Cortebert jullie advies nodig

Mede forum leden,

Graag jullie mening advies. Ik vond deze Cortebert in een rommeldoos.
Ik twijfel een beetje wat ik er mee zal doen. Wijzerplaat is behoorlijk geoxideerd maar daardoor zeker niet lelijk. Ik heb al de nodige info over het merk doorgeakkerd maar kan geen afbeelding van dit exemplaar vinden. Inmiddels heb ik het klokje gedemonteerd en is het lumen dat zich nog in de wijzers bevond tot stof uiteen gevallen. Het uurwerkje is van hoge kwaliteit en ondanks dat ik er geen echt kalibernummer in kan aantreffen (onder de balans lijkt wel een 900 zichtbaar te zijn) lijkt het op een Cortebert 667S kaliber.
Wie heeft dit exemplaar al eens gezien en eventueel voorbeeld foto’s?

Als ik de wijzers onder de microscoop bekijk kan ik nergens oorspronkelijke verf ontdekken. De seconde wijzer lijkt van origine goudkleur en de minuten en uren wijzer zilver kleurig. In alle plaatjes die ik over gelijksoortige klokjes kan vinden is dit een combinatie die ik nergens terug kan vinden.
De Cortebert klokjes zijn redelijk gewild bij verzamelaars en ik wil ook het karakter van deze niet om zeep helpen.

Wat zouden jullie doen met dit klokje, wijzerplaat, wijzers? Uurwerkje is geen probleem en kan ik zelf onder handen nemen, zoals ik al aangaf is deze van hoge kwaliteit en een feest om aan te werken.

Alvast bedankt voor jullie hulp/tips!

Men

Wat een mooi horloge! De wijzers zullen aangetast zijn door het radium dat er ooit inzat? (gevaarlijk goedje, zoek maar eens op dit forum)

Ik zou denken, nieuw plexiglaasje, wijzerplaat laten zitten (is prachtig zo) en die wijzers, tja, ik weet niet of je ze wat toonbaarder kan krijgen? Een passend, ietwat verouderd maar nog wel toonbaar, setje zou leuk zijn :slight_smile:

Inmiddels heb ik het klokje

gedemonteerd en is het lumen dat zich nog in de
wijzers bevond tot stof uiteen gevallen.

Ik zou vooral voorzichtig zijn, handschoenen adembescherming en alles goed schoonmaken met een natte doek.
Pas verder gaan als alle lumen resten weg zijn.

Radium wil niet verspreiden en zeker niet inademen of inslikken.

Dat is een mooi klokje.(tu)
Het uurwerk is waarschijnlijk een ETA 926.

Chris Kellner uploaded this image to

De wijzerplaat is mogelijk verzilverd, ik heb in de rommeldoos een Vikng met een wijzerplaat die er wat op lijkt. ( Cortebert gebruikte voor Scandinavië de naam Viking )

Chris Kellner uploaded this image to

Deze wijzerplaat is waarschijnlijk al eens gepoetst, de lettertjes zij wat moeilijk leesbaar geworden.
Reinigen van wijzerplaten is altijd riskant, dus oppassen.

Mvg, chris.

Dank voor jullie goede radium adviezen
Ik heb een hekel aan dat goedje en heb een aparte plekje op mijn werkbank gereserveerd om te demonteren en schoon te maken. De radium van deze wijzers is netjes opgeruimd.

Chris,

Heb jij enig idee hoe het verhaal in elkaar past? Cortebert maakte zijn eigen werkjes. Als ik dit werkje zie is het exact hetzelfde als de 667S. Deze moet dus uit de tijd zijn dat Cortebert bij de Omega groep gevoegd is… of is de ETA een kopie van de 667S.

Ik heb inmiddels besloten om de wijzerplaat te laten zoals hij is. Ik zal de wijzers van nieuw lumen gaan voorzien nadat ik ze gepolijst heb en de secondewijzer opnieuw verguld heb. De vraag is hoe kan ik het lumen weer mooi oud laten uitzien.

Gr. Men

Ik denk dat Cortebert in de jaren vijftig is gestopt met uurwerkjes maken en daarna overgegaan zijn op andere merken uurwerkjes, je ziet bv ook vaak Unitas uurwerken in hun latere zakhorloges.
De Cortebert 667 lijkt slechts vaag op de Eta 926, deze Eta gaat ook door het leven als de Bulova 10BA. :slight_smile:
Lume kan je aanschaffen bij bv Hobbyklok, die heeft dat spul op waterbasis in diverse kleuren.
Het is ook te krijgen op lakbasis, je moet dan de poeder met de blanke lak mengen. hier een voorbeeld.

Thanks, normaal gebruik ik het lumen van bergeon maar die is op lackbasis. Zal voor een waterbasis moeten kijken om de kleur te kunnennaanoassen.

Dit is denk ik nog steeds een eigen caliber 926 van Cortébert.
Geen ETA of Unitas of basis Cortébert 677.
Goed om te lezen dat de wijzerplaat origineel blijft.
wijzer(s) zou ik niet vergulden, wordt kitscherig, wel
lichtmat opschuren en voorzien van Bergeon 5680E.

