Op voorhand, sorry voor het zoveelste topic over waterdichtheid.
Ik had tot voor kort geen horloges met een hoge waterdichtheid. Daarnaast veelal leren bandjes dus zwemmen deed ik er sowieso niet mee dus heb ik er verder ook nooit over nagedacht en/of onderzoek naar gedaan.
Sinds een aantal dagen in het bezig van een duiker met schroefkroon. Nu lees ik verschillende verhalen over de schroefkroon, dat deze absoluut niet losgedraaid mag zijn (niet uitgetrokken, alleen losgedraaid) tot aan dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt.
Zelf heb ik de schroefkroon niet heel strak aangedraaid, gewoon tot ik een klein beetje weerstand voelde. Dit mede doordat de merknaam dan recht staat, want anders krijg ik toch de kriebels. (je kan maar ergens last van hebben )
Nu heb ik ook het veel geposte artikel gelezen met die Omega als voorbeeld, maar ik heb dan weer geen Omega (helaas).
ik heb niet zoveel kennis van horloges zoals anderen hier dus dit antwoord kan totaal verkeerd zijn maar stel; als je een schroefkroon er op zijn aller aller strakst indraait en hij dan bijvoorbeeld 10 draden erin zit, en je draait hem net een kwart slagje losser zodat het logo mooi staat, en hij daardoor nog maar 9 draden erin zit dat dat niet zoveel uit zou moeten maken. het water moet nog steeds eerst langs die andere 9 draden op voordat het bij de pakking is.
Kroon dichtgeschroefd is er alleen voor om te voorkomen dat je per ongeluk de tijdsinstellingen aanpast.
Alles hangt af van je rubbers en keerringen.
Horloges zonder schroefkroon zijn namelijk ook gewoon 20bar/200m waterdicht te krijgen, zoals elke G-Shock dat is nieuw uit de doos.
Als een horloge ouder wordt kan de kwaliteit van de keringen wat minder worden en als je het zeker wil weten moet je even langs de horlogemaker om een druktest te doen voor een paar euro.
Normaal gezien zit de pakking van een geschroefde kroon op dezelde plaats als bij een niet geschroefd exemplaar, namelijk rond de stift. Bij dat type kroon is het dichtschroeven van de kroon dus niet van groot belang om de waterdichtheid te garanderen.
Echter, bij bijvoorbeeld Vostok horloges is het zo dat de kroon zelf de dichting bevat. Als deze niet dichtgeschroefd is, dan is het horloge zo lek als een mandje. Sommige horloges gebruiken een combinatie tussen dichtingen in de crown tube en in de kroon zelf. Die laatste is alleen effectief als de kroon dichtgeschroefd is. Rolex Triplock bijvoorbeeld werkt op die manier. Deze horloges hebben wel een zekere waterdichtheid met de kroon opengeschroefd, maar halen in principe het getal op de wijzerplaat enkel als de kroon correct dichtgeschroefd is.
Kort antwoord: het hangt dus af van het horloge zelf.
Bij de meeste duikhorloges met schroefkroon zit de dichting in de kroon en dicht je deze af door de kroon dicht te schroeven. Niet alle duikers met schroefkroon hebben ook een dichting rond de stift, veelal wel maar een aantal niet.
Dus wil je zekerheid dat je niet uit het water komt met vocht onder je glas dichtschroeven die handel.
Samengevat zoals reeds in honderd andere topics hierover is besproken. Draai de kroon aan vast is vast en voor de zekerheid een WR test laten doen. Klaar topic kan dicht.
Dank voor de antwoorden, als gezegd weinig ervaring mee dus vraag het liever een extra keer, dan een keer te weinig. Nogmaals excuus aan degene die dit als storend hebben ervaren.
Erg interessant! Bedankt voor de heldere uitleg. Weet je toevallig ook hoe de afdichting bij Seiko 200m Diver’s is, zoals de Seiko SKX? Die horloges zijn ISO gecertificeerd als volwaardig duikhorloge. Maar ik was benieuwd hoe de afdichting daar is geregeld.
Als ik mij niet vergis heeft de SKX 1 dichting op de kroon die afdicht op de crown tube en dus zou moeten afdichten zelfs indien niet vastgeschroefd. Ik ben er echter niet 100% zeker van en heb mijn SXK nooit gedemonteerd…
ISO 6425 vereist trouwens niet een bepaalde manier van waterdicht maken.
Daar hebben we het nog wel over Simon, is geen eenduidig antwoord op te geven. Afhankelijk welk horloge, nieuw of vintage en natuurlijk bij een niet nieuw horloge een WR test. Zelf draai ik de kroon altijd dicht, maar de meeste horloges die ik heb zijn nieuw.
Maar als je de kroon kan dicht draaien zou ik dat altijd doen, is geen garantie voor WR pakkingen moeten altijd goed zijn. Dus als het een nieuwe is met een ATM 10 of meer en je hebt garantie zou ik mij geen zorgen maken, anders even een WR test.
Bij mijn SKX (al wat ouder) maakt het op zich niet uit of de kroon dicht zit of niet. De enige stiftpakkingen zitten in de kroontube. Maar ik schroef hem toch altijd maar dicht…!
En doe natuurlijk zelf een jaarlijkse dubbele (over/onderdruk) wd-test na een kleine routine-wd-beurt; pakkingen schoon en ingevet, kroontube schoon, stiftpakkingen ingevet. Mijn SKX is mijn enige echte duiker en draag ik altijd tijdens het kayakken.