Daar is 'ie dan.... De NAvitimer A23322 (pic heavy)

Ah, vrijdag, tijd voor een NA-topic met wat plaatjes (onderaan, voor degenen die gauw verveeld zijn door ellenlang gewauwel).

Als jongeman las ik graag het tijdschrift Auto Motor und Sport, en daarin kwam regelmatig een Werbung voorbij van een Amerikaan met een enorme onderkaak, een contemplatieve blik in de ogen, gestoken in een leren jasje en met een cool horloge om zijn pols.

Ik nam me voor zo’n ding aan te schaffen, maar mijn Breitling-aspiraties raakten vanwege mijn noest vakkenvullend bijeengeschraapte Prisma-budget al gauw in de vergetelheid.

20 jaar later, oftewel onlangs, constateerde ik dat het tijd was voor een mechanische chronograaf. De Navitimer kwam ik min of meer toevallig weer op het spoor in deze zoektocht, en langzaam aan herleefde ook de hebberigheid van vroeger.

Enige twijfel was er ook, want inmiddels vind ik acteurs die cosplayen als piloten helemaal niet zo cool meer, ziet de contemplatieve blik uit die Werbung er au fond toch vooral leeg uit, en had de Navitimer in mijn beleving het licht primitieve aura gekregen van een smaak uit een voorgaand stadium van evolutie: ja, ik vond Carmen Electra destijds enorm lekker, en ja, stiekem vind ik dat nog steeds wel, maar ik zie nu ook wel dat het niet de meest verfijnde vorm van lekkerheid is, en dat het niet het meest ontwikkelde deel van mijn brein is dat erop reageert. Is dat erg? Nope. Lekker blijft lekker.

De Sinn 903 kwam natuurlijk ook nog ter sprake.

En inderdaad, rationeel bekeken is hij duidelijk in het voordeel, en als het om authenticiteit gaat zou je ook best kunnen argumenteren dat de Sinn de meest originele Navitimer is.

Maar de Navitimer verbergt zijn vadsigheid beter dan de 903, en dat volledig gepolijste geeft hem iets elegants waar de 903 robuuster overkomt:

Verder houd ik van de overdadige details op de Breitling, zoals die kitscherige B aan de chronograafsecondewijzer, het gevleugelde logo en informatieve tekst die het maximalistische thema toch net iets beter doorzetten dan het stijlvolle, maar ook wat Spartaanse Sinn-logoschrift. Zelfs de contrasterende en nergens mee matchende datumschijf werkt in dat opzicht beter dan de keurig donkere versie die zich zo ijverig probeert te verstoppen op de 903.

Maakt dat de Navitimer het extra geld waard? Nee, maar laten we vooral niet rationeel gaan doen. Lekker blijft lekker.

Tijd voor foto’s. Alle goede wil ten spijt ben ik gebonden aan de matige kwaliteit van de camera van mijn ethisch geproduceerde deugkneuzenphone, dus vergeef me dat.

De wijzerplaat, wijzers, indices, alles speelt mooi met het licht. En dankzij het grondig ontspiegelde saffierglas kun je het ook nog eens goed zien.

Nog eens over die dikte: de hele trukendoos is opengetrokken om 14,6 mm er slank uit te laten zien. Stevig getande bezel, hoge lugs, bol achterdeksel… Alles werkt samen om dit er op de pols uit te laten zien als een horloge van 12 à 13 mm.

Inmiddels heb ik er ook een aantal bandjes bij, naast bovenstaande Hirsch Lucca van de forumsponsor. Nog een Lucca, maar dan in het zwart:

Een groen exemplaar van Pebro:

Maar ook een legergroene NATO gaat heel goed:

Een kastanjebruine suède Molequin is nog onderweg.

Sinds de aanschaf, ruim twee weken geleden, is de Navitimer nog geen dag van mijn pols geweest, dus ik ga er voorlopig van uit dat het een succes is.

TL;DR: Navitimer gekocht. Blij mee!

171 likes

Blijft toch echt een topper die Navitimer :ok_hand:t2: gefeliciteerd!

