Cursus Horlogemaker (basis)?

Dag horlogeliefhebbers,

Na een jaar rond te hebben gelopen in de wondere wereld van de horloges ben ik ook zelf wat gaan sleutelen. Ik heb een paar setjes basisgereedschap en kan nu heel basale dingen zelf (openen van cases, simpel afstellen van het mechanisme, het verwijderen en plaatsen van kroon, wijzers en wijzerplaat en het vervangen van bezels).

Ik heb echter geen benul van hoe een mechanisme nou precies werkt, hoe een mainspring of balansas vervangen kan worden etc. Het lijkt me daarom wel aardig om een cursus in de avonduren te volgen om dit te leren.

Snel zoekwerk leert me dat Zadkine in Schoonhoven cursussen aanbiedt, maar deze vind ik nogal aan de prijs (1100 Euro ongeveer) en Schoonhoven is een behoorlijk eind reizen.

Zijn er leden die andere horlogecursussen weten die wat betaalbaarder zijn en in d buurt van Amsterdam worden gegeven?

Dank voor de reactie!

Je kan misschien op de valreep nog inschrijven voor de " workshop uurwerktechniek 2.0" via de redactie van het horlogeblad Watching. Op 18 en 23 januari vindt het plaats.

It’s a long shot misschien, maar niet gemeld is niet geweten.

Elf.

Dank je, maar dat is echt iets te ‘korte termijn’. Wil het liefst iets van een aantal weken op rij.

watchup Schreef:

Je kan misschien op de valreep nog inschrijven
voor de " workshop uurwerktechniek 2.0" via de
redactie van het horlogeblad Watching. Op 18 en 23
januari vindt het plaats.

It’s a long shot misschien, maar niet gemeld is
niet geweten.

Elf.

Ja! Leuk:D Iemand van het forum die hier heen gaat?:slight_smile:

Je kunt alvast beginnen met deze online cursus. Gratis en erg goed:

http://www.clockmaker.com.au/diy_seiko_7s26/

Jazeker, ik ben een van de gelukkkigen dit jaar (12 deelnemers max.) op de 18e. Vorig jaar waren er veel te weinig plaatsen voor alle gegadigden. Op het ogenblik al aan het oefenen met een Longines damesuurwerkje. Een incablok is reeds uit elkaar, geolied in weer in elkaar geprutst met adviezen van een ander forumlid. Deze week nog de balans voor a.s zaterdag.

Bedankt! Zal er morgen eens goed naar kijken!