De Cortebert ligt inmiddels te wachten op een aantal nieuwe onderdelen. Ik probeer nog steeds meer te achterhalen over leeftijd en achtergrond van dit klokje. Het is echter lastig, te meer ik het exemplaar - dat ik bezit - nog nergens heb kunnen spotten. Ik zag op ebay een broertje met een wijzerplaat uit dezelfde produktllijn in die tijd. Hoe langer ik aan mijn klokje bezig ben hoe mooier ik hem begin te vinden. De details op de wijzerplaat steken ontzettend mooi af bij de “bejaarde” achtergrond.

Broertje op ebay: http://www.ebay.com/itm/SWISS-MILITARY-WRISTWATCH-CORTEBERT-Pre-1930-CAL-661-/321212938187?pt=Wristwatches&hash=item4ac9c877cb

Gr. Men

Waneer het caliber nr. begint met een punt dan verwijst
het naar een bestaand caliber anders dan Cortébert.
Het is dus toch een basis ETA 900 met centraal secondenwijzer
met toegevoegd incabloc.
Cortébert was een van de eerste die de calibers voorzag van incabloc.
Wellicht is dit in-house toegevoegd.

Dank je voor de info. Het plaatje dat diashock toevoegde (ETA 901) lijkt ook akelig op mijn uurwerkje. Kun je aan de hand van dit gegeven nog een inschatting maken m.b.t. bouwjaar? Het zal vermoedelijk geen WWII klokje zijn. Volgens de info in de posting van diashock zou hij dan van begin 50 er jaren zijn.

Gr men

Een foto van onder de wijzerplaat kan veel meer zeggen om de identificatie van het uurwerk te weten door middel van wijzer stelmechanisme.

De code “SOX” op de balansbrug is van Cortebert zelf.

Ik heb een (balansassen)boekje uit 1965 waar dit caliber als
Cortébert 926 staat vermeld.
Dus in ieder geval van voor 1965.

Zie hier een Wyler met dezelfde verbouwing voor de secondenwijzer
aangeduid als 900, en niets onder de wijzerplaat, soms alleen een
ETA symbool.
Dus de ETA 926 met secondenwijzer wordt aangeduid als 900.
Het toegevoegde schocksysteem is echt een ding van Cortébert zelf.

1 x correctie spelfout.

Dank voor jullie hulp! Ik denk dat het langzaam wel duidelijk is.
Freddy: Ik heb nog een foto van de wijzerplaatzijde gepost, niet een hele duidelijke maar misschien help het.

Thanks!

Basiscaliber ETA 900 zoals reeds in vorige posts vermeld is geweest.
Is gemodifieerd door Cortebert zelf vandaar sox op de brug balans.
Oude calibers identificeren gebeurt altijd door de tiretteveer (aantal gaten in deze veer) De oude catalogussen zijn daar op gebaseerd.
Moest je onderdelen nodig hebben, is nog wel wat voor te vinden.

Hallo Freddy,
het kaliber was toch al geidentificeerd?? zie de post hierboven van Chris “Diashock” het is een ETA 926, een ETA900 met centrale sekondewijzer, bijvoorbeeld in de Bestfit wordt aangegeven dat deze ETA 926 de 900 als basisuurwerk heeft (dit geldt dus ook voor de Cortebert 926, want dat is een ETA 926…) dit is makkelijk om aan te geven dat je onderdelen als balansasjes enz. van dit basiskaliber kon gebruiken.

De aanduiding ET. voor het kalibernummer geeft de ebauche-maker aan, Bulova deed dat ook; die hadden bijvoorbeeld in de eerste jaren ook ET.953 gegraveerd staan in de uurwerkjes die later de Bulove 17AH genoemd werden…

De 3-lettercode SOX is overigens een Amerikaanse importeurscode, gebruikt voor import van uurwerken in Amerika, het is geen aanduiding van de fabrikant.

Mooi klassiek horloge trouwens, Cortebert is een mooi merk (ik heb er ook een paar van :smiley: ); zoals al hierboven opgemerkt is het schoonmaken van de wijzerplaat extreem link (moeilijk te zien, maar het lijkt me verkoperd), de oxidatie kan je verwijderen door te dompelen in een sieradenreiniger, maar de kans is heel groot dat je meteen ook de hele opdruk kwijt bent…

Groet,
Paul

Hoi Paul,

Lees dikwijls de begin en eindpost en mis dan soms wat, heb zoveel te lezen.

Ik dacht dat er nog twijfel was over het cal.
Dank voor de uitleg.

Heren dank voor jullie hulp en uitgebreide info! Erg leerzaam.
Voor wat betreft de wijzerplaat…ik heb hem heilig verklaard en laat hem precies zoals hij nu is.

Groet,
Men

De Cortebert is inmiddels tot leven gebracht. Wijzer, wijzerplaat en kast zijn in originele staat kunnen blijven. Behalve de lumen in de wijzers dan. Ik heb het Bergeon spul gebruikt en in de pasta een kleine bruin/gele verkleuring aangebracht zodat het niet te wit zou zijn.

Paar pics. Vind het best een mooi klokje maar of ik hem veel ga dragen…

http://s1199.photobucket.com/user/menkepie/media/Cortebert/f3929ec6a9235d6ce33c0f3977241f38_zpsa8f93261.jpg.html]
[URL=http://s1199.photobucket.com/user/menkepie/media/Cortebert/Cortebert4_zps21a5d25a.jpg.html[/url]