Cyma only

Enkele maanden geleden stuitte ik op EBay op een Cyma die te koop stond voor slechts £ 100,-. Ik was niet echt op zoek naar een nieuw klokje en al helemaal geen Cyma. Maar vanaf de foto’s kon ik zien dat de kast nog haarscherp was en de wijzerplaat voorzien van een charmante patina. Ik was op slag verliefd.

Na een grondige onderhoudsbeurt door @Lieuwedv loopt het klokje inmiddels als een zonnetje.

De kast heeft veel overeenkomsten met de oyster case van mijn Rolex 1601 en mijn Eberhard&Co Scafodat. Echter is de kast van de Cyma super plat waardoor hij heerlijk om de pols ligt.

Aangezien ik het klokje graag met jullie wil delen zocht ik naar het topic Cyma Only die tot mijn verbazing nog niet bestaat (voor zover ik kan zien).

Ik kan mij echter niet voorstellen dat er geen Cyma’s in de collecties van de leden van dit mooie forum verstopt zitten.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met Cyma doordat ik enkele Dirty Dozens in de collectie heb gehad (Omega, Record en Timor) en mij meer in deze beroemde WWII klokjes ging verdiepen. Momenteel zit er alleen nog een prachtige Vertex in de collectie maar die bewaar ik voor een andere topic.

Hierbij mijn Cyma Navystar :star_struck:

Voel je vrij om jouw eigen Cyma of je kennis over het horlogemerk te delen in dit nieuwe topic.

21 likes

Gaaf horloge! Mooie NA.

1 like

Mooie Cyma :ok_hand: ik heb er ook een onderweg. Plaatjes volgen :grin: ik geloof dat ik er ook eentje in mijn projectenbak heb liggen. Moet die weer eens opzoeken.

1 like

Ben benieuwd hoor :star_struck:

Kan zo maar de moeite waard zijn :ok_hand:t2:.

Foto’s van afgelopen dinsdag, maar vandaag gaat ie ook weer om.

Dit zit er in.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Cyma_480_0

9 likes

heel mooi horloge. Cyma is in mijn bescheiden mening een heel degelijk merk maar ook erg ondergewaardeerd. Top horloge, geniet ervan!

Ik heb er zelf 3, iets ouder dan de jouwe en deze week en volgende week gaan ze draagtijd krijgen want op het einde van het jaar draag ik een dagje al mijn bejaarde en hoog bejaarde horloges een keertje.

Dit zijn mijn cyma’s

een cyma blindenhorloge met porseleinen plaat, daterend ergens eind jaren 20 begin 30

een cyma chronometre in 9K. Porseleinen plaat en wire lugs. Datering rond 1920 -1930 vermoed ik. Dit is het aller aller allereerste gouden horloge dat ik ooit kocht. Dus ik weet nog heel goed waar ik hem kocht - Brussel - en voor hoeveel - 85 euro

En een cyma trench ook eind jaren 20 begin 30 schat ik in. Vond ik heel leuk door zijn lugs.

13 likes

Helemaal mee eens. En helemaal niet zo erg want dan kunnen wij nog kwalitatief hoogwaardige klokjes scoren voor mooie prijzen.

Wat een bijzondere collectie aan Cyma’s stuk voor stuk met een mooi verhaal en echt uniek in hun soort.

Dank voor het delen :pray:t2:

2 likes

Net mogen ontvangen :star_struck:

Moet nog even uitzoeken wat er precies voor een uurwerk in zit om de technische toestand goed te kunnen bepalen. Zou een Cyma cal 420 in zitten.
Ook altijd leuk om een kijkoperatie te doen :grin:

7 likes

Glaasje en kast een beetje opgepoetst en het ziet er nog appetijtelijker uit :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

Beetje polywatch of plexi revive kan een wereld van verschil maken hè :ok_hand:t2:

1 like

En met zo weinig moeite :+1:

1 like

Hier ook maar ff neer zetten. Mijn Cyma kaliber 334 met een gangreserve van 72 uur. Uit de jaren dertig.

https://www.watchuseek.com/threads/cyma-334-mystery.68497/

4 likes

Ondergewaardeerd merk. Ik heb er twee: een Navystar en een Watersport. Beide met scherpe lijnen en vrijwel zeker ongepolijst. De Navystar vind ik helemaal geweldig. In 2019 gekocht, in 2020 een volledige service door @Floris155 en sindsdien loopt hij als een zonnetje. Het horloge is slechts 9mm dun en 35mm in diameter. Leuk detail: de Navystar zit nog op de originele (rek)band. De Watersport kocht ik een klein jaar later bij dezelfde Engelse verkoper. Is wat ouder dan de Navystar en zoals op de foto’s te zien heeft hij wat radium burn.

8 likes

Holy moly … die waren hun tijd ver vooruit. Indrukwekkend … net als het klokje zelf :heart_eyes:.

1 like

Die zoek ik ook voor de mijne inderdaad. Beide super toffe klokjes :raised_hands:t2:.

Die indexen zijn heel bijzonder. Niet eerder gezien :ok_hand:t2:.

Dit is mijn Cyma:

7 likes

Een Cyma topic. Geweldig! Is idd een zwaar ondergewaardeerd merk met geweldige uurwerken in.

Zwarte Navystar

een nog oudere oversized

geen foto’s van het binnenwerk, maar dat is nog mooier dan dat van de zwarte navystar

Ooit eens gelezen dat Roger Dubuis ooit Cyma uurwerken heeft gebruikt als basis voor eigen creaties. Daar kan ik enkel uit opmaken dat die basis kwalitatieve uurwerken zijn.

eind jaren '60/begin '70 grijze navystar

vanaf dan zijn het wel standaard ETA werkjes die er in zitten, maar wel nog altijd zeer goed gemaakte kasten

Later zijn ze samen met Doxa opgegaan in de Synchron groep

6 likes

Dank voor je zeer uitgebreide bijdrage @straoven :ok_hand:t2:.

Cyma heeft een zeer boeiend verloop gedurende de jaren idd. Ik vind het alleen moeilijk om te bepalen welke uurwerkjes van welke periode nu het beste waren.

Ik probeer ook nog steeds te begrijpen waarom de heer Sandoz het merk Cyma naast Tavannes heeft opgericht :man_shrugging:t2:.

2 likes

De in house uurwerken van de jaren 40 en 50 zijn heel bijzonder. Zal mijn 2 oudjes eens openleggen :mask: en de foto’s posten

3 likes