Je bedoelt bedoeld
Ja dat bedoel ik (sukkel dat ik ben). Ik moet stoppen met Netflix en horlogeforum te combineren
Om iets custom te laten produceren zou ik maar 1 persoon aanraden. Arie Kabaalstraā¦
Ah, nu weet ik waarom hij meerdere malen genoemd wordt. Ik was overigens ook naar hem op zoek, want ik wist dat er iemnd laatst nog een eigen horloge aan het ontwikkelen en bouwen was, maar ik wist zijn naam niet meer.
hoe kan dat nouā¦
Omdat ie stiekem geen Arie heetā¦
Quod Erat Demonstrandum.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je voor 1500 Euro niet gaat slagen. One-offs en prototypes zijn gewoon duur.
Vraag het @Motormuis maar eens. Die heeft samen met @Arie_Kabaalstra en anderen een HFLE gebouwd en daarna Subdelta in het leven geroepen, dus die kan je exact vertellen hoeveel alles kost in tijd, moeite en geld.
Zal ik doen. Ik ben benieuwd.
En anders kan je altijd kijken naar opties met 3d printen. Dat zal kostenbesparend zijn. Geen flauw idee welke materialen je dan kan gebruiken.
De jaren 70 hebben gebeld, ze willen hun blauwdruk terugā¦
Blauwdrukken bestaan haast niet meer. Gewoon digitale tekening of op papier doen we tegenwoordig.
Voor de topicstarter: misschien kan je hier wat mee:
Ja, dat is mogelijk.
Het hangt van het budget af en wat je wensen of verwachtingen zijn.
3D printen kun je gevoeglijk vergeten⦠je kunt een basisvorm laten printen in diverse materialen, ook metalen, zoals RVS en Titanium.
Echter⦠als je ziet hoe een 3D print uit de machine komt⦠dan schieten de tranen uit je oksels⦠daar moet nog het nodige aan nabewerkt worden⦠en dat gaat jeāt nodige kosten⦠3D printen is een optie, maar zeer zeker geen financieel gunstig alternatief, verre van zelfs⦠in wezen heb je 't nabewerken, wat ongeveer net zoveel kost als het normale fabricage proces, omdat je dezelfde oppervlakken moet (na)bewerken, en dan komen de kosten van het printen er nog bij⦠waar een āgewoneā horlogekast, ofwel eerst ruw uit een strook RVS Plaat gestampt wordt (meer dan 1000 stuks per uur is geen probleem), of uit een schijfje stafmateriaal gedraaid en gefreesd wordt.
Ik maak mijn kasten op de laatstgenoemde wijze, omdat ik geen pers heb⦠en geen goed stempel⦠daās alleen maar interessant voor zeer grote oplagen⦠daar ben ik nog niet aan toeā¦
Ja⦠maarāt zou wel leuk zijn om nog originele blauwdrukken te kunnen (laten) makenā¦zelfs in mijn jeugd waren blauwdrukken al āachterhaaldā en gebruikte men reeds Ozalid, mijn vader heeft die vroeger nog wel laten maken voor de uitbreiding van de boerderij van zijn vader.
Oh, maar blauwdrukken zijn hartstikke gaaf. Ik heb ze zelf geregeld in mijn handen gehad voor bouwaanvragen bij hele oude gebouwen bijvoorbeeld.
Het is een erg speciaal proces wat niet veel mensen meer kunnen of doen. Logisch. Er is niet veel vraag meer naar.
't schijnt niet heel moeilijk te zijn⦠2 chemicaliĆ«n bij elkaar mengen, daar je papier mee instrijken, dan laten drogen⦠belichten met zonlicht, of UV (oude gezichtsbruiner, ook handig voor het maken van ClichĆ©s voor Tampondruk), uitspoelen met water⦠and youāre goldenā¦
als ik geen bedrijf kan vinden dieāt kan, dan wil ik het zelf wel eens proberenā¦
Als je denkt zoiets voor 1.500 Euro te regelen, dan denk ik dat je geen schijn van kans hebt.
Tel voor een kast maar op een paar k.
Banden van metaal zijn helemaal afgrijselijk duur omdat ieder onderdeeltje handwerk zal zijn. Zo niet in productie, dan wel in afwerking.
Heb je ook nog eens eisen qua waterdichtheid, onderdruk-bestendigheid etc. (en dus strakkere toleranties), dan is het nog extra duur.
Kabaalstra werkt trouwens alleen in titanium. Licht, anti-allergisch en in de betere grades net zo sterk als rvs.
Aramar⦠de grote kopieertruc.
Afgezien van het concept van de āpandaā wijzerplaat dat natuurlijk al tientallen jaren bestaat volgens mij niets gekopieerd hier, eigen kastontwerp, eigen wijzerplaatontwerp, eigen wijzerontwerp. Bovendien had het ook een ander merk kunnen zijn, het ontwerp komt nl. Uit mijn koker en is in eerste instantienals HFLE Panda bedoeld geweest, in het HFLE 2017 en het Long Beach topic kun je volgen hoe alles gelopen is.