1 like

Goed verhaal :ok_hand: en heel mooi horloge! Blijft ook 1 van mijn “doelen” op horlogegebied. Gaat er zeker komen ooit.

1 like

Prachtig!

1 like

Van Harte :+1: en heel leuk beschreven ! Carmen heet ze zeg je…??

1 like

Mijn beste,

Proficiat!!
Wat een schitterende Navitimer!!
Een wervelende introductie van een bijzondere tijdgeest.:+1:
Interessant dan ook om te lezen en prachtig om te zien.
Je hebt er vol overtuiging “je ziel en zaligheid” in gelegd.
Mijn complimenten!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd met je NA, heel mooi :+1:

1 like

Heel mooi!! Geniet er van en proficiat!

1 like

Poah, super gaaf!

1 like

Blijft een icoon! Van harte, staat je goed.

1 like

Zo’n vet horloge, oh hoe ik wou dat ik polsen als een man had (17cm is gewoon te smal voor zo’n joepert) en ik snap je problemen met acteurs die doen alsof, MAAR, deze pruik op de foto, ik bedoel, John Travolta is zelf een serieuze piloot met z’n eigen Boeing en landingsbaan bij z’n huis. Dus in dat opzicht juist weer een logische keuze voor Breitling…

1 like

Ik zou willen dat ik met m’n phone zo’n foto’s zou maken….

Gaaf ding joh! :+1::+1:

1 like

Prachtig horloge, gefeliciteerd en geniet ervan

1 like

Je hebt gelijk, hij is echt piloot en schijnbaar geen slechte ook. Maar het blijft toch een beetje als de programmeur die in het weekend weleens wat met hout doet en zich dan meubelmaker noemt, of zo.

Ik vind het met het formaat echt meevallen. Ik heb de versie van 46 mm ook gepast en dat ging eigenlijk verrassend goed op mijn pols van 18,5 cm. De A23322 is ‘maar’ 41 mm. Dus ik zou zeggen: passen!

Zo’n macro clip on lensje van Aliexpress draagt veel bij aan de feestvreugde! :slight_smile:

5 likes

Gefeliciteerd! Heel mooi model Navi ook. Hij staat ook hoog op mijn lijstje… dus ongetwijfeld komt die nog wel dit jaar. :smile:

1 like

Leuk geschreven en supervet horloge! Enjoy!
Oja, Carmen Electra vind ik de laatste tijd er echt niet meer uitzien helaas​:see_no_evil::grinning:

1 like

Of je het lekker vindt, daar spreekt de verfijning niet uit. De verfijning illustreer je aan de hand van de trucjes die je er op kunt. Heb ik het dan over Carmen Electra? Zeker, ook, maar toch… Die bezel van die NAvitimer is best complex. Daar kun je goed je actieradius van je elektrieke auto mee berekenen anno 2023.

Zelf ben ik meer dan de Olivia Munn, maar die Breitling blijft prachtig. Gefeliciteerd!

Correct.

Die satéprikker vergeef ik ze. Bijna. :slight_smile:

Hee, wat voor telefoon is dat?

alldankedout-alldankedout25
A5961201-D6B4-459F-B71D-B8E7C85EDC38

1 like

Ik moet de handleiding nog lezen. :sweat_smile: Maar ik ben een tikje te digitaal georiënteerd, te weinig in een vliegtuig te vinden, en/of te vlot in hoofdrekenen om er heel veel mee te doen, vermoed ik. Een fooi uitrekenen lukt me ook nog wel zonder rekenliniaal.

De mobiel is een Fairphone 3+. Ik wil natuurlijk een 4, want die heeft o.a. een betere camera, maar dat is nou net niet het idee hè. Dus ik ga lekker met deze door zolang er nog leven in zit.

Dat kenden ze toen nog niet :stuck_out_tongue:

Machtig prachtig! Goed verhaal ook.

De Navitimer is een klassieker toch wel.

De mijne (41mm) wordt op dit moment omgebouwd tot een blauw modelletje. Mag ik nog een paar maandjes op wachten vrees ik.

Gefeliciteerd!

1 like