Cupillard Rième horloge

Hoi! Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb een horloge van Cupillard Rieme waar ik gek op ben, maar ik heb geen idee uit welke periode het komt. Iemand een idee?

2 likes

Ca. 1970, toen waren dit soort kussenvormige kasten populair.

1 like

Bedankt!!

2 likes

Even een bijdrage van 8 jaar geleden nieuw leven inblazen:

Het Franse Cupillard Riéme maakte in de jaren 70 en 80 vooral modieuze dameshorloges.

Onlangs kwam er, via een gift van de goede @Domega een horloge van dit merk bij mij binnen.
Nu roept Cupillard in de eerste plaats een associatie op met Franse uurwerken, met name de bekende Cupillard / FE 233 en de modernere variant 233-60. Dat ze ook complete horloges op de markt brachten wist ik niet. De zoekfunctie bracht me bij dit topic.

Op Google vind je onder de zoekterm ‘Cupillard Riéme montres’ een aardig aantal verwijzingen naar andere Riéme mode horloges, meestal ook uit de periode van zo’n 40 jaar terug.

Ze lijken meestal bedoeld voor de dames pols, maar ik zie ook (skin)divers en herenhorloges. Altijd in combinatie met de merknaam ‘Riéme’ uit Morteau, dat op een steenworp afstand ligt van de omgevng van Villers-le-Lac in de Franse Jura en waar Cupillard, Lorsa en ook het latere FE (France Ebauches, de opvolger van Cupillard) oorspronkelijk vandaan komen.

Alles bij elkaar toch een leuk stukje Franse horloge historie, waar dit horloge dan ook uit voort is gekomen en daarmee de moeite waard om ook hier nog even te laten zien.

Binnenin bevindt zich een piepklein Lorsa 8FA uurwerkje. Dat er een Lorsa in zit is niet vreemd, want veel van de horlogefabrikanten uit de omgeving van Villers-le-Lac, zoals Parrenin, waaruit Cupillard voortkwam en waaruit daarna weer Lorsa voortkwam zijn later gefuseerd in France Ebauches (FE).

De eerlijkheid gebiedt dat ik vermeld dat toen het horloge middels een gift van Don (Domega) in mijn bezit kwam het nogal had geleden onder het gebruik van een vroegere eigenaar. Het toen nog verchroomde kastje was behoorlijk geblutst en gekrast. Opnieuw laten verchromen was om economische redenen geen optie (oftewel veel te duur voor zo’n grapje). Daarom ben ik zo vrij geweest om een middagje te gaan slijpen en polijsten en poetsen en nu is het geheel messingkleurig - dus goudachtig - geworden en omdat het zo glad is zonder randjes en scherpe hoeken is af en toe een poetsdoekje (als je het al zou willen dragen) genoeg om het 29 x 37 mm metende messing kastje, dat natuurlijk snel oxideert en dan wat dof en bruinig wordt, weer mooi goud kleurig te krijgen. De RVS achterzijde van dit zogenaamde schoenpoetsdoosje zorgt ervoor dat het toch draagbaar is op de huid.
Qua design zou het in deze kleur ook wel passen in de lijn van de andere Cupillard Riéme horloges die ik als vintage aanbod op Google tegenkom. Veel van de enigszins vergelijkbare tank modellen van deze fabrikant zijn doublé / plaque or / gold plated.

Wie meer wil weten over de achtergronden van de horlogeindustrie in de Franse Jura wil misschien deze bijdrage lezen:

Tenslotte: @Domega nogmaals bedankt voor dit leuke horloge. Technisch misschien een heel simpel ding, maar voor mij een leuk collectors item in mijn horlogeverzameling.

7 likes

Mooi terechtgekomen denk ik :+1:t2: en misschien kan @Macx , hf’s geduldige vergulder er nog een finishing touch aan geven ?!? In deze warme kleur is die echt veel mooier dan in 't chrome, complimenten Lex

1 like

Of misschien zelf eens proberen iets te doen met verzilveringspoeder wat gebruikt wordt voor wijzerplaten? Net een YouTube video erover gezien:

2 likes

Dank, Jenneke voor het advies. Maar…

afbeelding

Kan het filmpje niet bekijken vanwege cookie restrictie. Wil geen onbekende ccokies accepteren.
Ik heb wel eens iemand zien demonstren met dat silver coating spul. Geeft een mooi, maar wel flinterdun laagje zilver op koper, messing en brons. Maar wordt ook snel zwart. Ik laat het ding maar zoals ie nu is.