Cursus horlogemaken

Hallo allemaal,

Ik zou graag het één en ander te weten willen komen op het gebied van horlogemaken. Vooralsnog ben ik eigenlijk een beginnende liefhebber van horloges, maar ik zou me hier graag wat meer in willen verdiepen en dan met name in de achterliggende techniek.

Zojuist heb ik cursusinformatie aangevraagd bij Zadkine. Als het goed is krijg ik informatie opgestuurd van de basiscursus horlogemaken.

Ook zag ik op de website van TimeZone dat ze een ‘online’ cursus aanbieden. Iemand op dit forum die daar ervaring mee heeft?

Alvast bedankt voor tips!

Groeten,
Evert

Beste Evert,

Ik heb heel goed ervaring van de basiscurcus horlogemaken van Zadkine.
Toen heb ik Machiel Kalf als leraar, die man kan echt heel goed les geven.
Tijdens de les behandelde hij de theorie en praktijk stoffen in grappig, relax manier.
Toen was de cursus uit 20 lessen, 1 les per week, 4 uurs per avond.
Avond verdeelte in eerst anderhalf uur theorie en de rest Praktijk.
Theorie behandelde de werking van een balance, ankergang, incabloc enz,
Praktijk leer je de juiste volgorde om de uurwerk te demonteren/ monteren,
schoonmaken en daarna oliegeven, omgaand met draaibank en regelmachine.

Begin vind ik de cursus ook beetje prijzig maar achteraf het was wel goed voor ze waarden. Zeker voor horloge verzamelaar of liefhebber die willen hun horloges zelf onderhouden en repartie doen een goed aanraden.

Met vriendelijke groet!
Yuen Tai

En ik heb ervaring met de cursussen van Timezone.com. Daar heb ik zelf veel plezier aanbeleeft. Gewoon als verdieping van de hobby. Die Zadkine cursus lijkt me wel een stuk serieuzer, en een cursus via internet heeft natuurlijk wel nadelen.

Overigens wordt de Timezone.com cursus ook door Machiel Kalf gegeven!

Groet,

Highstreet