Cursus Schoonhoven, nieuwe aanwinst en vragen daarover

Ik ben nu twee keer naar de avondcursus van vakschool Schoonhoven geweest. De eerste keer kwam het wat traag op gang. De tweede avond hebben we eerst anderhalf uur theorie gehad en daarna nog anderhalf uur aan een ETA 6498 zitten schroeven.
Voor mij is het heel leerzaam en ook leuk om te doen. Nu ben ik direct begonnen met extra gereedschap aan te schaffen en heb deze voor twee tientjes kunnen kopen.

De verkoper had niet zoveel informatie, dus het is een gok of ik er wat aan heb.
Is deze glasafnemer geschikt voor standaard glaasjes tussen 30 en 45 mm?
Weet iemand of het met dit gereedschap ook lukt glaasje van een vostok amphibia los te krijgen en weer terug te plaatsen?
(Mij is verteld dat amphibia glaasjes extra strak zitten.)

nou als je het mij vraagt: dat liliput voorspelt niet veel goeds,lijkt voor hele kleine glaasjes.
Maar ik ben een volslagen leek,ben zelfs nog nooit in schoonhoven geweest :smiley:
gr dirk

Je zou hem eens helemaal uit moeten draaien en dan proberen.
Ik heb zelf de 4266 en die voor 10mm tot 45mm

deze glasafnemers zijn enkel voor (gewelfde) plastic glaasjes zonder spanring, zoals ze op een heleboel vintage (zak)horloges zitten.
Dat rode ding gebruik je om het nieuwe glaasje op te pakken, je schuift de plaatjes uit elkaar, glaasje ertussen op het rode plateau, schuif plaatjes tegen het glaasje en je pakt het glaasje met de afnemer; zo pak je het glas precies rondom even hoog en heb je netjes een vrij randje onderaan het glaasje die je in de glasrand kan plaatsen, afnemer opendraaien en het glaasje zit!

Je moet deze nooit op een glaasje met spanring (dus zo’n metalen ring aan de binnenkant van het glaasje) gebruiken, want dan breekt die precies af boven de spanring…
Voor de glaasjes met spanring gebruik je een glaspers, zowel voor in- als uitnemen.

Succes en veel plezier in Schoonhoven!

Groet,
Paul

flieger63 Schreef:

nou als je het mij vraagt: dat liliput voorspelt
niet veel goeds,lijkt voor hele kleine glaasjes.

Maar toch heb je gelijk!
Het is binnen en alleen voor de maat van dameshorlogeglaasjes geschikt.
Dus die Vostok gaat zeker niet passen.
Ik ga op zoek naar een groter exemplaar.
Die kleine houd ik wel voor als ik iemand ermee kan helpen.