Crisis !

Zware tijden ook voor Breitling ea.

Freddy

1 like

2 likes

De horlogemakers gaan in protest de straat op!

Begint een beetje AutoRAI-verhaal te worden. Nou ja, als er nog een paar afhaken scheelt dat straks een hoop mensen een retourtje en verblijf in Basel. Kun je weer mooi een horloge kopen van het geld dat je overhoudt!:wink:

Het is natuurlijk wel eerder met een knipoog geroepen, maar het wordt toch steeds iets minder ondenkbaar. Uiteindelijk komen alle Zwitserse merken in Aziatische handen. Nou ja, er werden natuurlijk al eerder Breitlings geproduceerd met een Miyota binnenwerk. Dus wat dat betreft wordt straks deze ‘traditie’ misschien gewoon voortgezet!.:slight_smile:

Was te verwachten, gigantische over productie.
Markt verzadigd, belachelijke prijzen voor het gebodene.
En een publiek die stevig meedoet om de markt (prijzen) omhoog te pushen.
Dan komt er een punt dat de markt verzadigd is, in belangrijke afzetmarkten crisis uitbreekt, en de vraag wegvalt.
En de zeepbel knapt.
Deze industrie eilt ook erg na, en gaat nu pas de klappen voelen.
Ik weet nog goed dat ik in 2003 samen met mijn zwager onze eerste IWC kocht, was toen met korting 3.5k euro de twee, was dezelfde prijs als rolex sub en omega broad arrow… Nu meer als het dubbele!
Ik ben wel bereidt om nu best wat meer te betalen maar de huidige prijzen is ietwat over de top.
Is mijn persoonlijke mening.
Afwachten gaat lonen.
Grtn Leen.

1 like

En wie loopt er nog rond met een zakhorloge?
Mijn kinderen dragen geen horloge (meer).
Kan mij best voorstellen dat over pak weg 15 jaar (bijna) niemand nog een horloge draagt.
Schiet u maar!

1 like

Voor de Zwitserse industrie komen een aantal wereldwijde ontwikkelingen samen wat zorgt voor de nieuwe crisis:

Jongeren hebben steeds minder op met bezit maar gaan voor de ervaring. Een mechanisch horloge biedt voor hun te weinig meerwaarde ten opzichte van andere zaken. Ze hebben maar een beperkt budget. Vraag in de breedte neemt structureel af.

In Azië is een duur horloge om de pols steeds minder “done”. Vraag in het hoge prijssegment neemt af.

Door de stijgende prijzen haken ook de andere doelgroepen steeds meer af of kiezen voor non swiss merken die met kennis van productietechnieken overal kwalitatief goede horloges kunnen laten produceren.

De Smartwatch blijkt nog even niet de klapper te zijn, kwestie van doorontwikkeling dan zal ook deze trend afzet afroamen.

Dat denk ik niet, maar het zal wel minder worden bij de volgende generaties. De prijzen van nieuwe horloges zullen denk ik wel wat gaan zakken of stabiliseren, maar de vintage markt zal nog wel even doorgaan.

Ik ben wel een voorstander van prijsdalingen. Wat marge op een product is prima, maar bij horloges gaat het helemaal nergens meer over.

Vroeger kon het wel. Leuk voorbeeld blijft de Heuer Autavia 1163 ‘Viceroy’. Destijds $88:

Ligt er denk ook aan waar kinderen mee opgevoed worden.
Mijn zoon van 10 gaat ook met een horloge om naar een feestje, met zijn ipad onder de arm.
Sieraden zullen altijd een plaats in blijven nemen bij mensen.
Waarbij het horloge bij heren het meest geaccepteerde sieraad is.
Buiten diegene die er hun hobby van maken, en het vakmanschap en techniek waarderen.
Helaas kan de business daar niet op draaien.
Kijk maar naar de paar forums hier die de Belgische en Nederlandse hobbyisten bevatten.

