Courvoisier zakhorloge

Ik heb van mijn schoonbroer een zakhorloge gekregen. Het is van zijn vader en wellicht nog van zijn grootvader geweest. Op het uurwerk staan initialen en jaartallen ( 1865 en 1895) gekrast); wellicht is er toen onderhoud uitgevoerd of zijn er reparaties verricht? Ik ga er van uit dat het horloge van vóór het midden van de 19e eeuw dateert ( toen het kroon-opwindmechanisme opkwam). Of zit ik er dan naast? Kan iemand mij wat meer over het caliber vertellen?



10 likes

“Laatste onderhoud in ‘95” jeetje al 29 jaar geleden!

Nee, 129 jaar! :joy:

1 like

Dat is wel een hele oude!
Ik vraag me af hoe het echappement werkt in dit uurwerk. Voor zover als de foto laat zien lijkt het alsof er een haak gebruikt is in plaats van een anker.
Ik zou onderhoudsmerkjes eerder in de deksel dan op de bruggen verwachten.
Wel leuk hoor!

Het ziet eruit als een anker, maar dan zonder stenen! En dan met zo’ n zijwaartse staart…

1 like

Die zijwaartse staart is een (compensatie) gewicht, omdat men dacht dat het anker helemaal in balans moest zijn. Mooie vroege ankergang!

2 likes

Ik heb het uurwerk gedemonteerd om schoon te maken en opnieuw
te oliën. Ik heb zo’n anker nog nooit eerder gezien. Bijzonder. Dank voor de info over het nut van de staart!

4 likes

Blijft leuk, jammer dat het zakhorloge nooit meer als zodanig terug in de mode zal komen.

1 like

Dus het is toch een anker! Bijzonder!

1 like

Dat lijkt zo, maar gezien dit uurwerk 15 jewels heeft zal het anker zeker gesteend zijn. In die tijd had je namelijk nog wel eens ankers waar de pallet jewels in de andere richting geklemd zitten; zie bijvoorbeeld deze foto, je ziet ze bijna niet, maar daar zitten wel degelijk stenen:

Uurwerk is trouwens een Lepine V uurwerk; gemaakt vanaf omstreeks 1850.

https://www.watchuseek.com/threads/the-standard-french-and-swiss-lepine-key-wound-calibers-of-the-19th-century.4274666/

3 likes

Prachtig stuk techniek EN historie!:heart_eyes:

1 like

Je hebt helemaal gelijk! Ik had het niet gezien. Ik heb 't anker n.a.v. jouw bericht nog eens goed bekeken met de controleloup; dan kun je duidelijk de juwelen zien; ingeklemd in een U. Dank daarvoor en natuurlijk ook voor de specificatie van het uurwerk. Mooi om steeds meer over dit uurwerk te weten te komen :grinning:.
Voor mij is dat ook de kracht van dit forum: kennis delen!

8 likes

Absoluut, ik heb ook een heleboel geleerd hier.

Succes met servicen en geniet van deze mooie aanwinst :+1:

2 likes

48-1783-1511142251-spreuk1

6 likes

Toen kon dat nog gewoon. Nu moet je persee iedere 10 jaar laten servicen. Nooit genoeg ruimte meer om te krassen. :sweat_smile::joy:

3 likes