Cuivre zakhorloge

Weet iemand iets te vertellen over dit horloge? Ik weet dat het van mijn ws overgroot denk oma is geweest. In mijn beleving is het een dames horloge vanwege de versiersels. Ben benieuwd wat jullie erover kunnen vertellen!

1 like

Cuivre betekent koper, dus dat zegt weinig. Staat dat ergens op de kast? Ik zou me kunnen voorstellen op het stofdeksel, dat is vaak van koper.

Heb ook even een “l” in je titel toegevoegd. :wink:

Zonder uurwerkfoto kunnen weinig mensen hier iets mee.

1 like



Dit staat in de binnenkant!
Bedankt voor de “l”
Ik had gelezen dat cuivre koper betekende ja! er staat een nummer bij, dus is dat ws soort van massa productie!

1 like

De 0.800 staat voor 3e gehalte zilver. Daarvan is de kast gemaakt.

In Zwitserland mocht het beschermdeksel over het uurwerk (let wel: niet de achterkant/kastdeksel) van onedel metaal worden gemaakt mits dat aangeveven werd. Alleen dat binnendeksel is dus van cuivre - koper en correct gemarkeerd.

Het uurwerkje lijkt me zo - op mijn gsm met slecht licht - een penanker, helaas weinig bijzonders. Ik zie nauwelijks robijntjes.

1 like

Het is bijzonder omdat het gewoon nog bestaat! Ging niet om wat het waard is wel om waar het vandaan kwam, misschien hoe oud en of het in dagelijks bestaan van mensen werd gebruikt enzo, beetje nieuwsgierigheid! Horloges zijn nu een heel gewoon sieraad en gebruiksvoorwerp! Bedankt voor de antwoorden!

2 likes

Dit lijkt mij behoorlijk oud. Ben geen expert. Wat zou zoiets gedateerd kunnen worden? begin 1900?

Misschien dat iemand het antwoord weet. :slight_smile:

1 like

Ja, met de exacte zilvermerkjes kun je ook dateren (jaarletter).

1 like

Zwitserland doet en deed niet aan jaarletters. Je kunt hooguit de periode zien aan de ponsen.
Dit is zo te zien de pons die van 1880 tot 1933 geldig was.

2 likes

Nope, dit is een cilindergang :wink:
Maar verder eens; geen uurwerk van bijzondere kwaliteit :innocent:

1 like

Ik kon het niet goed zien op mijn gsm, maar geloof je direct.

Dat Zwitserland niet aan jaarcijfers deed wist ik niet. Weer wat geleerd.

1 like

Je kunt het zien aan het aantal lagers. Doordat bij een cilindergang het “ankerrad” op de plek zit waar normaal het anker zit heb je een lager minder in de bruggen, 3 stuks in plaats van 4; je hoeft dus niet in het duister onder de balans te kijken wat daar zit :innocent:

2 likes

Volkomen logisch, ik had er alleen geen seconde aan gedacht :rofl:

Thnx voor de tip iig!

1 like

Oké bedankt! Ik weet dat het in een doos van mijn oma zat en het van opa’s kant komt, die is al 50 jaar dood en die had het van zijn opa. Dus oud is het horloge wel. Oma heeft er een nieuw glas ( als dat zo het) op laten zetten, als ik goed kijk is daar ook niet goed mee omgegaan. Sier rand zit er niet goed in, zit over de bloemen heen die op wijzerplaat staan. Of er robijntjes in of op zitten? Denk het niet. Tis vuil maar met beetje TLC glimt het weer.
Was niet opzoek naar wat het waard is want ik had wel bedacht dat het geen zeldzaam klokje is. Voor mij is het een stukje geschiedenis en vroeg me alleen af of het dragen van een horloge toen ook een gewoon iets is wat nu wel is he! Denk dat het bij de zondag outfit hoorde.
Het heeft een plek gekregen in mijn huis, de herinnering de waarde die het heeft gekregen. Nogmaals dank voor meekijken!

De emotionele waarde is inderdaad het belangrijkste :+1:

Het horloge heeft een knopje naast de kroon om de tijd mee te verzetten. Dat systeem is niet zo heel lang gebruikt dus daarmee kun je het horloge wel dateren zo ergens tussen grofweg 1890 - 1910.

1 like