Cosc certificaat

Goedemorgen u allen,
Ik ben nog steeds aan het rondzoeken naar een nieuwe automatisch horloge. Nu heeft een van mijn favorieten het COSC certificaat. De overige opties hebben dit niet.
Heeft dit certificaat heel veel meerwaarde? Moet je ‘altijd’ voor deze optie gaan of is het een marketing dingetje?

Deels, het is handig te weten dat je horloge behoorlijk nauwkeurig loopt. Echter vraag ik me af of je voor een automaat moet kiezen als nauwkeurigheid belangrijk is :sweat_smile:

2 likes

Goedemorgen! Volgens mij zijn er prima veel uurwerken die niet cosc gecertificeerd zijn en wel binnen de cosc standaarden lopen. Aan zo’n certificaat hangt natuurlijk ook een bepaald prijskaartje; het is tenslotte een “garantie” op kwaliteit. Ik zou persoonlijk een horloge boven een X bedrag zonder cosc niet aanschaffen, maar wie ben ik… Er zijn hier ongetwijfeld leden die er meer verstand van hebben.
P.s. Welke heb je op het oog? Plaatjes worden gewaardeerd!

1 like

Het COSC model

Hieronder één van de niet COSC modellen:

En de Seiko Presage Automatic 40,5 mm SPB091J1/ Montblanc Date Automatic Tradition

1 like

COSC is een “garantie” dat het uurwerk bij aanschaf binnen de COSC specificaties loopt, getest in verschillende hoeken, meerdere dagen e.d.

Dat zegt niets over het gegeven dat een niet-COSC uurwerk ‘toevallig’ nauwkeuriger kan zijn in 1 positie, meerdere posities op 1 dag of meerdere dagen. Gemiddeld zijn COSC uurwerken gewoon nauwkeuriger dan alternatieven met bredere nauwkeurigheidsranges.

4 likes

COSC is een leuke manier om te zeggen: we hebben dit binnenwerk in een paar posities etc. gemeten en het loopt binnen een bepaalde vork (edit on the fly: zoals @Ruud hierboven toont). Dat zegt vrij weinig, behalve dan dat het bedrijf zich die moeite getroost heeft.

Als je horlogemaker dit dan even test op zijn timegrapher, komt hij allicht op een bepaald aantal seconden per dag te snel of te traag, allicht binnen de cosc-vork. En dan sla jij het ding om de pols en is het nog eens een andere meting.

Je kan er natuurlijk wel makkelijker mee terug als het echt de spuigaten uitloopt. Ergens durf je er van uitgaan dat een COSC uurwerk zelfs om je pols niet ineens -20s/d loopt. En dat zou de fabrikant allicht ook wel vinden, dus het snel laten afregelen onder garantie.

2 likes

Het is wat je zelf wilt. Wat is voor jou de meerwaarde? Stel je koopt een coac gecertificeerd horloge en hij wijkt af, dan heb je daar garantie op. Dan kan je hem terug brengen en kan hij afgesteld worden. Ben je je horloge wel even kwijt. Niet cosc, ook geen garantie daarop. Hoe belangrijk is het voor jou dat het horloge binnen die waardes loopt? Dat moet je jezelf af vragen. Misschien loopt de niet cosc gecertificeerde beter dan de cosc gecertificeerde.

1 like

COSC houdt hier dus in zekere zin rekening mee doordat ze het uurwerk testen in meerdere posities… hoewel ik denk dat je kunt argumenteren dat “echt” gebruik inderdaad heel anders is dan een uurwerk in een test. Je draagt het horloge vaak toch in bepaalde posities (plaat omhoog (bureau/tafel), kroon omlaag (lopen) en je ramt nog wel eens ergens tegenaan.

Is het toverwoord. Bij een COSC uurwerk heb je een garantie dat het uurwerk binnen bepaalde waardes loopt (of tenminste ooit gelopen heeft bij een winkeldochter, tweedehandsje of vintage :rofl:) .

2 likes

COSC Wat het precies betekent is hier boven al voldoende toegelicht. Het is een kwaliteitslabel voor matige nauwkeurigheid.

Marketing Zoals quasi alles in de horlogewereld draait het toch voornamelijk hierom. Er was een tijd dat ik dit belangrijk vond, onder andere daarom ooit speciaal gekozen voor de Pelagos met in-hous movement (nog zo een dingetje) ipv de eerste generatie, ondanks dat die minder tekst had.

Algemene kwaliteit In het algemeen durf ik stellen dat horloges met dit certificaat op meerdere vlakken wel de nodige aandacht hebben gekregen (afwerking). Maar het is zeker ook geen garantie, zowel met of zonder.

Praktisch Als je gedurende een langere tijd dagelijks hetzelfde horloge draagt dan is een basis-nauwkeurigheid uiteraard handig. Ik draag echter zelden meer dan 2/3 dagen hetzelfde uurwerk, meestal zelfs niet één ganse dag. Bovendien stel ik mijn horloges (als die al een secondewijzer hebben) nooit op de seconde juist in.

De afwijking bij het instellen is dus doorgaans al meermaals de afwijking van het uurwerk. Voor mij is het dus praktisch gezien ook geen voordeel. Ik neig nu ook vaker naar uurwerken zonder datum, omdat je het dan niet telkens moet instellen (en ze ook quasi altijd mooier zijn dan met datum).

1 like

Zoals hierboven al aangegeven. COSC is een Zwitsers kwaliteitskeurmerk om aan tegeven dat een uurwerk binnen bepaalde strakke criteria is afgeregeld.

Een automatisch horloge heeft per definitie een kleine afwijking. Wil je dat niet dan moet je met een quartz aan de slag die eventueel via GPS of de atoomklok wordt aangestuurd.

Buiten dat, er zijn ook fabrikanten die zich niets aan de Zwitsers gelegen laten liggen en hun horloges standaard binnen COSC normen afregelen of zelfs nog strakker vanwege hun eigen normen en criteria maar zonder het certificaat. Uit ervaring: Nomos, Glashütte, Grand Seiko, Omega.

Om het (anektdotisch wellicht) in perspectief te plaatsen. In de jaren zestig hebben de Japanners (Grand Seiko) 3 jaar lang mee gedaan met de Europe contest om een nauwkeurig afgeregeld horloge af te leveren. Daarna hielde ze het voor gezien en hebben ze hun eigen normen opgesteld omdat ze telkens wonnen.

1 like