Ranfft weg? Website van overleden Dr. Ranfft lijkt nu echt verdwenen.

Zoals ik al een poosje vreesde en tot mijn verdriet en verbazing lijkt vanaf vanavond, toen ik iets wilde opzoeken op de ‘pink pages’, de website van Dr. Roland Ranfft nu toch echt niet meer te bestaan. Ik was, na de berichten over het overlijden van de wijze Doctor, best opgelucht dat de site nog ‘gewoon’ (b)leek te functioneren, maar nu lijkt het er op dat het plezier toch echt is afgelopen.

In een postje van @MartijnV van gisteren leek de site er nog wel te zijn, gezien de verwijzing die hij daar plaatst:

Maar als je daar op klikt krijg je nu dus ook de bovenstaande ‘Not found’ foutmelding.

De ‘nieuwe’ site Ranfft.org werkt wel, maar is bij lange na niet zo compleet en overzichtelijk als de ‘pink pages’. Overigens met alle respect voor de makers(s) die de moeite hebben genomen om de informatie van de oude Ranfft site beschikbaar te houden. Maar misschien wordt Ranfft.org nog verder uitgebreid of gecompleteerd.
Voorlopig zullen we het hier mee moeten doen, vrees ik. (screenprint hieronder van mij)

Als er iemand hier op het Forum meer weet, laat dat dan hier even weten alsjeblieft.

4 likes

Nee toch? Help!!!Ik wilde net wat opzoeken over die AS 340 van jou Lex, dat oude zilveren horloge met 2 verschillende wijzers…:roll_eyes:

1 like

IMG_4229

Het zat er wel aan te komen, jammer genoeg. Ik moet nog eens kijken wat er te doen valt met wat ik nog heb kunnen schrapen. Maar een deel van de logica valt niet meer te achterhalen, vrees ik.

1 like

Nee! Wat erg, een goudmijn was dat… tekenend voor de toekomst van het vak vrees ik…

1 like

Ik checkte ook even… dat wordt behelpen dan…

1 like

Voor mij mist nu ook een van de belangrijkste referentie-sites… :slightly_frowning_face:

2 likes

Wellicht via Google timemachine of wayback nog te zien?

2 likes

Jammer. Was idd de eerste plek om te zoeken.

1 like

Deze?

https://web.archive.org/web/20230713121406/http://www.ranfft.de/

Bijna 90000 pagina’s in het archief voor Ranfft.de

5 likes

R.i.p. you will be remembered

Via deze link: https://ranfft.org/site/login kom je wel uit bij Ranfft, echter moet er nu een account aangemaakt worden. Nog niet gedaan, dus ik weet niet of je weer op hetzelfde uitkomt als voorheen.

Registered users will be able to edit and create new entries.
At the moment registration is by invitation only. If you want to help the project by uploading data you can send me a message and I will send you an invitation code.

Registratie bij uitnodiging.

Echter, bovenin staat Home en daarnaast zwak vermeld staan nog enkele opties, daar kun je alsnog de informatie vinden.

Heeft een zoekfunctie en is in de lucht.

Het lijkt er op dat het een community platform is geworden.
Bij het caliber dat ik zocht stond de mededeling

“This entry has been deprecated and is marked for deletion. We encourage the community to contribute a new entry for this caliber with updated data and images”

Ik heb contact gezocht met de vraag wat ze nodig hebben en hoe ze werken.
Wellicht kunnen wij ons steentje bijdragen.

6 likes

Ik volg de ontwikkeling op uhrforum rondom het redden van de gegevens van Rannft.

De afhandeling van de erfenis ligt bij de (deel)staat. Een curator is ingezet. Alle inboedel is helaas inmiddels vernietigd (geen waarde). Zowel curator als website hoster zijn geïnformeerd dat de data wel waarde heeft.

Er heeft zich een groepje liefhebbers gevormd die deze data wil kopen, beheren, verbeteren en kostenloos beschikbaar stellen. Een 2e (anonieme) partij heeft zich ook gemeld.

Afwachten dus of de data er nog is. En wat de hoogste bieder ermee gaat doen… :crossed_fingers:

8 likes

Er staan heel wat entries op de Wayback machine van deze URL. Is dat niet bruikbaar?

1 like

Op de wayback machine werkt de handige zoekfunctie (op basis van de kenmerken van het uurwerk) niet.

1 like

Ik heb - voor zover ik kan zien - die zoekfunctie kunnen reconstrueren (of, in simpeler termen, alle mogelijkheden van alle opties laten aflopen en opslaan). Ik heb dan weer de foto’s (nog) niet.

Maar ik zie ook liever een initiatief dat “officieel” de data krijgt. Blijft wat grijze zone qua eigendomsrechten. En met toegang tot de data komt er misschien ook wat duidelijkheid over sommige functies die wel heel erg gare resultaten gaven, zelfs op de oorspronkelijke site. :slightly_smiling_face:

4 likes

Bemoedigend om te lezen dat zo veel mensen betrolkken zijn bij de digitale erfenis van Dr. Ranfft. Voorlopig moeten we roeien met de riemen die we hebben, maar met wat optimisme zal het hopelijk kunnen gebeuren dat de database, al of niet vernieuwd en/of verbeterd weer on line komt.

De zoekfunctie op basis van de kenmerken van het uurwerk blijft voorlopig het ingewikkeldste probleem voor een reconstructie. Knap werk van @LVA dat hij daar al zoveel inzicht in heeft.

Als het gaat om het herkennen en documenteren van kalibers die al te identificeren zijn, kunnen we de meeste gegevens wel al terugvinden/oproepen op Ranfft.org. Daar zijn ook de bijbehorende foto’s van de uuwerken te vinden. Een goede extra hulp en aanvulling (was dat overigens altijd al) is de website 17juwels.info.

Kan iemand mij uitleggen hoe de toegang naar de Ranfft gegevens werkt op de ‘wayback machine’. Ik heb daar geen ervaring mee.

Ik heb een paar dagen geleden reactie ontvangen van de beheerder van ranfft.org, in verband met een melding die ik kreeg toen ik daar een caliber opzocht.
Deze site is nog steeds in de lucht, de bijdragen zullen in de toekomst meer vanuit de community moeten komen, ipv de one-man show van onze gewaardeerde Dr.
Wat er precies met “legal loopholes” bedoeld wordt weet ik niet

Hieronder het antwoord dat ik heb ontvangen

1 like

Je gaat naar Internet Archive: Wayback Machine en geeft de URL in, waarna je een overzicht krijgt van wanneer die URL gearchiveerd is aldaar. Maar zoals al aangegeven doet dat enkel statische content, want de intelligentie achter websites en webformulieren is iets dat normaalgezien niet publiek zichtbaar is, enkel het resultaat.

1 like