Cosmic fever

Ik dacht laat ik ook eens een serviceverslag schrijven, mogelijk niet zo uitgebreid/goed als sommige anderen hier (ik ben ook nog maar een beginner) maar we leren ook van elkaar! Dus daar gaat hij dan.

Ik ben al mijn hele leven gek van horloges, maar pas anderhalf jaar hier lid. Waar kom je als horlogegek toch op uit? Nou Youtube natuurlijk!
Omdat ik techneut ben van beroep heeft de mechanische kant van de horlogerie vanzelfsprekend mijn interesse, maar ik heb het nooit aangedurfd om er zelf aan te sleutelen… mijn ogen zijn slecht en ik heb eigenlijk geen dieptezicht, dit werpt dus wel wat blokkades op (voor mijzelf dan). Maar YT is natuurlijk een fantastische tool om toch dingen te leren en zo kwam ik op kanalen uit als Red Dead Restauration en Wristwatch Revival. De eerstgenoemde heeft ooit een restauratie gedaan van een Omega Seamaster Cosmic 2000 en toen ik die eenmaal zag was ik verkocht :heart_eyes:
Een tijdje daarna heb ik er een kunnen bemachtigen, maar die was toch wel in matige staat en deze heb ik tot 2 maal moeten laten servicen (eenmaal niet goed dus en eenmaal perfect door iemand anders).

Ondertussen ben ik zelf ook al bijna een jaar bezig met het knutselen aan horloges, dus dat maakt het kopen van projecten ook mogelijk.

Eind vorig jaar bood forumlid @TvR een Omega Seamaster Cosmic 2000 project aan op het forum en die kon ik dan ook niet laten liggen!!

Voor mij is dit de eerste Omega automaat die ik service, dus voor mij was het ook een leertraject :grimacing:

Dit is het horloge in kwestie:

Het horloge loopt, maar dramatisch slecht, het gevoel bij het opwinden is ook niet goed, maar dit komt vaker voor bij dit model als het uurwerk niet goed in de kast zit en de chapterring lijkt los te liggen.

Zoals sommige misschien al weten kenmerkt de Cosmic 2000 zich door een “cartridge” kast welke uitgeperst dient te worden, eerst verwijder je de kroon:

Dan kan je via het achterdeksel de cartridge uitpersen:

En dan heb je het hele zaakje eruit:

Hierop is ook de zien dat de chapterring los is gekomen van de wijzerplaat, die zal ik dus sowieso terug moeten zetten.

De wijzerplaatpootjes zijn ook afgebroken en er is een stukje tape gebruikt om de wijzerplaat vast te zetten.

De amplitude is op zijn zachtst gezegd zeer matig :rofl:

afbeelding

Dus we beginnen gewoon aan de demontage…
Het Omega 1012 uurwerk in volle glorie:

De automaatmodule verwijderen:

Het palrad verwijderen en de klikveer:

Dan de kroonraderen, 3 stuks in dit geval:

Dan de brug verwijderen en hier zien we de radertrein en het hackingplasticje

Dan de veerton brug verwijderen en dan zie je links naast de ton een soort schuifmoertje liggen, daar zit het laatste kroonrad op en wordt door het veertje onder spanning tegen het palrad gehouden

Bij het verwijderen van het derde rad valt er aan de wijzerplaatzijde een “cannon pinion” uit het uurwerk, deze zorgt ervoor dat de aandrijving vanuit de achterkant van het uurwerk door de platine aan de voorkant doorgegeven kan worden, de cannon pinion is het kleinste tandwieltje op de foto:

Dan gaan we naar de wijzerplaatzijde:

Afdekplaat en datumschijf verwijderen:

Datumrad, urenrad, minutenrad, wisselrad, tiretteveer en bascule voor de datum/tijdverzet verwijderd

Dan nog de automaatmodule uit elkaar:

En dan hebben we hem helemaal in onderdelen:

Dus door de schoonmaak machine en weer terug in omgekeerde volgorde…

Wat kwam ik toen nog tegen?
De veer is zeer laag en lang, dit was zonder verenwinder wel een klusje :rofl:

Het schuifmoertje onder het laatste kroonrad moet je eers volledig monteren voordat je de brug terugzet, anders lukte het me gewoon niet.

