Copyright horloge design?

Weet iemand hoe het nu precies zit met de copyright op een horloge-ontwerp? Het verbaast me af en toe hoeveel sommige horloges lijken op andere duurdere, oudere of bekendere modellen.

Ik begrijp bijvoorbeeld niet hoe Parnis maar constant kopieen… Ach, laten we het hommages noemen, kan uitbrengen van IWC, Bell & Ross, Panerai enz.

Maar niet alleen de Chinezen doen het. Ook legitieme Zwitserse makers kopieeren schaamteloos de Sub of andere modellen.

Ik heb ooit ergens gelezen dat het ontwerp vd Sub na zoveel jaar vrij is. Klopt dit?

Waarschijnlijk is het erg moeilijk om een ronde horlogekast met een witte of zwarte wijzerplaat en eventueel een duikersring met zwarte bezel-inlay te laten vallen onder het copyright. Dat worden ofwel eindeloze rechtzaken of bij zo’n bedrijf blijkt opeens niets (meer) te halen, hoofvestiging in China, etc.

Met bijvoorbeeld een driehoekige kast met een gele wijzerplaat en paarse wijzers, lukt het mogelijk wel…maar ja wie koopt 'm? :smiley:

Verder denk ik dat een bedrijf als bijvoorbeeld R…x het stiekem helemaal niet zo erg vindt dat er “hommage’s” worden gemaakt. Als nou eens een promille van de kopers uiteindelijk toch een echte wil! :#

Ik denk dat URWERK dan wel redelijk sterk staat met het beschermen van hun kastvormen… niets van wat zij maken lijkt ook maar in de verste verte op een “gewoon” horloge… :slight_smile:

Geldt dat niet voor alles?
-auto
-kleding
-huizen

Tot op zekere hoogte…

Wist je dat openbaar vervoer maatschappij Connexxion gedonder heeft gehad met MEXX kleding vanwege het gebruik van de dubbele XX in hun naam?.. Ik heb eens een artikel gelezen over merkrecht… en er was een fabrikant van “diepvriesvoer” die een logo hadden van een kasteeltje met 3 torens,Wit op een blauwe achtergrond… Iglo… met hun witte vorkje op een blauwe achtergrond… maakte bezwaar… en ze wonnen het… het logo met het kasteeltje moest gewijzigd worden… ze hebben toen de achtergrond kleur veranderd van blauw naar rood… toen vond Iglo het best…

Momenteel graveer ik in mijn Pincetten de letter D, in een zeskantje, maar ik denk dat ik wat moet gaan verzinnen… want Damasko heeft een D in een achthoek…

die stoel die in mijn huiskamer staat… ééntje is geen probleem… maar als ik er meer ga maken, en ze ga verkopen… dan krijg ik gelazer met Cassina… de huidige fabrikant van de “Rietveld leunstoel” zij hebben de rechten op het ontwerp van de familie Rietveld gekocht…

Als iets Herkenbaar genoeg is… dan kun je het vast laten leggen… hoewel het Harley Davidson niet gelukt is het geluid van hun motoren te laten beschermen… dat zou betekenen dat niemand een 45°V twin motor mag bouwen, behalve Harley… maar omdat het een mogelijke configuratie is van een ontwerp dat verder niet beschermd is… kregen ze het niet geregeld…

Ik zou ook geen jasjes, sweaters en shirts gaan maken met 3 witte strepen erop… krijg je gelazer mee… da’s Adidas territory… 3 strepen… .ja… maar het is gewoon een identiteits aanduiding… zo goed als een logo…

Anything goes zolang je maar niet de merknaam overneemt.

Gezien het gigantisch aantal merken dat Sparks al voor het voetlicht heeft gebracht en dat al die merken ook weer -tig modellen hebben, wordt het natuurlijk lastig om elke keer met iets origineels te komen wat nog niet door iemand anders is gemaakt.

Vind het al knap dat er zoveel verschil is.

Groet

Herman

dreski Schreef:

Anything goes zolang je maar niet de merknaam
overneemt.

Of namen/woorden waar men blijkbaar rechten op kan hebben

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik denk dat URWERK dan wel redelijk sterk staat
met het beschermen van hun kastvormen… niets van
wat zij maken lijkt ook maar in de verste verte op
een “gewoon” horloge… :slight_smile:

En niet alleen de kast…

Laat Seagull, Hangzhou etc hier maar mee komen

Uiteraard voor n scoobydoo prijsje :stuck_out_tongue: