Credor met geëmailleerde massief zilveren wijzerplaat

Ik post dit maar even in het algemene forum, misschien zijn er ook mensen geïnteresseerd die het Grand Seiko topic niet volgen.

Het ging laatst over de Grand Seiko SBGW295 met de maki-e wijzerplaat. Een mooie verwijzing naar Japanse handwerktraditie. In mijn zoektocht naar een horloge dat voor mij luxe, kwaliteit en merkbeleving uitstraalde kwam ik zo ook op dit unieke Credor horloge. Uiteindelijk heb ik deze niet gekocht omdat het uurwerk dat er in zit volgens @Fate_Amenable_To_Change slechts “lacklustre” was. En dat deed afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. Maar ik wilde jullie het handwerk niet onthouden.

Het horloge is voorzien van een “sterling silver” wijzerplaat met een gegraveerd profiel. En wordt door een Japanse glaze master van meerdere glazuurlagen voorzien om diepte in de wijzerplaat te krijgen. Het is een limited editie van 60 stuks. En afgezien van het te gewone uurwerk is het dus eigenlijk een zeldzaam pareltje voor een relatief lage prijs. Met een uniek verhaal. Zie met name de tweede link hieronder voor een uitleg over de techniek. En de derde voor het profiel van de glaze master.

Hoe incourant kun je een horloge maken? Maar eigenlijk vind ik hem nog steeds gaaf. Door het verhaal achter deze 60 blauwe exemplaren.

De twee horloges:

De techniek achter de wijzerplaat:

De glaze master:

12 likes

Ik ben een Nederlandse glaze master, dit horloge spreekt me dus wel aan :ok_hand:t2:

Helaas vind ik bij Credor eigenlijk niks mooi behalve de wijzerplaten voordat de appliqués aangebracht zijn.

Maar de waardering voor traditionele technieken bij Japanse merken wakkert altijd een bepaalde gunfactor aan in mij.

2 likes

Schitterond :star_struck:

Is het aangeboden horloge de blauwe?

Inderdaad. De oranje is een damesmodel met steentjes. Niet echt mijn ding.

1 like

Die blauwe is allemachtig prachtig! :heart_eyes:

De wijzerplaat is schitterend vakmanschap.
Jammer dat ze er dan een lelijke kast en band bij doen. En kennelijk een te simpel uurwerk.

Jammer dat hij in Japan ligt…

Deze maken ze ook nog. Met een wijzerplaat bestaande uit 12 lagen soorten goud en zilver, die dan na bewerking een uniek patroon opleveren. Het is een limited serie van 30:

Elke wijzerplaat heeft zijn eigen patroon, er staat er ook eentje van te koop:

Deze heb ik in de GS boutique op Place Vendôme gezien. Vond er echt niets aan.

Voor mij behoort de Credor Eichi tot de absolute top (dus niet alleen binnen GS/Seiko/Credor) maar ik vind bijna alle andere Credor modellen niet om aan te gluren. Ze gebruiken al dat mooie handwerk om uiteindelijk toch een soort protserige horloges af te leveren. De terughoudendheid van de Eichi is in de rest van Credor’s lijn niet te bespeuren.

1 like

Aziatische cultuur. Die zijn er gek op.

1 like

Denk niet dat ik het me je eens ben - nog even afgezien van het feit dat je in het algemeen niet van ‘een Aziatische cultuur’ kunt spreken. Dat klinkt hetzelfde als ‘Europese cultuur’ of ‘Amerikaanse cultuur’.

Na deze woke side-note kan ik je melden dat ik protserige horloges eerder associeer met voorkeuren uit ‘het Midden-Oosten’ en dan met name de rijke landjes aan de Golf.

Japanners specifiek vind ik juist aanzienlijk ingetogen, zeker ook qua esthetiek.

3 likes

:slight_smile:

Het is inderdaad verbazend hoe wij culturen uit enorme geografische gebieden op één hoop gooien als “Aziatisch”, terwijl wij zelf vinden dat een Fries en een Brabander die net 200km uit elkaar wonen al heel verschillend zijn. Ik maak me er zelf ook schuldig aan natuurlijk. Iedereen stereotypeert.

Maar Credor heeft een hoop onaantrekkelijke bling te koop. Een een paar pareltjes.

Ik vind deze blauwe denk ik toch best leuk. Maar ik heb ook al een Credor, dus wellicht kijk ik er wat :heart_eyes: naar.

1 like

Dan denk ik eerder aan reuze Invicta’s.
De Credors neigen meer richting verfijnde polssieraden dan richting protserig, de Eichi uitgezonderd, die is in onze ogen ‘normaal’

Dat de gemiddelde HF’er Credor niet moet komt doordat het merk zich niet richt op de Westerse cultuur maar op de Oosterse/Aziatische.

Nu doe ik het weer. Excuus.