De canon pinion op het derde rad zat helaas los en heb ik moeten knijpen, anders bewegen de wijzers niet….

Het knijpen heb ik gedaan met deze inserts op de steenpers om het zo gecontroleerd mogelijk te doen:

Toen kwam ik op internet dit verhaaltje tegen:

De canon pinion op het derde rad moet dus ongesmeerd teruggeplaatst worden en de minutenpijp moet van het rad gehaald worden om gesmeerd te worden, hier was ik zelf waarschijnlijk niet achtergekomen :see_no_evil:

Vervolgens werkte het datumsnelverzet niet lekker omdat het “sterwiel” teveel hoogtespeling had, deze heb ik ook met de stenenpers wat strakker gezet, maar dan met vlakke stempels

Om de wisselaar van de automaat te smeren heb ik eerst Lubeta V105 moeten bestellen, de wisselaar heeft geen gaatjes erin, dus met een oliegever ging het niet.
Vervolgens stootte ik wel mn nieuwe potje Lubeta om (iets met geen dieptezicht…) :crazy_face:
Maargoed, het is gelukt.

Daarna geprobeerd de wijzerplaat pootjes terug te lijmen, maar dat was geen succes. Dan uiteindelijk maar gekozen voor wijzerplaatstickertjes:

En de wijzerplaat/wijzers erop:

Het glas was toch niet meer origineel, dus die ook direct vervangen:

Nu terug in elkaar geperst en op de timegrapher gezet:

Mooie waarden in alle standen :+1:

Dus dan heb ik weer een mooie Cosmic 2000 voor de verzameling :heart_eyes:

En als afsluiting nog wat shots van het horloge zelf

Bedankt voor het lezen allemaal! :pray:

35 likes

Chapeau! Zo’n cijfers, daar wil iedereen voor tekenen. :ok_hand:t2:

En ja, heerlijke quote. :joy:

One of the amusing problems with watching videos is there’s no guarantee that the individuals have any idea what they’re doing.

4 likes

Wat betreft die quote:
Het vergt al aardig wat hands on ervaring om de slagers van de experts te kunnen scheiden.
YT is geweldig, als je de betrouwbare kanalen weet te vinden :smiley:

3 likes

Mooi verslag Tim en een geweldig resultaat.
Veel plezier met je “nieuwe” Omega.

2 likes

Prachtig weer.
En weer een mooi horloge gered.

2 likes

Goed bezig Tim en een mooi eindresultaat :+1:

2 likes

Top Tim! Super gaaf horloge.

2 likes

Dit is waarom zovelen echt genieten op dit forum. Fantastisch draadje. Bedankt!

2 likes

Dank voor het delen, leuk project :+1:
Ik heb nog een Tissot liggen met dit uurwerk, moet ik ook nog een keer aan beginnen, dus ik kan hier al zien hoe het in elkaar zit :grin:

2 likes

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

Nou Wilko, ik moet zeggen dat het uurwerk ook wel een Tissot-vibe over zich heeft, hebben ze die samen ontwikkeld?

2 likes

Tissot en Omega deden dingen samen op uurwerkgebied, maar of ze ook de hand hebben gehad in de ontwikkeling van de 1000 serie weet ik niet. Tissot heeft dit uurwerk niet veel gebruikt, bekendste horloge waar ze in zitten is de PR526.

2 likes

Nice, bedankt voor het delen!

1 like

Nice! Gecompliceerde kastbouw… maar een mooi resultaat! Mooi horloge hoor…

1 like

Redelijk complex inderdaad en dan zit de binnenkast ook nog met een o-ring in de buitenkast geklikt :rofl:

2 likes

Mooi verslag en geweldig resultaat, Tim! Weer een mooi horloge gered! Genieten!

1 like

de fever die mag je nu wel helemaal overboord gooien, cosmic love and unfever is het vanaf heden. Knap werk!!!

1 like

Leuk om te lezen en knap gedaan!

1 like

Prachtig weer…:+1:

1 like

Mooi project en duidelijk, leerzaam !, beschreven. Dank :+1:

1 like

Een plezier om te lezen en te zien. Knap resultaat! :+1:

1 like