Dad.. you've just been overhauled

'k lijk Chip Foose wel… dingen opknappen voor anderen… maar dat maakt niet uit… ik heb er plezier in… en het “scherpt” mijn vaardigheden…

Het onderwerp van deze Exercitie: een Seiko Quartz Day-Date horloge…

Mijn vader kocht dit horloge ter vervanging van de defect geraakte Verdal Tour de France, waarmee ik mijn eerste schreden als horlogemaker zette…Ik weet niet meer wanneer hij dit horloge kocht… maar ik gok op een jaar of 30 geleden…

Intro!..

Ook dit horloge heeft een aantal verbouwingen doorstaan…

zoals je kunt zien… heel veel “Karakter”… nog wel…

Eerst het uurwerk maar even uit de kast gepeuterd…

en te zien is dat er wat condensatie residu midden op het glas zit… Matglas wel te verstaan… :slight_smile:

Ook op de wijzerplaat sporen van vuil en condens… met name op de rand… eens zien of we dat voorzichtig schoon kunnen maken…

De oorzaak van de lekkage… de Tube is losgekomen uit de kast… Ik zal deze dus, of moeten lijmen, of oprekken… of… ik draai een nieuwe tube… Ik zal ook kijken of ik een nieuwe kroon, of losse pakking kan bestellen… eerst maar even de "belangrijker zaken…

Bij het uitpersen van het glas verkruimelde dit geheel… geen wonder… het is inderdaad gewoon glas… de dikte kon ik nog meten…1.2 mm, de diameter… dat wordt lastig…

Maar… de pakking kwam ongeschonden uit de kast… 0.35 mm dik… Ok…

de zitting in de bezel… is 30.7… de glasmaat is dus… 30.7-(2x035)=30 mm
Morgen dus een Saffier 30mmx1.2mm bestellen…

Op de kleine draaibank een ring gedraaid die om de bezel valt… zodat de kast steun heeft als ik met een prop die op de bezel in de kast past de bezel uit kan persen…

“job done”… de bezel, de pakking en de kast… gebroederlijk naast elkander…

ander stukje “obo” in de draaibank… pasrandje draaien voor de bezel… bezel erop persen…

en dan slijpen… alle krassen en butsen eruit… deze kast had gelukkig minder butsen dan de Certina…

zodat we na een korte slijpsessie de slijpschijf konden vervangen voor een polijstschijf… ik heb een harde viltschijf gebruikt om de randen niet te veel af te ronden… een risico wat je met zachte polijstschijven loopt… de glaszitting moet namelijk zoveel mogelijk intact blijven, anders “lazert” je glas eruit… en da’hoort nie

Morgen verder… kast opwerken… nu eerst nog een biertje… en dan naar bed… truste!

Zo dan… ::o
Dat glas was misschien wel aan vervanging toe ja :smiley:

Leuk weer hoor… Ben weer benieuwd !!
Pieter.

Nee…niet misschien… (:D… (vrij naar Youp van’t Hek : zeg schat… is er misschien een ander?.. "Nee… niet misschien… " )

Ik merk dat ik heel veel voldoening haal uit dit werk… ik krijg het gevoel dat ondanks het gegeven dat gereedschapmaker ook een prachtig vak is, ik eigenlijk 25 jaar geleden Horlogemaker had moeten worden… alleen… ik wist niet van het bestaan van die opleiding… en mijn decaan vertelde het me niet… de kl… als ik em ooit in mijn handen krijg… :X

Ach… je bent nooit te oud om te leren gelukkig… en ja… van dit werk wordt ik gelukkig…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik merk dat ik heel veel voldoening haal uit dit
werk… ik krijg het gevoel dat ondanks het gegeven
dat gereedschapmaker ook een prachtig vak is, ik
eigenlijk 25 jaar geleden Horlogemaker had moeten
worden…

dan was je misschien n hele andere richting opgegaan, en maakte je misschien niet je eigen onderdelen of was je bevorderd om achter n bureau plaats te nemen. what if, what if…

maareh, knap gedaan weer. ben benieuwd naar t resultaat.

knap hoor Arie, ik doe het je niet na, mijn vader kon dit ook allemaal, haalde de uurwerkjes ook uit elkaar en weer in elkaar repareerde alles met kleine en grote tandwielen. Je kan nog steeds een cursus horloge maken volgen.

Mooi werk!

Ga je ook op zijn “Chip’s” een magnetron en een PS3 plaatsen?

Arie Kabaalstra Schreef:

Nee…niet misschien… (:D… (vrij naar Youp van’t
Hek : zeg schat… is er misschien een ander?..
"Nee… niet misschien… " )

Ik merk dat ik heel veel voldoening haal uit dit
werk… ik krijg het gevoel dat ondanks het gegeven
dat gereedschapmaker ook een prachtig vak is, ik
eigenlijk 25 jaar geleden Horlogemaker had moeten
worden… alleen… ik wist niet van het bestaan van
die opleiding… en mijn decaan vertelde het me
niet… de kl… als ik em ooit in mijn handen
krijg… :X

Ach… je bent nooit te oud om te leren gelukkig…
en ja… van dit werk wordt ik gelukkig…

OMG …, dan had je nu misschien wel ergens bij Rolex gewerkt
en liepen er allemaal sjieke lui rond met koffielepel wijzertjes onder de manchet van hun Armani pak.

Mooi verslag weer. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

benno Schreef:

De tijd is alleen maar een hulpmiddel om er voor te zorgen dat niet alles tegelijk gebeurd.

