Curved lugs?

Net op een topic Tudor Heritage Black Bay gemeld dat ik het een pre vind wanneer een horloge curved lugs heeft. Voor mijn dus een reden om niet zomaar een klok zonder curved lugs te kopen.

Mijn Seiko Sumo (blumo) is 44 mm maar heeft bijvoorbeeld wel curved lugs en draagt daarom zeer comfortabel.

Wat vinden mijn mede HF horloge freaks van curved lugs?

Een must of niet?

Moest bij het lezen van de topictitel ook meteen aan m’n Sumo denken, die hiervan imo inderdaad een heel goed voorbeeld is. Ik vind het wel een pre.

Mijn Steinhart OVM bijvoorbeeld heeft geen curved lugs maar omdat het geen supergroot horloge is, is het te doen.
Maar het heeft wel mijn voorkeur.

Persoonlijk vind ik het ook wel prettig, het horloge "grijpt " mooi om de pols en draagt daardoor voor mij comfortabeler.

Ik vind het afhankelijk van de case size. Hoe groter deze is, hoe prettiger ik curved lugs vind dragen.

GS met curved legs…draagt fijn en maakt een horloge optisch wat kleiner. Ik vind het fijn als het horloge wat groter is, maar juist lullig bij een klein horloge.

5 likes

Zonder zou ik niet meer willen, zie wel een van die foto’s waar je door de pols en het horloge kan kijken. Brrr

Op m’n Blumo vind ik het ook mooi.

Nadeel kan zijn dat het wel mooi is op de stalen band maar niet op een leren band (te grote opening tussen kast en lugholes).

Zit er aan te denken een rubber strap voor mijn Blumo te kopen bij Crafter Blue. Die hebben ze met de curved ends. Prachtig.

Dat is wel een mooie oplossing inderdaad

Als ik een horloge ontwerp, dan zorg ik ervoor dat als het horloge op een plat vlak ligt, de bodem het vlak niet raakt…

de P1lot One, de Subdelta Periscope en Ace, alsmede mijn Instrument 1,en 2 hebben in die zin ook Curved Lugs…

zeker de Periscope is een “flinke jongen”, maar draagt fijn op de pols…

1 like

Ik vond een Steinhart GMT erg fors dragen door de vrij forse lug to lug afstand. Sinds kort een Squale 50 atmos, zit erg prettig door de gekromde lugs. Dit heeft toch zeker mijn voorkeur.

Ik weet niet hoe het met de kastvorm van de Steinhart zit, iets zegt me dat het ontwerp gebaseerd is op de Rolex-kast.

Ik heb eens een Rolex Submariner gepast ( vraag me niet naar het nummer… daar heb ik geen verstand van… ) maar ik vond em niet lekker zitten ondanks de curved lugs… omdat de achterdeksel (Bubble back) te dik was… waardoor het hele horloge op je pols ligt… alsof er een euro muntstuk onder je horloge geplakt zit… Later mocht ik eens een Panerai Luminor passen… en die zat me een stuk beter… 't is voor al de hoogte van de bandpennen, tenopzichte van de achterwand die het draagcomfort bepaalt…

een Steinhart Apollon bijvoorbeeld… toch een flinke klatser… zit om mijn dunne polsjes nog niet eens zo beroerd…

1 like

Ik denk inderdaad dat dit de kern is het draagcomfort, curved lugs dragen daaraan bij door de positie van de Pushpins te verlagen ten op zichte van de kast. Ideale combi is dan curved lugs met een platte achterkant.
We hebben nu de stelling van Kabaalstra geformuleerd👊

1 like

Vind het mooier als de lugs gewoon recht zijn:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41ZmMsIcR4L.jpg

1 like

Precies! En aan muntstukken doet David al helemaal niet! Das voor paupers, het is nu wachten op de eerste Rolex met briefgeld caseback :sunglasses:

1 like

Gouden tientjes Jeffrey :heart_eyes:

:joy::blush:

“Stelling van Kabaalstra”… ik voel me vereerd… maar is het niet een beetje te veel eer voor “humble old me”? :slight_smile:

't is eigenlijk meer een “ontwerpregel”… en daar heb ik er een aantal van… zoals:

• bij een klassiek ontwerp, dient de kroon precies in het midden van het verticale deel van de kast te zitten (zie Staudt Praeludium, Pellikaan Diving Dutchman, Pilot One en Subdelta Periscope)

• Bandbreedte nooit smaller dan ½ breedte van de kast

• Achterdeksel moet vrij liggen als het horloge op een plat vlak ligt

2 likes

Grappig, dit zijn ook de dingen waar ik op let bij aanschaf van een horloge, en als een horloge minder bevalt is dat vaak terug te voeren op deze aspecten…

Curved lugs zijn mooi. Maar voor het draagcomfort is is vooral belangrijk waar het eerste schanierpunt van de band zit. Met endlinks zoals in bijgaand voorbeeld verschuift het schanierpunt tot voorbij de lug uiteinden. De lug to lug afstand is verlengd door de endlinks. Leg je het horloge op de endlinks dan is de caseback vrij van de ondergrond.
Dit is mijn meest confortabel dragend horloge. Bij 19,5 cm polsomvang.

Ko

2 likes