Creatief met Quartz

Had al geruime tijd de wens om eens een keertje een intro cursus horlogetechniek te gaan doen. Aangestoken door de mooie plaatjes van de @vinwat workshops toch ook maar op zoek gegaan. Uitgekomen bij Kalle Slaap in het mooie Spanbroek. Mijn interesse getoond en niet veel later een uitnodiging in mijn mailbox. We starten met een cursus Horlogetechniek Quartz.

Na enige twijfel, ik heb geen Quartz horloges, toch de stap gemaakt en na twee cursus avonden geen moment spijt. Een quartz horloge bestaat immers grotendeels ook uit een mechanisch uurwerk.

Gister aan het demonteren en weer monteren bezig geweest en het is echt leuk om zelf te doen. Hierbij een kleine sfeerimpressie.

En het heeft mijn ogen geopend voor de fraaie Quartz horloges die er beschikbaar zijn, zowel nieuw als vintage. Wilde dit even met jullie delen.

52 likes

Leuk om te lezen en fijn dat je op deze wijze plezier hebt gevonden in quartz uurwerken! :smile: :+1:

1 like

Mooi horloge heb je om :smile::+1:

1 like

Hee wat gaaf! Doet ‘ie die workshops vaker?

1 like

Leuk man ! De betere quartz uurwerken zijn ook gewoon te repareren :grin: Er zijn trouwens ook quartz uurwerken met meer onderdelen als een gemiddeld mechanisch uurwerk (Tag) (Zelf ook nog een blauwe maandag gewerkt in een quartz reparatie shop
 )

1 like

Met enige regelmaat. Dit is de eerste Quartz cursus die hij geeft. Heeft hiervoor cursussen mechanische uurwerken gegeven. Check zijn site :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Formidabel om je horloge-hobby op deze manier verder te ontwikkelen!!
En wat een quarts horloge betreft:
niets mis mee, altijd “bij de tijd”.
Dank voor het delen!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooi topic, leuk om te zien dat je op deze manier interesse in quartz horloges hebt gekregen. Dat er geen 100.00 verschillende bewegende onderdelen in zitten wil niet zeggen dat het geen fantastisch stukje techniek is. Nu ben ik alleen benieuwd wat voor horloge je zelf im hebt in die 2e foto

1 like

De Omega Seamaster “Rogue Jedi” ref. 176.005 uit 1973 met Calibre 1040 (geen Quartz :joy:)

image

5 likes

Knap werk, ik ben nog niet zover dat ik aan een Quartz durf te werken.

1 like

nee dat niet :joy maar wel een hele gave als je er de polsen voor hebt!

1 like

Inmiddels eerste vintage quartz horloge binnen gekregen van eind jaren 70. Two tone Tissot PR 516.

2 likes

Vandaag een tweetal project horloges binnen gekregen. Een Certina DS-5 Quartz en een Tissot Electronic PR 516. Ben benieuwd of ik ze weer aan de praat ga krijgen :sweat_smile:.

1 like

Ben zelf ook nog steeds blij met mn daily beater

Een van de weinige mooie Zwitserse quartzen met een mooie afwerking en wijzerplaat vind ik. 99% is mechanisch wat je ziet tegenwoordig


1 like

Die vind ik leuk.

1 like

Mooi werk! Maareh
 dit:

is toch geen quartz denk ik?

Je hebt gelijk. Deze heeft een ESA 9150 electronisch uurwerk.

1 like