'k lijk Chip Foose wel… dingen opknappen voor anderen… maar dat maakt niet uit… ik heb er plezier in… en het “scherpt” mijn vaardigheden…
Het onderwerp van deze Exercitie: een Seiko Quartz Day-Date horloge…
Mijn vader kocht dit horloge ter vervanging van de defect geraakte Verdal Tour de France, waarmee ik mijn eerste schreden als horlogemaker zette…Ik weet niet meer wanneer hij dit horloge kocht… maar ik gok op een jaar of 30 geleden…
Intro!..
Ook dit horloge heeft een aantal verbouwingen doorstaan…
zoals je kunt zien… heel veel “Karakter”… nog wel…
Eerst het uurwerk maar even uit de kast gepeuterd…
en te zien is dat er wat condensatie residu midden op het glas zit… Matglas wel te verstaan… 
Ook op de wijzerplaat sporen van vuil en condens… met name op de rand… eens zien of we dat voorzichtig schoon kunnen maken…
De oorzaak van de lekkage… de Tube is losgekomen uit de kast… Ik zal deze dus, of moeten lijmen, of oprekken… of… ik draai een nieuwe tube… Ik zal ook kijken of ik een nieuwe kroon, of losse pakking kan bestellen… eerst maar even de "belangrijker zaken…
Bij het uitpersen van het glas verkruimelde dit geheel… geen wonder… het is inderdaad gewoon glas… de dikte kon ik nog meten…1.2 mm, de diameter… dat wordt lastig…
Maar… de pakking kwam ongeschonden uit de kast… 0.35 mm dik… Ok…
de zitting in de bezel… is 30.7… de glasmaat is dus… 30.7-(2x035)=30 mm
Morgen dus een Saffier 30mmx1.2mm bestellen…
Op de kleine draaibank een ring gedraaid die om de bezel valt… zodat de kast steun heeft als ik met een prop die op de bezel in de kast past de bezel uit kan persen…
“job done”… de bezel, de pakking en de kast… gebroederlijk naast elkander…
ander stukje “obo” in de draaibank… pasrandje draaien voor de bezel… bezel erop persen…
en dan slijpen… alle krassen en butsen eruit… deze kast had gelukkig minder butsen dan de Certina…
zodat we na een korte slijpsessie de slijpschijf konden vervangen voor een polijstschijf… ik heb een harde viltschijf gebruikt om de randen niet te veel af te ronden… een risico wat je met zachte polijstschijven loopt… de glaszitting moet namelijk zoveel mogelijk intact blijven, anders “lazert” je glas eruit… en da’hoort nie
Morgen verder… kast opwerken… nu eerst nog een biertje… en dan naar bed… truste!