Grtn Leen.

Het is waarschijnlijk gewoon een golfbeweging heren; na een periode van ongelofelijke grote afzet is er een onvermijdelijke terugval. Zakhorloges zijn, hoe mooi ook, niet erg praktisch. Polshorloges zijn dat wel en zoals al gezegd het enige serieuze sieraad voor de (echte) man! :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

En toch, aangaande de jongeren: mijn kids zijn pubers, en ik spreek veel jongeren tussen de 15-18 jaar, als je het bezit/interesse in brommers, auto’s, rijbewijzen, horloges e.d een beetje ter sprake brengt zijn ze er toch voor in the mood. Jongeren zijn ook niet de echte doelgroep, die gaan nog geen 1000+ euro aan een horloge neertellen.
Speelt wel dat die verdomde iphone en consorten een flinke hap uit hun bestedingspatroon neemt.
Die euro kan je toch maar 1x uitgeven.

Uiteraard is dit een cycle, maar om eerlijk te zijn, als de ‘grote’ eens zouden stoppen met hun opgepompte marketing activiteiten. Zouden hun producten een stuk betaalbaarder worden en bereikbaarder voor een veel breder publiek.
Is niet anders bij ons bedrijf, als het wat moeilijker wordt bezuinigen we als eerste op zinloze marketing activiteiten.
In de crisistijd hebben we ook dik bezuinigd op nascar, dakar series support, truck racing etc allemaal activiteiten waarbij we direct een doelgroep bereiken die binnen onze klandizie valt, echter deze kosten zijn niet te verantwoorden naar meetbare resultaten maar wel zwaar wegen op de kost van ons product.
Dus als ik breitling was zou ik die dure vliegtuigen lekker wegdoen, en alles op alles zetten om onafhankelijk te blijven met schappelijke consumenten prijzen.

Grtn Leen.

Mijn zoon van 20 zijn breitling

En zijn meisje (19) haar Rolex.

Er is dus nog hoop :smile::+1:

(Beide overigens even bij mij om de pols om te kijken of ze me staan :blush:

6 likes

Zijn meisje heeft behoorlijk wat haar op haar hand :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Das nog een voordeel, kan je eens afwisselen. Hier gebeurd het andersom, ze worden uit mn kistje geleend…

1 like

Dat wordt toch zeker wel een blijvertje, Ben! :thumbsup: :smile:

1 like

Dat heb ik hem ook al geadviseerd :smile:

Zoals mijn vader al zei "je ouders krijg je erbij, je schoonouders kan je kiezen"
Had ik maar naar hem geluisterd. :disappointed:

1 like

Noem een horlogebedrijf, of bedrijf met luxe goederen, dat zijn prijzen drastisch heeft verlaagd en heeft overleefd. Zal best bestaan, maar in deze productcategorie werkt prijsverlaging alleen op korte termijn. De hoge prijs is onlosmakelijk verbonden met de reputatie en wil om te kopen. Marketing is daarbij eveneens essentieel. Bij luxegoederen gelden nu eenmaal heel andere economische principes dan bij gewone gebuiksgoederen. Helaas zijn ze ook erg cyclisch, dus gevoelig voor de economische situatie.

2 likes

Prijsverlagingen zijn inderdaad lastig en zeldzaam.

• recente kopers raken gefrustreerd want zij hebben dus teveel betaald en zien hun restwaarde zakken
  • nieuwe kopers wachten nog even, want misschien zakken de prijzen nog verder?
  • de tussenhandel / retail heeft nog voorraad liggen, gekocht tegen hogere prijzen. Zij zullen geld terug eisen.
    Zo sta je al 3-0 achter en heb je nog niets extra’s verkocht

Enige makkelijke optie is het tovoegen van nieuwe instap-artikelen tegen lagere prijzen.
Staal ipv goud. ETA ipv in-house. Dat werk.

2 likes