Hoi,
Ik ben nog steeds aan het kloten met dat cortebert 532 uurwerk. Ik heb er een nieuwe veer ingezet, maar het lukt me niet om power in de veer te krijgen.
Hoe krijg ik de veer om de arbor gehaakt? Hoe weet ik zeker of de veer in de juiste richting ligt? Kan het zijn dat hij aan de buitenkant die inkeping niet raakt?
Zo te zien is de veer veel te ver van de arbre af… je zal met een punttang oid de lip van de veer naar binnen moeten buigen (opletten dat hij niet breekt!) want de arbre kan nu helemaal niet inhaken.
Overigens ligt de arbre wel goed zoals je hem nu laat zien.
Misschien de arbre eens plaatsen in de veer en een nieuwe foto maken om zeker te zijn?
Foto’s met de arbor erin:
Het lastige van dit knutselen in je eentje leren is dat je niemand in de buurt hebt die even meekijkt of aan wie je een vraag kunt stellen. Als ik onder een auto zou liggen te knutselen, zou de halve straat er al naast staan.
Je ziet dat de opening in de veer nu iets voorbij het haakje van de arbre zit, als je de arbre nu iets tegen de klok in draait zou het haakje in de opening moeten vallen, maar mogelijk is de kromming van de veer dus anders dan de kromming van de arbre:
Ik ga het nog eens proberen. Het lijkt steeds of dat gat in de veer niet op zijn plek wil blijven zitten.
Daar lijkt het inderdaad op, de veer lijkt sterker omgebogen dan de vorm van de arbre, daarom is het altijd handig om goed te kijken wat de arbre-diameter is als je een nieuwe veer uitzoekt.
In dit geval zou je de veer dus iets verder open moeten buigen zodat hij qua kromming de arbre volgt en het haakje van de arbre in het gleufje van de veer kan haken.
Waarschuwing: Buigen bij het gaatje waar het haakje in moet is riskant het heeft de neiging daar te breken.
Ik buig daarom altijd om een gesloten pincet, de bolle kanten van de pincet kan je gebruiken om de veer tegen omhoog te schuiven, dan wordt de binnenste winding groter. Moet de binnenste winding kleiner, den voorzichtig om de bulle ruggen van de pincet masseren wat meer naar de pincet punt toe.
Op het oog kijken of het formaat past.
Bij 1 zit een scherpe knip. Oppassen want kans op breken is heel dichtbij daar. 2. Is erg vlak om de buiging goed te krijgen zou je daar meer ronding kunnen creëren. Je ben zo te zien heel dichtbij. Niet gaan buigen aan het eindstuk waar de inkeping zit. De verleiding is groot echter de kans op breken ook. Net als bij een balansspiraal aanpassing altijd 90 graden terug de correctie maken. Wordt hier lastig omdat je dan bij 1 zit…vandaar alternatief op 2 proberen.
Succes, gaat lukken!
Haha, je kunt het proberen, met je horloge onder de auto!
Maar hier op HF krijg je ook wel hulp hoor!
Weet ik. En goede hulp is het. Maar het is lastig het probleem over te brengen met foto’s en tekst.