :“Wie heeft er ooit BLANK Aluminium gezien?”… dan kan ik vertellen welk beroep degenen hebben die deze vraag met “ik heb Blank Aluminium gezien” beantwoorden… dat zijn namelijk hoogstwaarschijnlijk lassers…

die Bezels zijn weliswaar van Aluminium, maar ze zijn geanodiseerd… hetgeen betekent dat ze langs electrochemische weg zijn voorzien van een oxide huit…

en daar… in die oxide huid zit em de kneep… met Anodiseren krijg je een dikkere huid dan het aluminium onder normale omstandigheden vormt…

ALuminiumoxide… wat is dat eigenlijk?.. Al2O3… 't grappige is… dat is in wezen… Saffier!.. en … dat geleid geen electriciteit… 't is een Isolator… en tussen een metaal en een Isolator kan weliswaar wel een potentiaal verschil bestaan… maar dat heeft verder geen uitwerking gezien het gegeven dat je met een isolator geen elektronenstroom gaat krijgen…

Ergo, Resumé overflakkee…: zolang de anodiseerlaag/oxidelaag in stand is… is er niets aan de hand… ga je met een horloge met Aluminium Bezelinsert Duiken… dan maak je em schoon na je duik… dat doe je toch… ELKE duiker wordt geacht dat te doen na een duik… apparatuur schoonmaken… (ook je pakkingen gaan langzaam maar zeker achteruit van zouten en andere chemicaliën…Alkalische omgevingen zijn helemaal funest… (ik ben er nu dus ook achter waarom de pakking van mijn vaders Certina verkruimelde… Cement… vloertje storten… muurtje metselen… ja. dat kan ie wel,.maar… naastje je truffels en voegspijkers… spoel je horloge ook schoon… )

Tot slot…

dit is ongeveer hetzelfde als iemand vertellen dat ie de Hyperbaetor van zijn 2de clinder niet moet epibreren, omdat anders de blokgolven uit fase gaan lopen met de hyperbaetor van de 3de cilinder… zodat de snijpunten van de blokgolven verschuiven tot een waarde groter dan i (imaginair getal zijnde i²+1=0)
gevalletje klok en klepel dus…
we kennen de Voltaische cel allemaal wel… steek een stuk zink en een stuk koper in : een zuire appel, een citroen, droge witte wijn, azijn, of Urine… en Presto!.. 1.5V…
dit komt door het electrische potentiaal verschil tussen beide metalen…

daarbij ter aanvulling… Waarom roest staal wel en roestvaststaal niet?.. Simpel!.. gewoon staal bestaat uit Ferriet en cementiet kristallen… die hebben een verschillend potentiaal… en daarom roest het…
RVS daarentegen… bestaat uitsluitend uit Martensiet (de goedkopere soorten) of Austeniet, bij de soorten waar de horlogekasten van gemaakt zijn… maar één soort kristallen… en derhalve GEEN potentiaal verschil

zoals eerder vermeld… ALu…ja…maar niemand( behalve lassers) hebben ooit blank aluminium gezien. het oxideert onmiddelijk… en… Aluminium oxide als geleider… dat werkt net zo goed als kortsluiting maken met een elastiekje… :slight_smile:

ik denk… persoonlijk ( ik kan het helaas nog niet aan de praktijk toetsen… wegens niet toereikend budget) dat het wel meevalt… elke duiker zal je waarschijnlijk vertellen dat je je horloge na elke duik schoonmaakt… en als je dat doet… dan zal het oxideren van je bezel insert zo’n vaart niet lopen… 'k denk dat de kans groter is dat je em eens vervangt omdat je het horloge gestoten hebt…

4 likes