Cosmic fever

Ik dacht laat ik ook eens een serviceverslag schrijven, mogelijk niet zo uitgebreid/goed als sommige anderen hier (ik ben ook nog maar een beginner) maar we leren ook van elkaar! Dus daar gaat hij dan.

Ik ben al mijn hele leven gek van horloges, maar pas anderhalf jaar hier lid. Waar kom je als horlogegek toch op uit? Nou Youtube natuurlijk!
Omdat ik techneut ben van beroep heeft de mechanische kant van de horlogerie vanzelfsprekend mijn interesse, maar ik heb het nooit aangedurfd om er zelf aan te sleutelen… mijn ogen zijn slecht en ik heb eigenlijk geen dieptezicht, dit werpt dus wel wat blokkades op (voor mijzelf dan). Maar YT is natuurlijk een fantastische tool om toch dingen te leren en zo kwam ik op kanalen uit als Red Dead Restauration en Wristwatch Revival. De eerstgenoemde heeft ooit een restauratie gedaan van een Omega Seamaster Cosmic 2000 en toen ik die eenmaal zag was ik verkocht :heart_eyes:
Een tijdje daarna heb ik er een kunnen bemachtigen, maar die was toch wel in matige staat en deze heb ik tot 2 maal moeten laten servicen (eenmaal niet goed dus en eenmaal perfect door iemand anders).

Ondertussen ben ik zelf ook al bijna een jaar bezig met het knutselen aan horloges, dus dat maakt het kopen van projecten ook mogelijk.

Eind vorig jaar bood forumlid @TvR een Omega Seamaster Cosmic 2000 project aan op het forum en die kon ik dan ook niet laten liggen!!

Voor mij is dit de eerste Omega automaat die ik service, dus voor mij was het ook een leertraject :grimacing:

Dit is het horloge in kwestie:

Het horloge loopt, maar dramatisch slecht, het gevoel bij het opwinden is ook niet goed, maar dit komt vaker voor bij dit model als het uurwerk niet goed in de kast zit en de chapterring lijkt los te liggen.

Zoals sommige misschien al weten kenmerkt de Cosmic 2000 zich door een “cartridge” kast welke uitgeperst dient te worden, eerst verwijder je de kroon:

Dan kan je via het achterdeksel de cartridge uitpersen: