Cortibert?

Ongeveer twintig jaar geleden heb ik de volgende gebruikte horloge gekocht voor 350 gulden.
Cortibert “spirofix sport” antimagnetic. doorsnede 36 mm.
indertijd vond ik dit een mooi horloge maar na verloop van de jaren toch wel een beetje opzichtig. Vervolgens heeft hij jaren in een lade gelegen.

De laatste tijd begin ik mij steeds meer te interesseren voor polshorloges en de stoute schoenen heb aangetrokken en mij aangemeld bij dit forum.

kan mij iemand meer vertellen over dit horloge?
welk jaar? betekenis merk? of dit indertijd een miskoop is geweest of niet…en meer.

groeten Hay

Een foto erbij doet wonderen als je meer reacties wilt krijgen.

hans

Dag Mol69,

Cortébert is een zeer oud merk (ontstaan in 1790) opgericht door Adam Louis Juillard.

Ze hebben altijd eigen manufactuurwerken gemaakt van goede tot zeer goede kwaliteit.

De naam “spirofix sport” werd gebruikt rond de jaren vijftig en omvat een heel gamma horloges, van sobere tot uurwerkjes met complicaties zoals dag, datum en maanfase.

Cortébert was ook gekend omwille van z’n ‘militaire’ horloges.

Welk model jij hebt kan ik hier zonder foto uiteraard niet zien, maar wat ik wel vermoed is dat het hoogstwaarschijnlijk géén miskoop is, gezien de kwaliteit van hun werkjes.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Zou graag een foto willen inladen maar zie geen link om dit te doen. zou iemand mij kunnen vertellen hoe dat moet. Hay

hier is de foto dan!

Ziet er gedegen uit en zeker niet opzichtig, mooi horloge!
Als het een gouden is dan zal de prijs goed zijn geweest zondermeer.

Mooi horloge (tu) kan weinig zeggen over de geldelijke waarde, maar het is beslist een klokje van goede kwaliteit, zal zo uit de 50-er jaren zijn (denk ik, is moeilijk na te gaan).

Cortébert was een behoorlijk grote manufaktuur (dus ze maakten hun eigen uurwerkjes) en hun produkten waren van hoge kwaliteit, ze maakten een grote verscheidenheid aan zakhorloges en polshorloges; de geschiedenis van de (helaas ter ziele gegane) firma is hier terug te vinden:
http://www.perseo-watches.com/english/cortebert_history.htm

Spirofix geeft trouwens aan dat er een schokbescherming gekombineerd met een excenter fijnafstelling die Cortébert zelf had ontwikkeld in jouw horloge zit.

De meeste Cortébert horloges die tegenwoordig worden aangeboden zijn oude spoorweghorloges (zowel zak- als polshorloges) van de Turkse spoorwegen; een ander leuk feit: de allereeste Panerai horloges gebruikten Rolex uurwerken, maar wat minder mensen weten is dat dit eigenlijk Cortébert uurwerkjes waren, namelijk kaliber 616.

Zelfs tot op de dag van vandaag leeft de erfenis van deze firma door, want in Rusland wordt door Molnija nu nog een zakhorloge uurwerk gemaakt dat zijn leven begon als een kopie van de Cortébert 620!

Je begrijpt wellicht dat ik het merk een behoorlijk warm hart toedraag, hier een paar klokjes uit mijn “kollektie”:

Groet,
Paul

Furraaaaiiii, vooral de stalen uitvoering vind ik erg mooi.

Arjay