Cursus of opleiding uw. techniek?

Dames, heren,

via een aardige omweg,(lees google, en een oude vacature van Richemont op dit forum) ben ik hier terecht gekomen en ik vraag me af of er onder u zijn die weet hebben van een cursus of opleiding horlogemaker. En dan bedoel ik niet die op ´De Vakschool´in Schoonhoven. Ik wil dit leren naast mijn werk als goudsmid/diamantzetter. Ben woonachtig in de omgeving Hilversum. Mochten er eventueel verstokte horlogemakers in deze buurt zijn die kennis willen delen?? Graag!

Mocht iemand iets weten, dan ben ik erg benieuwd naar uw op/aanmerkingen.

mvrgr. Eddie Broeke

Beste Eddie,

grappig dat u hier over begint. Ergens begin 2007 was ik ook naar zoiets opzoek in de Provincie Utrecht en heb zoiets gevonden in Zeist!

Ik ben toen langsgeweest en heb toen een folder meegekregen. Ze geven de volgende cursussen:

  • Handvaardigheden voor de uurwerkmaker
  • Basiscursus uurwerkmaken
  • Gevorderdencursus uurwerkmaken
  • Basis horlogetechnieken

Misschien dat dit iets is wat u zoekt? Morgen ben ik voor m’n werk in Hilversum dus kan eventueel de folder bij u door de bus gooien desgewenst.

Jaap-Wim,

Welke is dat dan en door welke instantie worden die cursussen gegeven? Ik heb er nl. nog nooit van gehoord. Het is niet Zadkine denk ik. Wordt ook vermeld wie de leraren zijn? Misschien voor meer mensen interessant. Schoonhoven is voor de meesten geen optie en kwalitatief schijnt het ook tegen te vallen en helaas heeft de organisatie Amsterdam opgedoekt en ondergebracht in Schoonhoven (domme actie overigens).

Niels

Hoi Niels,

ik zal vanmiddag even de gehele folder inscannen en hier op het forum plaatsen. Zodoende hebben er misschien meer mensen wat aan inderdaad, bedankt voor het advies!

Voor zover ik me kan herrineren is het een oude klokken/horlogemaker die nu ook cursussen geeft. Naam is me even ontschoten en staat niet in de folder.

Maar ik zal hem wel ff inscannen als ik er aan toe kom. (tu)

Jaap-Wim,

als je die folder zou willen scannen, heel graag! Scheelt jou n ritje naar het wonderschone Nederhorst den Berg (omgeving Hilversum) en idd. wie weet of er nog meer mensen mee geholpen zijn. Alvast bedankt.

Oh, en doe mij een plezier… maak van u maar jij, je en jouw.

groeten

Hier dan de scans van de folder! Hopelijk heeft iemand er wat aan:

Dit lijkt toch echt meer om klokken dan om horloges te gaan.

Aan Hans enalle anderen:

misschien is het niet goed genoeg leesbaar, zo is hij ingescand en ge-upload bij Photobucket. Misschien beter om de afbeelding op te slaan en op de tekst inzoomen.

Hieronder de tekst bij het kopje “Basis horlogetechnieken”

Bij het kopje “Gevorderdencursus uurwerkmaken” staat dat er verder wordt ingegaan op klokken als een Franse pendule, Wesminster uurwerk, een staand horloge, Comtoise of Friese klok.

Maar goed, zo staat het ook EXACT in de folder afbeelding hierboven. Kwestie van even lezen …

Al iemand contact opgenomen of zich misschien zelfs aangemeld? Jammer dat het dan zo ineens zo stil wordt/blijft… :S