Cyma, wat kunnen jullie er over vertellen?

N.a.v. een topic op TZ om je Cyma’(s) te laten zien schoot me te binnen dat ik er ook nog een had liggen van een lot dat ik vorig jaar had gekocht.

Ik heb 'm eens opengemaakt om te kijken wat er in zit en ik ben best wel verbaasd over de kwaliteit van het uurwerkje dat er in zit. Het lijkt mij een high end uurwerkje maar ik kan niets over het caliber vinden. Ook over het merk Cyma-Tavannes is maar heel weinig te vinden, dit terwijl de grondlegger van dit merk een van de grondleggers is van hele grote merken.
Misschien weet een van de forumleden meer te vertellen over dit horloge?

Wat zouden jullie doen, servicen of zo in de verzameldoos laten liggen?

mvg, Frans

Het caliber 414 is afgeleid van het Cyma-Tavannes basiscaliber 162. Het horloge is minimaal 50 jaar oud. Verder is er weinig te vinden. Zeker servicen!!

Mooi ding Frans: naar W&V met dat ding en dragen!

Mooi ding (tu)

Ik vind de shock-absorber erg bijzonder!

tjvreeken Schreef:

Mooi ding Frans: naar W&V met dat ding en dragen!

Ok pap :wink:

Gaat wel in de rij want eerst nog 2 oude Omega’s en heb net een lotje binnen waarvan er 4 weg kunnen naar een liefhebber (voor nada) en degene waar ik het lotje voor gekocht heb behoeft een nieuwe voorruit en een service.

mvg, Frans

Waar heb je het lotje voor gekocht dan?

En welke zijn de andere vier? Heb evt wel interesse, heb nl. de vintage smaak weer helemaal te pakken :slight_smile:

Groetjes,

Marc

XXoF Schreef:

Waar heb je het lotje voor gekocht dan?

En welke zijn de andere vier? Heb evt wel
interesse, heb nl. de vintage smaak weer helemaal
te pakken :slight_smile:

Groetjes,

Marc

Als geboren Amsterdammer wilde ik tenminste 1 Amsterdams horloge in mijn verzameling en dat is gelukt, ik denk uit de jaren '40.
Het was ook de enige van het lotje dat er nog betamelijk uitzag op de foto en wonderwel op tijd lijkt te lopen.

De rest is voor de knutsel of overhaul maar niet echt mijn ding.

Philip Persio or whatever is een soort Seiko 5 replica met een kwarts aandrijving.
Een Zim met hooded lugs.
Een Atlantic world timer
Een dames horloge, ik denk Russisch, waarvan de draagster een hoge zuurgraad heeft gehad want de backplate is bijna helemaal weggevreten.

En een originele Elka met een heel mooi uurwerkje er in.
Ik zal later van de week een foto maken maar als je ze op de naam wil hebben dan mag je ze van mij hebben.

mvg, Frans

Atlantic… Die hebben wel mooie horloges gemaakt toch? Doe eens een plaatje Frans!?

Elka… Dat merk is hier eerder ter sprake gekomen… Juwelier L. Kiek toch?

Eddy C. Schreef:

Atlantic… Die hebben wel mooie horloges gemaakt
toch? Doe eens een plaatje Frans!?

Elka… Dat merk is hier eerder ter sprake
gekomen… Juwelier L. Kiek toch?

Op zich is Atlantic een mooi merk, ik heb er nog een maar er moet wel het een en ander aan gedaan worden, trouwens wel een forse klok incl. kroon 41 mm en net als mijn andere jaren '50 denk ik.

Ja de Elka is van de firma Kriek en lijkt op een militair met zijn vaste lugs.

Foto’s doe ik later deze week, goed?

mvg, Frans

gaan morgen op de post naar Marc dus die mag evt. ook de foto’s plaatsen :wink:

mvg, Frans

Beste Frans en XXoF,

Inderdaad interessant, deze Cymaflex I-schokbeveiliging. En zo zijn er na de uitvinding van de ‘parachute’ door Abraham Louis Breguet’s nog zo’n 90 verschillende constructies bedacht met allemaal hetzelfde doel. Uiteindelijk is er maar een klein aantal overgebleven en daarvan is het Incabloc-systeem veruit het populairst en bekendst.

De geschiedenis van Cyma is nogal ingewikkeld, omdat het merk is ontstaan uit het samengaan van verschillende bedrijven die, inherent aan de mobiliteit van de betrokken families, in diverse plaatsen gevestigd waren. Ondanks dat lange tijd de naam Cyma-Tavannes werd gebruikt, moet de oorsprong van dit bedrijf gezocht worden in La Chaux-de-Fonds, alwaar de gebroeders Schwob zochten naar een naam om de Amerikanen te doen geloven dat hun producten in de VS werden geproduceerd (want die waren in die tijd beduidend beter dan de handgemaakte Zwitserse uurwerken). De firma Schwob Frères werd in 1862 opgericht en was kennelijk financieel betrokken bij het door de naamgever in 1871 opgezette bedrijf Henri Sandoz & Cie. in Le Locle. Deze Henri Sandoz trok twintig jaar later naar Tavannes en zette aldaar een uiterst moderne fabriek voor hoogwaardige uurwerken op poten. Het contact met Schwob bleef bestaan, want er werden voor deze firma namelijk horloges met de namen Advance en Admiral geproduceerd.

Sandoz verkreeg talloze patenten voor uiterst innovatieve mechanismen in zijn uurwerken. De merknaam Cyma dook voor het eerst op in 1903, toen een ultravlak, 3,85 mm hoog horloge met die naam een prijs van het observatorium Neuchâtel in de wacht sleepte. Rond 1910 behoorde Tavannes tot de grootste uurwerkfabrieken van Zwitserland; met zo’n 1.000 werknemers werden 2.500 hoogwaardige, voornamelijk herenhorloges per dag geproduceerd en tien jaar later garandeerde dit bedrijf zelfs de absolute uitwisselbaarheid van onderdelen. Pas toen de techniek het in de ogen van Cyma toeliet, werden er uiteindelijk ook dameshorloges geproduceerd.

De kwartsrevolutie kwam voor Cyma niet als een verrassing, integendeel zelfs. De onderneming behoorde tot de avant-garde, was overtuigd van de voordelen van de micro-elektronica en produceerde al in 1973 elektronische horloges en wekkers. Cyma is een van de weinige bedrijven die compromisloos op nauwkeurigheid gefocust is en dus uitsluitend kwartshorloges produceert. Tegenwoordig beschikt het bedrijf over een van de platste kwartscalibers in de branche, dat graag voor sierlijke dameshorloges wordt gebruikt. Op dit moment produceert Cyma met slechts dertig vaste medewerkers rond 120.000 horloges per jaar.

Het getoonde horloge is zeker een klassieker en qua vormgeving en uitstraling geheel in lijn met de filosofie van dit bedrijf: eenvoudig, degelijk, geen fratsen. De kwaliteit van Cyma-uurwerken is eigenlijk zonder uitzondering uitstekend en het lijkt mij zeker de moeite waard er een opknapbeurt aan te wagen.

Heel veel plezier ermee,
Robbert

Komt helemaal goed.

Nogmaals hartelijk dank (tu)

Onwijs bedankt Robbert voor deze info, mag ik je een onbescheiden vraag stellen?
Is dit parate kennis of ben je in het bezit van een naslagwerk waar je jouw info uithaalt?
In het laatste geval zou ik dan graag een isdn nr. van je krijgen dan ga ik op zoek want ik ben helemaal in de ban van de geschiedenis van de horloge industrie.

Alvast mijn vriendelijke dank!

mvg, Frans

Beste Frans,

Het is deels parate kennis (ik heb wat afgelezen op dit gebied), deels een grote bibliotheek. Over Cyma is inderdaad bar weinig te vinden, maar een leuk, goed leesbaar en niet al te technisch boek waaruit veel informatie (ook m.b.t. huidige fabrikanten en dus ook over Cyma) te halen is, is bijvoorbeeld Die Zeit der Uhren - Historie, Modelle, Hersteller van wetenschapsjournalist Lucien F. Trueb (1999, Ebner Verlag, Ulm, ISBN 3-87188-009-4). Nieuw was het wel prijzig (nou ja, daar krijg je wel 560 pagina’s info voor) én je moet Duits kunnen lezen natuurlijk. Ook voor de overige liefhebbers hier op het forum een absoluut aan te raden aanschaf.

Vriendelijke groet,
Robbert

Beste Robbert,

Nogmaals mijn dank en fijn dat je je parate kennis hier met ons wilt delen!

mvg, Frans

Precisieman Schreef:

Beste Frans,

Het is deels parate kennis (ik heb wat afgelezen
op dit gebied), deels een grote bibliotheek. Over
Cyma is inderdaad bar weinig te vinden, maar een
leuk, goed leesbaar en niet al te technisch boek
waaruit veel informatie (ook m.b.t. huidige
fabrikanten en dus ook over Cyma) te halen is, is
bijvoorbeeld Die Zeit der Uhren - Historie,
Modelle, Hersteller van wetenschapsjournalist
Lucien F. Trueb (1999, Ebner Verlag, Ulm, ISBN
3-87188-009-4). Nieuw was het wel prijzig (nou ja,
daar krijg je wel 560 pagina’s info voor) én je
moet Duits kunnen lezen natuurlijk. Ook voor de
overige liefhebbers hier op het forum een absoluut
aan te raden aanschaf.

Vriendelijke groet,
Robbert

Super Robert!!

Dank voor het voortreffelijke verhaal over cyma!

Groet, Justin

Ik heb nog een dameshorloge gevonden van cyma waar ik nu heel anders tegenaan kijk…