Een tijd geleden heb ik een vraag gesteld over een Courvoisier zakhorloge van mijn schoonbroer. Het bleek een Lepine V uurwerk te zijn. Ik ben bego nen
en opeens was de tekst al verzonden…en ik was nog lang niet klaar met m’n verhaal… Ik zei dus dat ik was begonnen met 't servicen. Tot mijn verbazing bleek de rubis van het anker aan de wijzerplaatzijde door de platine te zijn gedrukt (?) want ik trof 'm los aan aan de achterzijde van de wijzerplaat. Het is 'n rechte rubis zonder bolling o.i.d terwjl het gat in de platine taps toeloopt. Ik kan de rubis er dus niet in vastdrukken met een horia. Kan iemand mij vertellen hoe dit moet. Ligt de rubis ergewoon los in en wordt 'ie op z’n plek gehouden door het anker zelf en de ankerbrug? Of wordt 'ie op een andere manier vastgezet? Het is mij een raadsel? Verwerken: 20240615_170003.jpg…
Uploaden: 20240615_165734.jpg…
Verwerken: 20240615_165336.jpg…
dit is een oud zakuurwerk, van voor de synthetische rubis. De rubis die je daar liggen hebt is eentje in glas en hij hoort in een vatting te zitten, als ie daar niet meer in zat is ofwel de vatting kapot of iemand heeft de vatting niet gesloten bij terug plaatsen.
Vervangen met een synthetische rubis is aartsmoeilijk.
Verders is de rubis die je daar toont niet meer herbruikbaar, zijn gaatje voor de tap is flink beschadigd en niet meer concentrisch.
Maw je moet op zoek naar een andere glazen rub-in rubis en dat doe je maar pas nadat je gecontroleerd hebt of de vatting nog goed is, zoniet heeft het ook geen zin meer om naar een oude glazen rubis op zoek te gaan.
Wil je er dan per se een synthetische rubis in persen, zorg dan dat je het juiste materiaal hebt om een concentrische persing t.o.v. de nog goed zijnde rubis bekomt, dus enkel een steenpers zal niet voldoende zijn om een synthetische rubis in te persen.
Dit zijn geen uurwerken voor beginners.
Succes!
Dank voor je gedetailleerd en duidelijk antwoord. Fijn dat je jouw kennis wilt delen! Ik begrijp dat het een lastig verhaal wordt waar ikzelf niet aan zal beginnen. Wellicht is een donor-uurwerk een optie; ik had al gezien dat ze op ebay voor niet al te gekke prijzen worden aangeboden (en een uurwerk of onderdelen daarvan omzetten lukt zelfs mij ) Nog even een vraag over wat jij 'n vatting noemt. Is dat een soort van chatton waar de rubis in vastgeklemd wordt? En hoe zit die vatting dan vast aan de platine? Ik hoor graag van je!
De vatting is gewoon een ingeslepen lipje/opstaand randje op de platine die je met een speciaal gereedschapje kan openvouwen en weer dicht kan vouwen.