Controle originaliteit vintage Omega

Beste mensen van het horlogeforum,

ik heb gisteravond voor het eerst een vintage Omega gekocht, en ben er ontzettend blij mee!
Het horloge is gekocht via marktplaats, en bij het ophalen ervan vond ik de verkoper ( die hier ook best op het forum zou kunnen zitten ) ontzettend vriendelijk, en betrouwbaar overkomen.

Maar omdat ik tot nog toe alleen nog maar vrij nieuwe horloges gekocht heb ( een Certina DS-1 en een Citizen Bn0150-10e ) en er op internet vele horrorverhalen te vinden zijn over redials en frankenwatches, wil ik toch even via jullie controleren of ik een goede koop gedaan heb.

Ik snap dat het vanwege de geringe informatie die ik heb moeilijk is om 100% zeker te zijn van de zaken, maar wanneer iemand meteen ziet dat het hier om een horloge gaat waar iets mis mee is dan zou ik dat toch graag weten. Mocht dat niet zo zijn, durf ik er wat meer op te vertrouwen dat ik gewoon heel blij kan zijn met het horloge.

Dan de informatie die ik wel tot mijn beschikking heb:

Het is een Omega met volgens de verkoper:
een cal. 284, een ref. 2910-2 SC en het horloge is 34.5 mm in diameter. Verder werd mij verteld dat het horloge uit de jaren '50 komt. Er zit geen doos bij en het plexiglas is ooit vervangen, alsook de band.

Dan wat foto’s:

Ik hoop dat er wat mensen zijn die mij wat meer over dit horloge kunnen vertellen, zodat ik wat meer duidelijkheid heb, en kan beslissen of ik een goede koop heb gedaan, of toch een misstap.

Alvast bedankt,

Mvg MB

2 likes

Dat is natuurlijk afhankelijk van de prijs die je ervoor hebt betaald. :man_shrugging:

Wijzerplaat en wijzers lijken me in orde. Mooi verweerd, en het goede font voor wat er nog resteert van de OMEGA tekst.

Mooi calibertje:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Omega_284

Calculeer wel even een servicebeurtje in. Heb je foto’s van het uurwerk…?

Ik zou 'm op een donkerbruine hagedis- of croco- (print) band zetten. Zwart overheerst hier erg.:+1:

@PeterLC, dank voor uw antwoord, dat vind ik alvast fijn om te horen!
nee foto’s van het uurwerk heb ik helaas niet.

En inderdaad, de band ga ik nog veranderen, deze kreeg ik er zo bij.

Wat is het serienummer? Zal wel ergens in de deksel te vinden zijn. Vaak staat daar ook het exacte model in vermeld.

@Goswin, ik heb zo niet de spullen binnen bereik om de deksel eraf te halen helaas.

Maak eens een foto vd achterkant vd kast…

Volgens mij is de wijzerplaat gewoon ondeskundig gepoetst. Op en rond ‘OMEGA’ meen ik horizontale (op onderstaande foto dus verticale) streken te zien van wellicht een wattenstaafje met poetsmiddel o.i.d.
image

De radium lijkt op de plaat te ontbreken, waar het in de wijzers nog wel aanwezig is. Het geheel lijkt me origineel (d.w.z.: hoort bij elkaar) maar er is dus wellicht werk aan gedaan.

Of het een goede koop was? Dat hangt af van de koopprijs :wink:

p.s.
Wat de kroon trouwens betreft: die ziet er plausibel uit maar mijn 1953 Omega (ref. 2691) had een andere. Dat hoeft niets te zeggen. Maar een expert ziet aan het logo op de kroon of hij tijdsconform is.

p.p.s.
Mijn '50s Seamaster had overigens wel weer een soortgelijke kroon.

3 likes

Kan ook gewoon verweerd zijn hoor. Mijn betreurde '45 30T2 RAF had ook een behoorlijk gehavende wijzerplaat (die ik zelf - “sod it, it’s mine” - volledig bijgelakt heb destijds, en nog zeer goed gelukt ook), maar de print was er gewoon afgebladderd in de loop der decennia.

Alleen radium in de wijzers kwam ook wel voor meen ik.

1 like

Kijk eens aan wat een reacties al, hartelijk bedankt allen.
Mocht er ooit wat aan gepoetst zijn zou ik dat nog niet zo’n ramp vinden, zolang het maar niet overgedaan is, dan is het echt niet meer origineel namelijk.
Voor @goswin hier nog een foto van de achterkant.

3 likes

Kun je met een mesje openen…

Geen speciale tools voor nodig om te openen.

2 likes

Ik snap heel goed dat TS zorgvuldig wil omgaan met zijn nieuwe aanwinst. ‘Gewoon even met een mesje openwippen’ is niet voor iedereen vanzelfsprekend :sweat_smile:

5 likes

Ho, ho, misschien wel een draaideksel. In dat geval even afwashandschoenen aantrekken en draaien maar :grin:

Mooie bumper die toevallig in het blauwe deel staat :wink:. De originaliteit van deze kroon is helaas wel onzeker, en door een paar mensen mogelijk correct in twijfel getrokken. Als een expert dit zeker weet voor zowel OP als moi dan is die informatie welkom.

Mooi horloge MB_1, welkom in de vintage horloge wereld. Zoals andere zeggen, of het een goede aankoop is geweest ligt aan de prijs. Of aan hoe tevreden je er zelf mee bent. Als je niet het doel hebt om het horloge van de hand te doen dan maakt het ook minder uit.

Loopt het horloge wel netjes op tijd? Zo nee dan valt het aan te raden om een beurtje te doe of hem af te laten stellen.

1 like

Is al besproken inmiddels. 4 jaar terug nog gedaan. :wink: :+1:

1 like

Ben in principe niet van plan het horloge te verkopen, maar voor mijn eigen plezier wel fijn als het origineel is, houd toch niet zo van dingen die aangepast zijn. Maarja ik wist van tevoren dat die kans aanwezig is, zeker met de oude Omega’s. De prijs viel voor zover ik op internet kon vinden nog mee, heb er < 340 voor betaald.

2 likes

Da’s best acceptabel. De vintage-markt is compleet losgeslagen inmiddels… Had een hoger bedrag verwacht. Hoop dat-ie netjes loopt!

Dat is wel prima, als je zelf geen problemen hebt met de wijzerplaat.

Vind de wijzerplaat erg mooi, komt op de foto’s niet helemaal over, maar het is erg mooi verweerd.

1 like

Gefeliciteerd met jouw “nieuwe” Omega, zelf heb ik ook 2 vintage Omega handwinders van dezelfde afmeting. Een met origineel dial en een (gouden) met een redial, maar ziet er aantrekkelijk uit. Heerlijk om af en toe te dragen. Veel plezier met jouw Omega gewenst!