cursus horlogetechniek automaat ETA 2824-2

Vorig jaar samen heb ik met ondere meer een paar andere HF’ers de basiscursus ETA 6497 bij Hans van Belle Heure in Zeist gevolgd, een erg leuke ervaring en ontzettend veel geleerd(ik dacht dat ik toch al wat wist).

Hans is docent uurwerktechniek in Schoonhoven en geeft naast zijn werk als uurwerkmaker in zijn atelier Belle Heure in Zeist ook cursussen zoals basis, automaat en chronograaf. Aanstaande 26e september begin ik eindelijk met de cursus automaat ETA 2824-2, 10 lessen op de vrijdag ochtend.

Ik weet dat er veel belangstelling is onder HF’ers, een aantal studenten van de basiscursus is ook weer bij deze cursus, er zijn nog zeer beperkt plekken vrij mocht je een plaatsje willen bemachtigen.
Ik ga in ieder geval weer genieten van het werken aan een mooi uurwerk, wie weet zien we elkaar in Zeist.

32 likes

Ha, geweldig, ik mag ook meedoen! Er valt nog zoveel te leren…

2 likes

Ha Eric-J, leuk dat je er ook weer bij bent… :+1:

1 like

Wordt deze cursus via Schoonhoven gegeven of via Hans zelf? Hoe meld je je aan :stuck_out_tongue_winking_eye:.

De cursus wordt gegeven in Zeist in de werkplaats van Belle Heure. Als je mee wilt doen is een mailtje naar info@belleheure.com genoeg.
Mvg Hans

2 likes

Nou ik weet wat ik als volgende cadeau ga vragen.

Inmiddels hebben de studenten de cursus horlogetechniek automaten bij Belle Heure in Zeist doorlopen. Nadat ik bij Hans al eerder een basiscursus ETA 6497 met enorm plezier (en dat is echt een understatement) had doorlopen was duidelijk dat een opvolgende cursus onvermijdelijk was om de vaardigheden en kennis te verdiepen in het demonteren en monteren van een meer complex kaliber. Tegenwoordig zijn er bij Hans de benodigde gereedschappen en materialen als een schroevendraaier set, loupes, olieën, vetten en zelfs een heuse Zeiss microscope alsmede verstelbare werkbanken beschikbaar. Theorie en praktijk wisselen elkaar op prima wijze af, de jarenlange ervaring in het geven van onderwijs in Schoonhoven is goed merkbaar. Bovendien is het geweldig om met de medestudenten die jouw passie delen ervaringen uit te wisselen en te bespreken wat je weer op de laatste Rikketik hebt gescoord. We hebben er veel geleerd en Ik kijk er naar uit om in 2026 een cursus ETA 7750 te gaan doen!

7 likes

Kan het bovenstaande helemaal onderschrijven en er aan toevoegen dat de les periode is omgevlogen wat aangeeft dat ik het uitermate naar het zin hebt gehad. Hans is een zeer kundige horloge- en klokkenmaker die theorie en praktijk zodanig kan doceren wat resulteert in een enorme boost aan je persoonlijke motivatie. Volgend jaar ETA 7750, heb er zin in.