Beste forumleden.
Ik ben me meer en meer ,buiten de polshorloge’s, aan het oriénteren op zakhorloge’s.
Hoe zie of herken ik in een oogopslag b.v. een cylinder uurwerk t.o.v. een ander uurwerk.
Is dit aan een uurwerk analfabeet simpel uit te leggen???
Dag Rien,
Als je dat nu even intikt in Google, dan zie je het direct.
Cilindergang. Daarbij is geen anker nodig. Het ontsnappings apparaat zit in de cilinder (as van de balans) ingebouwd.
Met vriendelijke groet,
Inca
Inca bedankt voor je antwoord ,hier kan ik wel verder mee en is het wel duidelijk.
Zo ziet er eruit :
De balans heeft ook een ander vorm : rond sectie voor de zichtbare kant, drie armen en een klein punt om te verweideren dat het meer dan 360 graden kan draaien, hier boven om 9 uur vanaf de centrum van de balans as. Beter zichtbaar hier onder.
Toevallig heb ik gisteravond zeker anderhalf uur naar youtubefilmpjes over de historische ontwikkeling van uurwerken gekeken. Hier zie je de werking:
Op de engelse wiki pagina over escapments kun je veel andere methodieken zien, die je allemaal ook op youtube kunt vinden. Machtig interessant!
Hier dus:
het Cilinder echappement heeft een dubbele impuls, als de tand van het rad de cilinder ingaat, geeft de schuine kant een impuls, en als ie de cilinder verlaat weer… dit is vergelijkbaar met de ankergang die we nu gebruiken… da’s het mooie van de cilindergang… het grote nadeel echter is de wrijving van de tanden tegen de cilinder… bedenk dat de tand met de volle kracht van de veer tegen de cilinder staat te wrijven… dat glijdende moment is bij een ankergang veel kleiner, en bij een Coaxiaal echappement nog weer kleiner… omdat er maar één moment van glijden in zit…
Sorry Arie, maar het was een voordeel. Als de veer veel sterkte heeft is er geen fusee om een regelering te hebben. En de hoge drukte op de cylinder remt de balans. Als er minder sterkte is in de veer is het ook minder geremt. Dus de isochronism is beter daarmee. Maar het is nodig altijd goede en schone olie te hebben.
Ja… daar heb je ook weer een goed punt… maar omdat de tanden vrij lang over de cilinder lopen… heb je dan niet meer kans op slijtage?.. ga er maar eens aan rekenen hoeveel afstand ze afleggen?.. Goede olie is inderdaad volgens mij van zeer groot belang bij een Cilindergang…
dat lange contact was volgens mij ook een van de grote nadelen van een Pen-anker uurwerk…vandaar.
Ja maar een relatieve slijtage is niet erg als het om een betere precies tijd metingen te hebben.
Daarom zeggen sommige dat het beste was een rubis cylinder.
Daar is de contact tussen ijzer en rubis steen.
daar had ik ook al aan gedacht… “zou het mogelijk zijn om de Cilinder van Robijn te maken…”… Ja dus… wel een knap staaltje werk…