Cortébert Watch Company

9 likes

Beste @Cv1998 ,
inmiddels zag ik een topic met een vraag over een zakhorloge, met foto, van iemand die 1 dag lid is.
Die zit(al) op niveau basisgebruiker (TL1) zag ik.
Hij is wat actiever zo te zien dus dat telt ook mee. Veel lezen, berichten posten etc. Is maar een goedbedoelde tip. :slightly_smiling_face:

Het is me eindelijk gelukt om een afbeelding te uploaden! :partying_face: :partying_face:

Zou iemand mij kunnen laten weten of dit een échte cortébert is? (Het logo heeft geen accent, maar ik heb op dit forum ergens gelezen dat dat niet noodzakelijk een red flag hoeft te zijn.) En als het een echte is, vroeg ik mij af hoe oud hij ongeveer zou zijn.

Zelf heb ik wel interesse in horloges, maar weinig kennis en over Cortébert valt er niet zo veel terug te vinden online.

3 likes

Mocht het helpen, dit is een afbeelding van de achterkant.

1 like

Welkom "basisgebruiker " :wink:

Een paar posts naar boven staat het volgende.
"Het horloge is gemaakt tussen 1960-1969. Gezien het nog een é bij cortébert heeft staan in het vernieuwde font, is dit exemplaar aan de vroege kant gemaakt. "

Dit bedoelde je? Een accent in de naam?
Dan zou je jouwe legitiem moeten zijn maar jonger dan 1960 1969. Of ergens halverwege die tijd? Jouw horloge ziet er niet nieuw opgemaakt uit. Dus lijkt mij orgineel. Maar ben geen kenner.

1 like

Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Maar ik vond het wat opmerkelijk dat - als het inderdaad een horloge uit de jaren 60 is - er op het horloge “automatic” staat, als om te impliceren dat het geen quartz horloge is.

Ik had online gelezen over de “quartz crisis” van de jaren 70, dus dacht ik aanvankelijk dat het misschien van rond die periode zou kunnen zijn… maar wanneer ik naar andere cortébert horloges keek, merkte ik op dat ik het woord “automatic” nooit terugvond bij andere horloges.

Maar misschien zoek ik het te ver.

1 like

Nee, om aan te geven dat het geen handwinder is.
Automaten zijn in populair geworden tussen 1950-1955.

2 likes

Inderdaad.
En wat stijl betreft denk ik aan de vijftiger jaren. De oudere modellen waren weer zonder het accent in de naam zag ik.

1 like

Dank jullie wel voor de informatie.

Ik ga dit gebruiken als excuus om mijn grootmoeder nog wat vaker te bezoeken en eens door fotoalbums te bladeren.
Als mijn grootvader het in de jaren vijftig kocht, zou het mij niet verbazen als dit het eerste horloge was dat hij voor zichzelf kocht. Als het uit 1960 komt, zou het betekenen dat hij ongeveer mijn huidige leeftijd had.
Het feit dat het zo oud is/zou kunnen zijn, maakt het voor mij toch nog extra bijzonder.
Ik laat het nog repareren, zoek nog een bandje dat past (mijn grootvaders pols was dikker dan mijn been) en maak er nog een projectje van om er meer over te weten te komen.
Hartelijk bedankt voor jullie hulp bij de eerste stap in mijn zoektocht. Dit is ongetwijfeld de vriendelijkste en meest behulpzame community waarin ik al heb gezeten.

5 likes

Hoe horloges kunnen verbinden! :+1:

Die is gewoon echt hoor.
Ik schat caliber 270 bouwjaar halverwege de jaren ‘60.
Maar als het deksel opengaat weet je meer…

https://ranfft.org/caliber/index?CaliberSearch[manufacturer_id]=51&page=1&per-page=30

Ik heb al geprobeerd hem te openen, maar ik ben bang om hem te beschadigen.
Ik ga ervan uit dat ik meer zal weten wanneer ik hem laat repareren.

1 like

De mijne even crosspostren :person_shrugging:

8 likes

Mijn bijdrage aan dit mooie topic:
IMG_2355
Deze NA is nog incoming.
het bevat een ETA 2824-2 (25 jewels)

Wellicht een beetje basic vergeleken met alle mooie uitvoeringen die ik hier voorbij zag komen, waar ik vind het wel wat hebben.

Zodra de NA binnen is zal ik wat foto’s plaatsen

6 likes

Een ETA 2622 25 jewels klinkt aannemelijker aangezien die uitkwam in 1960. Ben benieuwd wat er echt in zit staat wel 2622 op de caseback

Afgelopen weekend binnengekomen en zoals beloofd wat foto’s.

Helaas nog geen tools ok het horloge open te maken.

Zou 2622 wat op de caseback staat gelinkt zijn aan een 25 jewel ETA 2622?

Zodra ik het kan openmaken ga ik het checken volgens de verkoper dus een ETA2824-2.

maar goed het is of een “Frankenstein” horloge met een moderne versie van de ETA 2622 (dan zal ik de post verwijderen aangezien het geen echte cortebert meer is.

Kan ook helemaal fake zijn kan namelijk niks terug vinden over dit type horloge maar goed ik houdt hoop.

3 likes

6 likes

Das apart zeg met seconden/minutenaanduiding zo :+1:

1 like

Beetje lastig te zien op de foto.

Uiteindelijk toch een 2824-2 uurwerk erin.

Natuurlijk niet het originele uurwerk aangezien de 2824 vee later uitkwam

Deze natuurlijk wel beter te servicen en meer onderdelen beschikbaar.

Frankenstein Watch ?of logische “update” gezien de service mogelijkheden en onderdelen etc

Als jullie vinden dat deze niet thuis hoort in dit topic laat het even weten dat verwijder ik alles.