Cursus "Hoe werkt een horloge" en een "Skeleton" voor onder € 10!

Nu mijn zijdelingse interesse in horloges is omgeslagen in volslagen uit de hand gelopen obsessie besloot ik het goedkope alternatief voor een horloge op te zoeken waar ik in groot formaat de werking van het uurwerk zou kunnen bestuderen. Gewapend met allerlei Duitse valliteratuur toog ik naar de Hema om daar een heuse wekker van € 6,95 (!) aan te schaffen. In mijn beleving had een wekker dezelfde functie als een horloge, namelijk (primair dan) het aanduiden van de tijd. Sommigen van jullie zullen zeggen dat de functie van een horloge niet meer is dan het aanduiden hoever de veer is afgewonden (is dat juist?) en dat klopt dan ook na het bestuderen van dit uurwerk. Twee uur later en het uurwerk tot op de laatste schroef uit elkaar te hebben gehad (vergeten foto’s te maken natuurlijk!) Stap voor stap weer in elkaar geschroefd. Met name de werking van het ankerrad en de balans gaven mij enorm inzicht in de werking van het horloge. Velen van jullie lachen er misschien om, maar ik moet eerst iets in en uit elkaar hebben gehaald voordat ik precies begrijp hoe het werk en om daar nu mijn eigen horloges aan bloot te stellen voor een eerste keer?!?. Hoe dan ook, het apparaat weer in elkaar gezet (zonder wijzerplaat) en voila, hij loopt en op tijd! Met een gangreserve van inmiddels 48 uur toch niet slecht! Leuk om te zien dat je ook bij zo’n supergoedkoop uurwerk nog kan afstellen (rode cirkel). Ik zal jullie niet verder vermoeien, het was maar een geintje.


Weer wat geleerd. : D Zo zie je maar dat exclusieve klokken niet altijd duur hoeven te zijn. :wink:

Een echt Unikat…

Leuk gedaan, en heel leerzaam om te doen…

gr,
Hans Mennink

Hang je hem aan je nek :smiley:

Je kan geen betere cursus hebben en nog goedkoop ook.
Veer,( krachtbron) + raderen+ regelorgaan (balans)+ wijzeraanduiding en dat is het. Is de basis en dat zie je hier bij deze wekker.
Bij een polsuurwerk moet er een hogere precisie zijn en dus ook andere systemen van regelorgaan, echappement enz.
Maar om het basisprinciepe te begrijpen is dit een goed systeem, in de horlogemakersopleiding begint men ook met een wekker.

leuk en leerzaam grapje; verdient navolging!

Goed idee! Ga ik ook doen!

Bedankt, Storm.

:smiley: LOL
Briljant idee, van boeken kun je een hoop opsteken, maar in de praktijk is alles meteen zoveel duidelijker, en idd is de basiswerking van zo’n klok gewoon hetzelfde als een horloge-uurwerk.

Knap dat je je eerste projekt weer lopend hebt gekregen, je had het Molnija zakhorloge uurwerk moeten zien dat ik als eerste knutselprojekt uit elkaar geprutst heb, da’s dus nooit meer goed gekomen :smiley:

Groet,
Paul

Dankje, maar als je goed kijkt zie je dat ik niet geheel zonder schade het geheel weer in elkaar heb gezet :slight_smile:
Er missen een paar tandjes… oeps!

Die ontbrekende tandjes waren mij niet opgevallen. Maarre, loopt hij nog wel (op tijd)?!

Gerwin

val je weer lelijk door de mand Storm :smiley: :smiley:
Zie ik 't goed dat er een paar tanden uit het plastic uurrad weg zijn?

Vooraan in verschillende boeken en websites over uurwerkreparaties staat iets in de trant van:
“Gebruik voor je eerste knutselprojekt nooit dat kostbare familie-erfstuk, want de kans dat je iets kapot maakt is vele malen groter dan dat je het horloge beter maakt”

Een waarheid als een koe, dat weten we dus inmiddels allebei…
één troost is dat je nu wel weet hoe je het de volgende keer niet moet doen: al doende leert men, ben heel benieuwd naar je volgende projekt!!

Gans het afloopgedeelte ontbreekt ook.

Zo kunnen we allemaal een skeleton maken :D, een heleboel onderdelen weglaten :D:D.

Gerwin

Dit is volgens mij een zeer zinvolle modifikatie, zou zelf 's morgens af en toe ook wel het wekkergedeelte uit m’n klokradio willen rukken! :smiley: :smiley:

Groet,

Ik zat erop te wachten dat iemand door zou hebben dat ik van een wekker een slaper heb gemaakt (niet dat ik kan slapen met die herrie en mijn vrouw wil hem niet in de slaapkamer hebben :)) Inderdaad, ik heb het hele afloopwerk eruit gesloopt. Maar: hij loopt echt nog op tijd ondanks de missende tandjes! Hij pakt namelijk wel de eerstvolgende tanden en daardoor haakt het geheel nog prima in elkaar… mijn volgende project wordt denk ik een zelfgemaakte wekker (lees:klok met hergebruikte onderdelen uit dit project) zodat ik eens na moet gaan denken over de verhoudingen van de tandwielen…