Grappig… één van mijn favoriete boeken handelt juist over het fenomeen tijd, en geeft aan hoe moeilijk het is om "gelijktijdig"te definiëren, omdat tijd relatief is… en gelijktijdigheid afhangt van het referentiekader van de waarnemer… Ohja… dat boek?.. is getiteld “Mijn theorie” en het is geschreven door ene A. Einstein (:smiley:

Windhund Schreef:

Mooi werk!

Ga je ook op zijn “Chip’s” een magnetron en een
PS3 plaatsen?

Gezien de Leeftijd van het horloge?.. eerder een houtkachel en een Sega Megadrive :)…

Nah… ik laat het gewoon bij het streven het horloge weer in een nette staat terug te brengen… “preserve the classics”

Carpe tempus Schreef:

OMG …, dan had je nu misschien wel ergens bij
Rolex gewerkt
en liepen er allemaal sjieke lui rond met
koffielepel wijzertjes onder de manchet van hun
Armani pak.

Die situatie komt misschien nog wel… als ik genoeg horloges kan gaan bouwen… (:D… wie weet had ik dan niet eens de koffielepel bedacht… maar heel subtiel een streepje toegevoegd aan de mercedesster…ik blijf toch een soort hippie… :)… je kunt wel raden wat voor symbool zou worden… :smiley:

Arie Kabaalstra Schreef:
-------------------------------------------------------… wie weet

had ik dan niet eens de koffielepel bedacht… maar
heel subtiel een streepje toegevoegd aan de
mercedesster…ik blijf toch een soort hippie…
:)… je kunt wel raden wat voor symbool zou
worden… :smiley:

(:D(tu)

ik zou dat n hele leuke subtiele mod of special edition vinden als rolex er voor n gelegenheid mee zou komen.

Leuk om te zien, bedankt!

We gaan vrolijk verder…

de bezel even in het zonnetje… de witte stipjes… dat zijn stofjes… geen putjes.Macro is onverbiddelijk… :smiley:

Ik heb mijn vader genoeg gewaarschuwd… maar ik kan beter weten…'t is net zo’n eigenwijs als ik… zelfs voor kleine lasklusjes moet je handschoenen aandoen… is het niet alleen om je huid tegen verbranding te beschermen, maar ook om je horloge tegen lasspetters te beschermen… dat kleie bolletje is dus een lasspetter…

Maargoed… 2 slijpsessies later is er alweer niets meer van te zien… begonnen met korrel 220 (=vijl) en korrel 400 is de kast inmiddels egaal mat…

en weer 3 sessies verder ( 800 - 3000 - 4000) begint de kast alweer voorzichtig te glanzen… nu polijsten… en dan schoonmaken, zodat ik de bezel weer kan inpersen…

Die wordt weer als nieuw! Knap werk!

Vrolijk verder… de kast is inmiddels gepolijst…

en de bezel dus ook… gebroederlijk naast elkaar…

Pakkingring in de kast… bezel erop… even “gepast geweld” uitgeoefend op de pers… en klaar…

dus de band maar even beetgepakt… Links nog onbewerkt… lasspetters all over… rechts… geslepen, en de middelste links gepolijst… zoals ie ooit was… gaat misschien nog wel een 2de sessie aan te pas komen… maar eerst de andere helft maar eens doen…

Arie Kabaalstra Schreef:

Vrolijk verder… de kast is inmiddels gepolijst…

leuk om te zien hoe n horloge n 2e kans krijgt ipv zoals bij velen in de prullenbak verdwijnt.

Goed bezig hoor, erg mooi dit. Ben benieuwd naar het eind resultaat

zolang iets niet écht kapot is… dan is weggooien pure millieubelasting… (:D…

wat er voor de meesten “vreselijk” uitziet… zie ik als “Hm… leuk klusje”… en dat pakken we dan even beet… gewoon omdat het kan…

Wil ik ooit serieus aan de slag als horlogemaker/fabrikant… *(en een weg terug… is er eigenlijk niet echt meer )

dan moet ik 't polijsten van onderdelen ook onder de knieën hebben… ja… alletwee… want ik ben links en rechtshandig…

Ik kan links en rechtshandig lassen, zagen, vijlen, en airbrushen… Polijsten moet ik nog eens proberen… maar dat moet ook wel gaan…

Klasse man ! Inspirerend vooral (tu)

Vandaag niet veel gedaan aan de Seiko… glaasjes besteld voor de Seiko en de Certina DS…

wat ik wel gedaan heb… morgen gaat ie op de draaibank… de Tube…

Ik heb de maten genomen… en een stukje RVS stafmateriaal gevonden…morgen even de beitels scherpen, en dan stukje bij beetje de boel op maat maken…

de maten op de schets, zijn in µm… dat bespaart me het gebruik van komma’s… 2350 is dus 2.35 mm… 't lijkt een gekke werkwijze… maar op een draadvonkmachine waar ik in het verleden mee gewerkt heb, zat niet eens een komma… dus alle maten moest je ingeven in µm… op de andere draadvonkmachine zat wel een punt… moest je goed mee opletten… als je daar 10 programmeerde dan was dat 10µm… programmeerde je echter 10. ( met een punt erachter…) dan was dat 10 mm… rare jongens die japanners… :slight_smile:

anyway… morgenochtend maar even de beitels slijpen… en dan los…

Arie, ik blijf genieten van al jouw werk, prachtig om te zien! Veel succes met die piepkleine tube, ik zie uit naar de foto’s en verhalen!