Corniche Mistral 40

Is er hier iemand die het merk Corniche kent? Een vriend van mij overweegt er een te kopen, maar via de zoekfunctie van dit forum kwamen we niet verder.

Het enige dat ik weet is dat het een relatief jong, Zweeds merk is dat beperkte oplages maakt van hun enige model, de ‘Mistral 40’. De eerste beperkte oplage van 250 stuks was binnen een maand uitverkocht. De nieuwe ‘limited edition’ is sinds vandaag in de verkoop gegaan.

Hier de specificaties van de site van Corniche:

Model name: Corniche Mistral 40
Case Size : 40.00 mm x 7.00 mm
Dial : Porcelain with roman numerals
Case material : Yellow gold plated stainless steel, water resistance 5 ATM.
Glass : Sapphire glass
Strap : Genuine leather with large square scale crocodile pattern
Movement : Miyota 2025 Quartz
Clasp : Butterfly-style, plated in rose gold

http://cornichewatches.com/shop/the-mistral-40/

Ziet er wel leuk uit, maar ik zou oppassen met “gold plated stainless steel” dat gouden laagje zou wel eens slijtgevoelig kunnen zijn.

Grappige naam, bij ons is een corniche = een dakgoot :wink:

http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/geschiedenis/2719

Bijzonder chique horloge. Als je kamaraad 'm mooi vindt, dan moet hij 'm kopen.
Ik ben benieuwd of de dial echt geëmailleerd is.

ticothijs82 Schreef:

Ik ben benieuwd of de dial echt geëmailleerd is.

Lijkt me zeker niet. De meeste ECHTE emaille platen kosten ruim meer dan dit hele horloge. Zal emailleVERF zijn.

Ik kon het me al nauwelijks voorstellen.

Y1984 Schreef:

Grappige naam, bij ons is een corniche = een
dakgoot :wink:

Klinkt leuker dan dakgoot, ik denk automatisch aan rijden langs de Côte d’Azur :wink:

lencoth Schreef:

ticothijs82 Schreef:


Ik ben benieuwd of de dial echt geëmailleerd
is.

Lijkt me zeker niet. De meeste ECHTE emaille
platen kosten ruim meer dan dit hele horloge. Zal
emailleVERF zijn.

Op de site van Corniche heeft men het over een ‘enamel dial’ dit wil zeggen dat de wijzerplaat een laag glazuur heeft. Emaille is in feite een laag glas/glazuur.
Ik verwacht dus dat het hier een echte emaille coating betreft over een ander, goedkoper materiaal.

Zie ik dit goed?

Jeroen-Mulders Schreef:

Op de site van Corniche heeft men het over een
’enamel dial’ dit wil zeggen dat de wijzerplaat
een laag glazuur heeft. Emaille is in feite een
laag glas/glazuur.
Ik verwacht dus dat het hier een echte emaille
coating betreft over een ander, goedkoper
materiaal.

Dit klopt. Emaille is een laag van gesmolten glas op een ondergrond (bij een horlogewijzerplaat is dat metaal). Emaille van gesmolten glas is een duur procedé & wordt alleen in dure horloges toegepast. Een toeslag voor een emaille wijzerplaat van €1000 is niet ongebruikelijk.

Het andere procedé is emaillelak, uiteraard ook over een ondergrond. Dat lijkt er redelijk veel op, op de eerste blik. Het is duidelijk goedkoper en beduidend minder fraai, voor de kenner. Dat kom je typisch in “emaille” horloges onder de €1000 tegen.

Sommige merken halen e.e.a. bewust door elkaar.

1 like