COSC normen Mhoehahaha

Mijn vrouw draagt al een tijdje dit prachtige Seiko 5je. Vanmorgen vroeg ze of ik de datum kon goed zetten want dat had ik nog niet gedaan. Dus ik pak mijn telefoon, zet de datum goed en zet de tijd… wacht… Het ding loopt +6 seconden. Nog een keer controleren. Ja hoor verrek! Hij loopt vanaf de laatste datumverstelling, dus 1 december tot vandaag +6 seconden in 3 maanden! En niks reguleren op het nachtkastje want ze draagt hem dag en nacht.

Dat is geweldig toch. Wat een aankoop is dit geweest zeg. Met saffier voor nog geen € 115,- bij Monsterwatches. Ik denk dat Rob hem nog een beetje afgesteld heeft.

Andere mechanische horloges in de ‘tot 150,-’ categorie die de vloer aanvegen met de COSC normen? :wink:

Disclaimer: Als fotomodel heb ik mijzelf maar genomen. Ga dus niet onmiddellijk met z’n allen ladyshaves aanbieden. :wink: :sunglasses:

37 likes

Luck of the draw :wink:

Ongelooflijk eigenlijk

Ja daar ben ik van overtuigd. Maar het kan dus wel en dat vind ik gewoon mooi.

1 like

Er waren een paar zieken bij de Final Adjustment-afdeling. Toen hebben ze even naar de overkant gebeld. De jouwe is door een GS-medewerker afgeregeld. :slight_smile:

Maar dan nog… :+1:

5 likes

Cosc is natuurlijk ook wel meer dan alleen de acuratesse over een dag/week/maand. Zijn een hoop regels voor hoe het horloge moet lopen. Maar mooi dat ook zo’n seiko automaatje zo precies kan zijn, precieser dan een sommige van mijn seiko quartzen :wink:

2 likes

Mooi resultaat

Deze Japanse NA loopt na een weekje +2 seconden :scream::grin:

5 likes

In mijn ervaring lopen mijn horloges vele malen preciezer wanneer ze simpelweg veel gedragen worden in tegenstelling tot af en toe opwinden en “even” dragen. Leuk dat deze zo actief gedragen wordt en ook nog zo precies :+1:t2:

2 likes

Dat klopt inderdaad, zie zijn FAQ:

12. Afwijking van automatische horloges
De marge die Seiko hanteert is +/- 20 seconden per dag. Als ik een horloge modificeer regel ik hem altijd af binnen de 0-10 seconden per dag

3 likes

Ik heb soortgelijke ervaring met een Vijfje. Rob van Monsterwatches heeft, toen ik het Vijfje bestelde, gelijk een saffierglas geplaatst en kennelijk ook het horloge afgeregeld en ook ik constateerde, dat het horloge van net € 100,-- ver binnen de COSC normen loopt. Chapeau voor het Vijfje en voor Rob!! (Al blijft er altijd wat te wensen over. Iets van communicatie, maar dat zij hem met deze horloges ruimhartig vergeven.)

1 like

Dat is idd een gave constatering na een paar maanden dragen. Nu ben ik nieuwsgierig hoe de getallen uitvallen als je die nu elke week op een vast tijdstip zou noteren. Als het horloge gloednieuw was heb je kans dat ie door het inlopen van het uurwerk na een paar weken wat langzamer is gaan lopen. Dus initieel iets te snel en daarna de opgebouwde voorsprong weer afgebouwd.
Dit is mijn bescheiden ervaring met 5-jes…

NB bij continu dragen that is… COSC meet maximale afwijkingen in 5 of 6 posities en bij verschillende temperaturen. Ik heb 5-jes die zomaar + of - 10 sec doen als ik ze een nachtje neerleg in 1 positie maar behoorlijk strak (lees schijnbaar binnen COSC-normen) lopen als ik ze 24x7 draag.

1 like

Dat merk ik bij mijn automaten dus ook inderdaad. Hoe langer je ze aan één stuk draagt, des te beter lopen ze. En zo moet het eigenlijk ook zijn. Mij valt iedere keer de afwijking op omdat ik veel wissel. Niet dat ik daar moeite mee heb hoor. Maar het 5je dat alleen maar af gaat als er water in de buurt komt, loopt dus als een tierelier. Mooi!

Soms is dit verbluffend ja.

Heb een Amphibia die ook spot on loopt al twee maanden.
Ik kan zo’n braaf tikkend horloge maar moeilijk wisselen dus
deze blijft voorlopig aan de pols :grin:

2 likes

Het is dan ook een prachtig inhouse kwaliteitshorloge van een zeer gerenommeerd merk!