Cronel jump hour horloge: een aantal (gekke) vragen + jullie mening

Dag,
gezien mijn summiere kennis heb ik een aantal vragen:
Het betreft een Cronel jump hour horloge.

  1. Weet iemand meer.over dit horlogemerk?
  2. Weet iemand meer over dit horlogemodel?
  3. Is het mogelijk een stainless steel horlogeband
    (of mooie leren band) te bevestigen? (Ik krijg allergiebultjes van de sluiting met dit warme weer)
  4. Klopt het dat ik niet meer dan 3.5x kan opwinden? (haalt de dag er maar net mee)
  5. Is een servicebeurt wenselijk? Zo ja een aanbeveling bij wie?
  6. Kan het secondewijzertje en kader worden ā€˜gelumificeerdā€™ met een kleurtje (super luminova / glow in the dark)?

Ik ben erg blij met het horloge en draag het dagelijks. Loopt niet voor of achter. Af en toe stiekem even naar het tikken luisteren :smirk:.

Ik hoop op jullie aanbevelingen!

3 likes

1: Snap ik niet helemaal, maar in het algemeen kun je net zolang doordraaien met de kroon tot je niet meer verder kunt.
2: Ligt eraan of het uurwerk nog nauwkeurig loopt en voldoende gangreserve heeft. Je zou het horloge ook een polijstbeurt kunnen geven om de krassen eruit te halen.
3: Zou wel kunnen denk ik, maar is niet meer origineel.

1 like

Wijzertje allicht als hij ā€˜ā€˜gedooptā€™ā€™ wordt, of in ieder geval geheel beslagen wordt met de lumen.

Echter je kunt de secondenplaat wel luminiscerend maken maar die laadt uiteraard niet op. Alleen het deel dat je ziet laadt op telkens dus dat zet geen zoden aan de dijk.

1 like

Klopt het dat ik niet meer dan 3.5x kan opwinden? (haalt de dag er maar net mee)

Ja, dat zal wel kloppen, maar goed is het natuurlijk niet. Kan een keer een te korte veer in gezet zijn.

1 like

Citaat

Precies, ik kan dus niet meer dan 3 hele slagen en een halve slag draaien. Dan kan ik niet meer verder. Bij mijn andere opwindhorloge kan ik wel 20 slagen draaien voordat ik niet meer verder kan. Is dat niet erg weinig?

Dat dacht ik al, dan is vraag 5 denk ik ook van toepassing :slight_smile:

1 like

Is het mogelijk een stainless steel horlogeband
(of mooie leren band) te bevestigen?

Dat lijkt me vrij simpel. En voor het zoeken van een horlogemaker bij jou in de buurt, kun je in het ervaringen topic kijken. Ik ken dit merk niet. Jump-hours zijn een leuke complicatie.

1 like

Ok, het gaat me alleen om het secondenwijzertje en de lichtblauwe kader. Zou mooi zijn als het zou oplichten wanneer het avond is. :slight_smile:

Ik heb wat rondgezocht, dat had je zelf kunnen doen maar vind ik leuk om te doen.

"Cronel seems to have been a brand of Stroun Freres SA who apart from Cronel also had Camy Watch SA as a brand. They operated in Losone, Geneva and Grenchen (Granges)."
Camy is in de vintage wereld wat bekender.

Op google afbeeldingen vind ik best veel modellen. Allemaal jaren zevenig design, dus het heeft mogelijk niet daarvoor en daarna bestaan.

Er zijn er met eenvoudige penankers, en met gesteende werkjes, ook wel van behoorlijke kwaliteit.
De jouwe heeft waarschijnlijk dit caliber, een penanker met Ć©Ć©n steentje.

Inlezen over penankers en andere werkjes met ā€œweinigā€ robijntjes:

Ik zou even de tijd nemen om goed te zoeken naar een wat minder dure horlogemaker die bereid is het werkje liefdevolle aandacht te geven.

Lume aan (laten) brengen op dat kadertje is lastig om netjes te doen. Ik zou er niet aan beginnen. Het is belangrijker dat hij goed loopt toch?

2 likes

Dag Hieronimus. Zeker, het is geen ā€œmoetjeā€. Alleen als het mogelijk is en ā€œleukā€ blijft.
Ik had zelf ook research gedaan, maar ik kwam met de naam op een fabrikant die Cornell Watch Company heette. Net even wat anders, wel interessante website overigens: https://chicagologo.com/rebuilding/rebuilding096/.
Ik wist niet dat rond de industriƫle revolutie in Chicago ook een opkomst van horloge industrie was. Met Chinese arbeiders!

Daarna met verbazing gelezen over de ā€˜Radium meisjesā€™ die het lichtgevende radium aanbrachten op de wijzers van de horloges en zichzelf en alles om zich heen besmetten met radio activiteit.

Zo zie je maar waar een typefout me heeft toe geleid :wink:
Ik.zal rustig kijken naar een horlogemaker in de omgeving. Bedankt voor de info!

1 like

Daar zou ik even mee oppassen. De tekst ā€˜stainless steel backā€™ impliceert indirect dat de rest dat niet is. Grote kans (zo ongeveer 99,8%) dat je hier dus met een verchroomde messing (of iets anders) kast te maken hebt. Met polijsten schuur je dan waarschijlik het chroom van een aantal hoeken af, waardoor het horloge verre van mooier dan daarvoor wordt.

3 likes

Kijk, alweer wat geleerd. Een mooie leren band zal het worden!

1 like

Overigens: heb gelezen op het www dat een stukje leren zeem uitknippen en onder de metalen sluiting bevestigen helpt tegen allergie-reactie met de huid.

De tijd vliegt, weekend alweer vervlogen en verdampt :confused:

Voor degene die nog over deze topic heen lezen een update:

De Cronel kon ik in eerste instantie maar 3x of wat opwinden. Dit is niet meer het geval. Ik zit nu op ongeveer 18x opwinden. Een casus van ā€œlang niet gebruiktā€ denk ik. Ik moet dan een beetje denken aan gekristalliseerde honing: wanneer je er weer aan slingert wordt de honing door de wrijving weer vloeibaar. Zelfde geval gaande binnen het uurwerkje? Loopt overigens nog steeds als een zonnetje!

1 like